پهپادهای تجاری نیازهای کشور را رفع می‌کنند

طراحی و ساخت پهپادها با کاربری های تجاری یکی از حوزه هایی است که در کشور به کمک متخصصان داخلی رونق یافته است این پهپادها در بخش های مختلفی مانند پایش عبور و مرور زمینی و دریایی، مقابله با آتش‌سوزی و امدادرسانی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با هدف توسعه طراحی و ساخت پهپادهای تجاری در کشور قصد دارد با مشارکت شرکت های دانش بنیان، خدمات پهپادی را برای رفع نیازهای اولیه کشور مانند سمپاشی آفات گیاهی، پایش مخاطرات طبیعی نظیر سیل و زلزله، توسعه دهد.

این پهپادها در حوزه‌های مختلفی چون پایش عبور و مرور زمینی و دریایی، مقابله با آتش‌سوزی، تجسس، نجات و امدادرسانی، پایش شرایط جوی و آب و هوا، پایش اقدامات مرتبط با بلایای طبیعی زلزله، سیل، آتش‌سوزی، طوفان و غیره، حفاظت از محیط زیست، خدمات کشاورزی، زمین‌شناسی و اکتشاف معدن، فیلمبرداری، عکسبرداری و نقشه‌برداری، پایش خطوط آب و برق و گاز، فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی، حمل بار و پست و دیگر خدمات تفریحی، گردشگری، ورزشی مورد تایید سازمان تحقیقاتی کاربرد دارد.

پهپادها هم‌اکنون به‌طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی وجغرافیایی به کار گرفته شده‌اند. به گفته کارشناسان بازار، پهپادها ظرفیت گسترش و شکوفایی زیادی در سال‌های آینده خواهند داشت. امروز بازار پهپادهای تجاری به یکی از بازارهای پررونق در اروپا تبدیل شده است. بخشی که فرصت‌هایی فوق العاده ای برای کارآفرینان فراهم کرده و دارای ظرفیت ایجاد ده‌ها هزار شغل است.

در ایران نیز شرکت های دانش بنیان و جوانان خلاق زیادی وجود دارند که در حوزه طراحی و ساخت پهپادهای تجاری فعالیت می کنند. ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف ساماندهی فعالیت شرکت های دانش بنیان این حوزه و توسعه خدمات تجاری پهپادی، اقدام به اجرایی سازی طرح افزایش به کارگیری این پهپادها کرده است. این طرح با مشارکت بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان در حال اجرا است و در سال جاری شتاب بیشتری خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010317

وب گردی

وب گردی