نیروگاه برق‌آبی سردشت به زودی وارد مدار می‌شود/تصمیم انتقال آب خزر به فلات مرکزی حاکمیتی است

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، گفت: نیروگاه برق آبی سردشت تا پایان هفته جاری سنکرون شده و 50 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، بهروز مرادی، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، در نشست خبری ، با اشاره به بهره برداری و افتتاح طرحهای توسعه منابع آب و خاک در 12 استان کشور، گفت: این طرح‌ها در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت در قالب 61 طرح و 120 پروژه در حال اجراست و چشم انداز مناسبی برای توسعه اقتصادی کشور محسوب می شود و نقش مهمی در ارتقا معیشت و فقرزدایی، آب شرب و صنعت و توزیع درآمد مناسب برای این مناطق ایجاد خواهد کرد.
وی تصریح کرد: ️استان های غرب کشور شامل ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، اردبیل، گلستان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌های جنوبی، شمالی و رضوی و استان خوزستان را در بر می گیرد.
مرادی افزود: نیروگاه برق آبی سردشت تا پایان هفته جاری سنکرون شده و 50 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می شود.

مرادی افزود: با اتمام عملیات اجرایی خط انتقال برق، یکی از پیش نیازهای راه اندازی نیروگاه طرح سد سردشت به بهره برداری رسید و امکان اتصال نیروگاه سردشت به شبکه برق سراسری کشور در آینده ای نزدیک میسر شد.
وی اظهار داشت: ظرفیت نصب نیروگاه برق آبی سردشت برابر ۱۵۰ مگاوات (سه واحد 50 مگاواتی بوده و توان تولید ۴۲۱ گیگاوات ساعت برق در سال را دارد که پیش بینی می‌شود اولین واحد این نیروگاه در زمان پیک مصرف برق (یا پایان تیرماه) وارد مدار شده و ۲ واحد دیگر نیز پس از آن به بهره برداری برسد.
وی در خصوص سایر طرح های شرکت آب نیرو گفت: عملیات اجرایی سد سرنی و تصفیه خانه در استان هرمزگان که در شرایط تحریم به صورتی مؤثر از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی تأمین مالی می‌شود رو به اتمام است و به زودی شاهد آبگیری این سد و افتتاح تصفیه خانه جهت تأمین آب شرب منطقه خواهیم بود. این طرح از آن رو حائز اهمیت است که به واسطه نظارت دقیق، یکی از کمترین انحراف ها را از برنامه زمان بندی تعیین شده دارد.
وی افزود: در راستای اجرایی شدن اولین گام این بخش، طرح های شرکت آب و نیرو در این حوزه، شامل تونل نوسود و قطعه اول سامانه گرمسیری، سد از گله، سد و نیروگاه داریان، سد هیروی در استان کرمانشاه و سد سردشت و تصفیه خانه های مربوطه در استان آذربایجان غربی در ابتدای سال جاری همگی توسط ریاست محترم جمهور به بهره برداری رسیدند.
مرادی در خصوص سایر اقدامات شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اضافه کرد: همچنین بهره برداری از خط ۲۳۰ کیلوولت دو مداره سیمره آبدانان، به دهلران، آمادگی جهت بهره برداری از پل سه بلوطک، تعمیر اساسی واحد دوم نیروگاه لوارک، اخذ مجوز شورای اقتصاد برای طرح های بختیاری، چمشیر، خرسان 3، تلمبه ذخیرهای رودبار و نیز گشایش اعتبار اسنادی افزایش ۲۵ درصد طرح چمشیر از دیگر اقدامات شرکت آب و نیرو است.
مرادی در ادامه با اشاره به اینکه در آستانه ورود به نهمین سال بهره برداری از طرح گتوند هستیم اظهار داشت: خوشبختانه در تمامی سال های پس از آبگیری سد گتوند، میزان کشت محصولات کشاورزی در تمامی اراضی آبیاری شده از محل این سد رشد داشته که نشان از مکان یابی مناسب این طرح بزرگ ملی است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، تصریح کرد: دو طرح نیروگاه برق برق آبی 100 مگاواتی ارس و نیروگاه سوله دوچر با ظرفیت تولید 5/4 مگاوات برق در آذربایجان غربی در قالب قراردادهای BOT در مرحله فراخوان سرمایه گذاری قرار دارد.
وی ادامه داد: طرح انتقال آب خزر با ایجاد ردیف مطالعه و اجرا در دستور کار شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران قرار گرفته است. هدف از اجرای این طرح انتقال سالانه 200 میلیون مترمکعب آب به شهرهای فلات مرکزی در استان سمنان برای مصارف شرب و صنعتی است. مطالعات اکوسیستم دریایی، اقتصادی، جنگل و محیط زیستی این طرح به پایان رسیده است. نیازمند تأمین پکیج تأمین منابع مالی در این پروژه هستیم که در حدود 9 هزار و 200 میلیارد تومان (با قیمت های سال 98) هزینه خواهد داشت.

وی درباره انتقال آب خزر به فلات مرکزی داشت: اجرای این طرح منوط به مطالعات اکوسیستم دریایی و مدیریت پساب، بحث جنگل و محیط زیست و نیز مباحث اجتماعی و اقتصادی است.

