ساخت فیلترپرس ساخت داخل با نصف قیمت مشابه خارجی

یک شرکت دانش‌بنیان داخلی دستگاه‌های «فیلترپرس» را با توانمندی دانش‌آموختگان داخلی و فناوری بومی تولید کرده است و ضمن تأمین نیاز صنعت داخلی، به بازارهای منطقه‌ای صادر کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، طبیعت به عنوان اولین و بزرگترین منبع استخراج مواد خام به شمار می رود . اما اکثر مواد با همان شکلی که از طبیعت گرفته می شوند مستقیما برای تولید قابل استفاده نیست و دارای ناخالصی های بسیاری هستند.

بنابراین برای استفاده ی بیش‌ترین حجم از مواد خام استخراج شده با کیفیتی مطلوب، نیاز است تا ناخالصی ها را از ماده اولیه جدا کرد. برای پاکسازی و جدا کردن این مواد روش های مختلفی وجود دارد که یکی ازین روش ها فرایند فیلتراسیون است. این فرایند خود به چند روش تقسیم می شود که یکی از آنها روش استفاده از دستگاه فیلترپرس است.

بهره‌گیری از دستگاه فیلترپرس برای جدا کردن ناخالصی‌ها و تولید فیلترها‌، نیازمند دانش فنی و بهره گیری از تجهیزات تخصصی است که اکنون در کشور و توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی به مرحله تولید و تجاری سازی رسیده است.

خلیل مهدیون مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «صافی سازان صفا» با اشاره به استفاده این فیلترپرس‌ها در صنایع مختلف به کار می‌رود، گفت: این فیلترپرس‌ها برای نخستین بار در کشور و با دانش‌ فنی که توسط متخصصان و دانش‌آموختگان دانشگاهی به دست آمده است، تولید و روانه بازار می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان این‌که بخش عمده نیاز صنعت اکنون با تولیدات این واحد تولیدی تأمین می‌شود، اظهار کرد: در حالی‌که تا پیش از این بخش قابل توجهی از این فرآورده از طریق واردات و با صرف هزینه‌های هنگفت به کشور می‌آمد اما اکنون بخش قابل توجه صنایع داخلی از این محصول ساخت داخل بهره می برند به ‌طوری که بیش از 1000 کارخانه و صنعت از این محصول استفاده می‌کنند.

مدیرعامل صافی‌سازان با بیان این‌که دستگاههای فیلتر پرس برای جداسازی مواد جامد از مایع در کارخانجات روی، رنگ سازی، معدنی، دارویی وغذایی به کار می‌رود، ادامه داد: این دستگاه از دو مرحله ورود و خروج برای جداکردن مواد و ناخالصی ها استفاده می‌کند. نخست، ماده جامد به طور مثال دوغاب ، لجن یا گِل وارد دستگاه شده و خروجی در دو شکل مایع و جامد جداسازی می‌شود. محصول نهایی به نوع ماده خام مورد نیاز قابل تغییر است.

مهدیون با اشاره به هزینه به مراتب پایین‌تر این محصول دانش‌بنیان علیرغم کیفیتی هم‌پای نمونه وارداتی گفت: در حالی‌که برای واردات این دستگاه به طور متوسط تا 70 هزار دلار ارز از کشور خارج می‌شد، نمونه ساخت داخل این محصول با صرف نیمی از بهای نمونه وارداتی و با کیفیتی مشابه نمونه خارجی عرضه می‌شود.

این فعال فناور به ظرفیت صادراتی فیلترپرس ایران‌ساخت با توجه به کیفیت بین‌المللی این محصول دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: واحد تولیدی محصولات خود را به کشورهای ترکیه ،گرجستان ،تاجیکستان، افغانستان وعراق صادر کرده است.

مهدیون با اشاره به فعالیت بیش از 30 متخصص و فعال فناور در این شرکت دانش‌بنیان گفت: به طور متوسط روزانه 80 دستگاه توسط فعالان این شرکت تولید و به صنایع مختلف ارائه می‌شود که ضمن ایجاد اشتغال برای بخشی از جوانان دانش‌آموخته، زمینه ساز کمک به رونق تولید و جلوگیری از خروج ارز شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010321

وب گردی

وب گردی