واحدهای نوآور دانشگاه آزاد علم را به ثروت تبدیل می‌کنند/رویکرد ما در طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی بر مبنای تحول است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یک بحث جدی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرده‌ایم و رویکرد ما در طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی، براساس آینده‌نگری و برنامه‌ریزی بر مبنای تحول است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و چهارمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان که عصر امروز در واحد گرگان برگزار شد، با تأکید بر اینکه بدون آینده‌نگری نمی‌توان زندگی کرد، گفت: در گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، نگاه و رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اینکه 700 هزار داوطلب ورود به دانشگاه متقاضی رشته‌های علوم تجربی هستند و 700 هزار متقاضی رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی برای هزار صندلی با هم رقابت می‌کنند، نشان می‌دهد که آموزش دانشگاه‌ها در حوزه‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی آن طور که باید کارآمد نبوده و مردم از این رشته‌ها روی برگردانده‌اند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دوره توسعه دانشگاه براساس تنوع رشته و کثرت واحدهای دانشگاهی به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: آموزش در کشور ما دچار چالش کارآمدی شده و برای خروج از این وضعیت، دانشگاه‌ها باید به سمت ایده‌محوری حرکت کنند، چرا که ارائه واحدهای درسی بیشتر مانند مُسکن است و سال دیگر این نسخه‌ها پاسخگو نخواهد بود.

دکتر طهرانچی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی، گفت: به دلیل ناکارآمدی آموزش‌های کشاورزی در دانشگاه‌ها، آینده کشور در این حوزه اسیر بذر و نهاده‌های وارداتی شده است. زمانی که مردم ناکارآمدی دانشگاه در این حوزه را دیدند از دانشگاه‌ها روی برگرداندند و تصمیم گرفتند فرزندان خود را به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی بفرستند. برای اصلاح این روند، یک بحث جدی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرده‌ایم و رویکرد ما در طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی، براساس آینده‌نگری و برنامه‌ریزی برمبنای تحول است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های استان گلستان، خاطرنشان کرد: این استان سه مزیت دریا، دشت و جنگل را در اختیار دارد و دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با دارا بودن 12 واحد و مرکز دانشگاهی برای دو میلیون جمعیت این استان که شغل بسیاری از آنها کشاورزی است، برنامه‌ریزی داشته باشد تا بتواند بسترساز اشتغال دانش بنیان جوانان استان باشد.

آیین‌نامه‌های جدیدی برای چابکی در عملکرد بخش‌های مختلف دانشگاه تنظیم شده است

وی ادامه داد: برای این هدف، سرای نوآوری دریا، دشت (کشاورزی) و جنگل در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان ایجاد خواهد شد و باید 500 عضو هیأت علمی این دانشگاه در گروه‌های مختلف آموزشی برای آینده دانشگاه و اقتصاد استان برنامه‌ریزی داشته باشند.

دکتر طهرانچی با اشاره به تغییر ساختار دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریتی جدید، تصریح کرد: پیغام تغییر ساختار این است که ساختار گذشته‌گرای دانشگاه در برنامه‌های آینده‌نگرانه که برای آن داریم، کارآیی ندارد، بنابراین اقدام به تغییر ساختار و تحول در بدنه دانشگاه آزاد اسلامی کردیم. به این منظور آیین‌نامه‌های جدیدی نیز برای چابکی در عملکرد بخش‌های مختلف دانشگاه تنظیم و ابلاغ شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های آموزشی، قوانین کلاس‌محور دارند. واحدهای نوآور دانشگاه آزاد اسلامی قرار است علم را به ثروت تبدیل کنند، بنابراین این واحدها مدل خاص خود را می‌طلبند. به همین دلیل ما در واحدهای نوآور و بخش‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به قوانین و آیین‌نامه‌های خاص داریم که این موضوع با هماهنگی هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری خواهد شد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: جذب دانشجو در رشته‌های کشاورزی و گیاهان دارویی در واحدهای نوآور دانشگاه آزاد اسلامی بدون آزمون و با محاسبه انجام خواهد شد و دانشجویان می‌توانند با کار کردن در گلخانه‌های آموزشی تحقیقاتی و مزارع این دانشگاه، هزینه شهریه خود را تأمین کرده و حتی بیش از هزینه دانشگاه کسب درآمد کنند. دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان باید برای این موضوع طراحی خاص داشته باشد که بتواند واحد نوآور با محوریت گیاهان زینتی طراحی کند. این مدل می‌تواند به واحدهای دیگر که ظرفیت و توانایی فعالیت در حوزه گیاهان زینتی را دارند، تسری پیدا کند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: واحدهای نوآور دارای سرا خواهند بود که در حکم دانشکده است. به عنوان نمونه سرای بخش کاکتوس واحد نوآور گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان می‌تواند در استان سیستان و بلوچستان باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی چهاردهم خردادماه امسال فرمودند «...دشمن در حال جنگ با ماست؛ خب بروز و ظهور این جنگ در امر مسائل اقتصادی است؛ این را همه امروز قبول دارند...»، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی باید در این جبهه حضور جدی داشته باشد تا بتواند به دشمن پاتک بزند. در خط مقدم جبهه اقتصادی نیز جوانان حضور دارند و ما در این دانشگاه کاری می‌خواهیم انجام دهیم که مقوّم آموزش باشد و بسترساز اقتصاد دانش بنیان جوانان شویم.

در ابتدای جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان، حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری گزارشی از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان ارائه کرد و در پایان نشست نیز مهندس نصرالله‌نژاد مدیر شهرک گلخانه‌ای فرهیختگان به ارائه برنامه‌های این دانشگاه برای گسترش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی شهرک گلخانه‌ای فرهیختگان واحد گرگان پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020353

وب گردی

وب گردی