مرادی گفت: انتقال آب برای مصارف شرب ‌و صنعت است که اجرای آن ۹۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که طی ۴ سال با طی ۱۶۰ کیلومتر از مسیر عبور خط لوله انتقال نفت نکا-ری اجرایی می‌شود.

وی یاد آور شد: این خط انتقال قرار است سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب را به فلات مرکزی ارسال کند.

وی با بیان اینکه تخصیص آب از خزر به سمنان تصمیم حاکمیتی است، افزود: تمام موارد لحاظ شده و هیچ راهی جز انتقال آب نبوده است، استان سمنان اولین استانی است که کلیه چاه‌های غیرمجاز مسدود شده و تمام راه‌های صرفه جویی آب را رفته‌اند و در نهایت وزارت نیرو به این تصمیم رسیده است.

مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران خاطرنشان کرد: در بحث انتقال آب از خزر، روی اکوسیستم دریایی و مدیریت پساب مطالعات عمیقی شده و روش‌های پایلوت در دست اجراست. در خصوص مباحث مربوط به جنگل و محیط زیست طبیعی نیز مطالعات جامع انجام شده تا کمترین آسیب را داشته باشیم. همچنین با موافقت شرکت نفت انتقال از خط نکا-ری صورت می‌گیرد تا کمترین خاک‌تراشی و تخریب جنگل را داشته باشیم. در خصوص مباحث اقتصادی و سیاسی نیز دو دانشگاه پروژه را در مبدا و مقصد مطالعه می‌کنند.

وی ادامه داد: در خصوص انتقال آب از خزر به دشت مرکزی هدف تامین آب شور و صنعت است که تضمین خرید آب صنعت با صنایع و آب شرب با وزارت نیرو است. در این پروژه قرار نیست دولت سرمایه‌گذاری داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به نقش سد گتوند در مهار سیلاب اخیر گفت: این سد نقش مهمی در سیلاب حوزه کارون داشته است. در سد سیمره با یک اقدام اساسی 600 میلیون متر مکعب علاوه بر تراز نرمال قبلی آب مهار شد و توانستیم پایین دست کرخه را نجات دهیم.

وی در ادامه با اعلام این خبر که سد سرنی تا پایان شهریورماه آبگیری خواهد شد گفت: پیشرفت این طرح 70 درصد بوده این سد برای تامین آب شرب شهرستان میراب خواهد بود.

وی همچنین به پروژه همشیر اشاره کرد و گفت: در این پروژه از فاینانس خارجی استفاده می‌شود و تا پایان سال آبگیری خواهد شد.

وی درباره تبخیر آب پشت سدها اظهار داشت: بیشترین تبخیر مربوط به سدهای استان خوزستان است که به طور متوسط حدود 4 تا 7 درصد است.

وی توضیح داد: در خصوص کنترل تبخیر، موقعیت قرارگیری سد و مخزن بسیار مهم است. هر قدر مخزن سد در مناطق کوهستانی باشد میزان تبخیر کمتر خواهد بود. مثلا کارون 4 به دلیل واقع شدن در بالادست میزان تبخیر دو تا سه درصد حجم آب ورودی به سد است هر قدر سد در مناطق پست و از حالت فشرده خارج شده و مسطح می‌شود با توجه به افزایش درجه حرارت میزان تبخیر نیز بیشتر می‌شود اما در کل سدهایی نیز داریم که 15 تا 20 درصد تبخیر دارند که بیشتر در فلات مرکزی واقع شده‌اند.

وی درباره تکمیل پروژه سد بختیاری اظهار داشت: مطالعات این طرح در حال تکمیل است و وارد فاز 2 مطالعات شده‌ایم که با مشارکت مشاورین ایرانی و سوئیس انجام خواهد شد.

مرادی هزینه مورد نیاز این طرح را دو میلیارد یورو ذکر کرد و افزود: این میزان اعتبار از طریق منابع دولتی قابل تامین نیست و قرار است از طریق فاینانس تامین شود تمام مجوزهای فاینانس از شورای اقتصاد و دولت اخذ شده و امیدواریم با مشارکت فاینانس خارجی وارد مرحله اجرا شوند.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات بین بانکی پروژه سد بختیاری خاطرنشان کرد: با توجه به بالا بودن مبلغ مورد نیاز باید بانک‌های ایرانی با هم همکاری کنند. تاکنون بانک کشاورزی اعلام آمادگی کرده چنانچه بانک‌های ایرانی مشترکا دو میلیارد یورو را متقبل شوند بانک‌های خارجی نیز برای فاینانس ورود خواهد کرد.

مرادی با اشاره به اینکه بازنگری در طرح سد بختیاری از جمله عوامل تاخیر در تکمیل آن بوده است گفت: در مطالعات اولیه ارتفاع سد 330 متر در نظر گرفته شده بود که اکنون به 275 متر رسیده است.

وی همچنین درباره انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز اظهار داشت: این پروژه تاکنون 78 درصد پیشرفت داشته و تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020391

وب گردی

وب گردی