هوش مصنوعی باعث اشتغال‌زایی و رونق کسب وکار خواهد شد!

کارشناسان معتقدند گسترش هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف برای آینده شغلی انسان، خطری در پی نخواهد داشت؛ چرا که این فناوری سبب افزایش درآمد و بهبود سیستم‌های اجتماعی، بهداشت و درمان و اقتصادی کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هوش مصنوعی مجموعه نوینی از تکنولوژی‌هایی است که وظایفی را انجام می‌دهد که به هوش انسانی نیاز دارد؛ فعالیت‌هایی مانند تشخیص گفتار، تصمیم‌گیری و یادگیری؛ اما چگونه تکنولوژی مجهز به هوش خلاق مسیر شرکت‌ها را در جمع‌آوری و توزیع محتوا تغییر می‌دهد؟

این روزها هوش مصنوعی به سرعت مسیر خود را در فعالیت‌های کسب‌و‌کار در بسیاری از صنایع جهانی طی می‌کند.

اما نسل جدید ماشین‌های هوشمند که حاصل پیشرفت‌های فزاینده‌ای در زمینه‌ی هوش مصنوعی و رباتیک هستند می‌توانند بسیاری از مشاغل انسانی فعلی را با مشاغل جدید جایگزین کنند؛ مانند گذشته مشاغل جدیدی برای انسان ایجاد می‌شود اما نگرانی اصلی اینجاست که با کاهش هزینه‌ ماشین‌های هوشمند به مرور زمان و همینطور افزایش توانایی‌ و قابلیت‌های آن‌ها، تعداد مشاغل موجود برای انسان کافی نباشد.

بر اساس نظر کارشناسان هوش مصنوعی به‌عنوان یک ابزار تجاری هنوز در مراحل اولیه‌ تکامل خود به‌سر می‌برد. استفاده از هوش مصنوعی در بحث فناوری اطلاعات می‌تواند در موارد دیگری همچون استارت‌آپ‌های اقتصادی یاری دهنده باشد تا با کمک از این فناوری کسب و کارهای نوپا شکل گیرند و درصد موفقیت خود را افزایش دهند و در نهایت شاهد رونق کسب و کارهای مختلف باشیم.

مهم‌تر از هر چیز، هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط منجر به رشد اقتصادی هم می‌شوند و مانند موج‌های گذشته‌ تحولات فناوری از جمله پیشرانه‌های کامپیوتر، فرصت‌های شغلی جدیدی را ایجاد می‌کنند. برای مثال سیستم‌های ربات و هوش مصنوعی بهره‌وری را افزایش، هزینه‌ها را کاهش و کیفیت و تنوع خدمات شرکت‌ها را بهبود می‌دهند.

می توان گفت سازمان‌های موفق در این زمینه‌ها با افزایش سود روبه‌رو خواهند شد و می‌توانند سود حاصل را مجددا در شرکت‌های خود یا در کسب‌وکارهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

لواسانی مدیر هوش مصنوعی شرکت عامراندیش( دانش بنیان) در گفت‌وگو با ایسکانیوز، گفت: این شرکت در زمینه تولید محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت می کند. چرا که هوش مصنوعی یکی از زمینه های بسیار نو در سطح جهان است و در سال‌های اخیر فعالیت های گسترده ای در این عرصه انجام شده و ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در کشور ما یکسری محصولاتی که مبتنی برزبان فارسی است توسط برخی از شرکت‌ها تولید می‌شود؛ چرا که شرکت‌های خارجی به زبان فارسی تسلط کافی ندارند ما از طریق هوش مصنوعی سعی در گسترش زبان فارسی در عرصه بین المللی هستیم. از آنجا که خیلی از محصولات به زبان فارسی گره خورده بنابراین زمینه پیشرفت هوش مصنوعی در عرصه زبان فارسی در کشور محقق شده است.

لواسانی، با بیان اینکه ایرانی ها می توانند از آخرین تکنولوژی زبان فارسی استفاده کنند، گفت: محصولات فارس‌آوا، دستیار هوشمند فوتبالی و بینایار از جمله محصولات تولیدی این شرکت است که محصول فارس‌آوا یک نرم‌افزار تبدیل گفتار (صوت) به متن در زبان فارسی است و امکان ارتباط کلامی انسان را با کامپیوتر و موبایل فراهم می‌کند. در تولید این نرم‌افزار از آخرین الگوریتم های یادگیری عمیق استفاده شده و این شرکت همواره در حال توسعه و بهینه سازی آن است.

دستیار هوشمند فوتبالی؛ یک اپلیکیشن هوشمند برای طرفداران فوتبال که به صورت چت‌بات و هوشمند به سوالات فوتبالی جواب خواهد داد.

در همین ارتباط نرم افزار بینایار، حجم بالای محتوای ویدئویی کار تحلیل، نگهداری، دسته بندی و استخراج اطلاعات مورد نیاز را به کاری پرهزینه، وقت گیر و تقریبا غیرممکن تبدیل کرده است. فریم ورک بینایار به فهم و آنالیز هوشمند محتوای ویدئویی و تصویری براساس تکنیک های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق می پردازد. این محصول مجموعه ای از آنالیزرهای مختلف ویدئو و تصویر است که هر آنالایزر براساس به روزترین تکنیک های یادگیری ماشین به تحلیل ویدئو می پردازد و با در کنار هم قرار گرفتن نتایج تحلیل این آنالایزرها تمام محتوای قابل فهم ویدئو استخراج می شود.

مدیر این شرکت دانش بنیان افزود: استارت آپ‌های مختلفی از سرویس ما استفاده می کنند. توسعه هوش مصنوعی در کشور سبب ایجاد رونق کسب و کار و اشتغالزایی می شود. بنابراین این عقیده را باید باور داشت که هوش مصنوعی مانعی برای اشتغال نیست. هوش مصنوعی در ارائه سرویس بهتر به مشتری کمک می‌کند دهیم. پس این نظریه منطقی نیست.

وی ادامه داد: اگر محصولات مبتنی برزبان فارسی را به کشورهایی که از نظر زبان فارسی با ما مشترک هستند صادر کنیم یا سرویسی ارائه دهیم؛ به طور یقین در سطح کشورهای بین المللی حضور گسترده خواهیم داشت. چرا که با این روش ارزآوری بیشتری نصیب کشور خواهیم کرد.

بنابراین بررسی‌های جدید در مورد هوش مصنوعی نشان می‌دهند که گسترش این فناوری، برای آینده شغلی انسان، خطری در پی نخواهد داشت.

گفتنی است؛ سازمان‌ها برای ماندن در رقابت باید حداکثر منافع را به شکل قیمت پایین‌تر (منطبق با کیفیت) به مشتری منتقل کنند، این کاهش هزینه‌ها بر افزایش سطوح درآمد واقعی تأثیر می‌گذارند. در نتیجه قدرت خرید خانوارها افزایش پیدا می‌کند و سازمان‌ها برای پاسخگویی به تقاضای بیشتر، باید نیروی انسانی بیشتری را استخدام کنند. به این پدیده اثر درآمد گفته می‌شود، اثر درآمد می‌تواند اثر جایگزینی شغل‌ها را خنثی کند.

هوش مصنوعی برای دولت رشد اقتصادی و درآمدهای مالیاتی را به‌دنبال دارد. افزایش درآمد منجر به بهبود سیستم‌های اجتماعی و بهداشت و درمان برای آن دسته از افراد می‌شوند که تطبیق با فناوری‌های جدید را دشوار می‌دانند. اهمیت این معیارها در توسعه‌ مزایای بالقوه‌ هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط با آن در سطح جامعه نهفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020374

وب گردی

وب گردی