یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال مولد وام پرداخت می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یک و نیم میلیارد دلار را به ریال تبدیل کرده‌ایم و در تلاشیم آن را در قالب وام‌های ۴ و ۶ درصدی به اشتغال مولد پایدار تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با موضوع هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم امروز دوشنبه 17 تیرماه 98 در دانشگاه الزهرا (س)، برگزار شد.

در نخستین پنل این نشست که به دبیری مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم برگزار شد، سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، فریدون مهبودی از شرکت سیناژن و عباس علی‌آبادی مدیرعامل شرکت مبنا حضور داشتند.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این پنل اظهار کرد: در سال اول انقلاب حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت داشتیم و امروز ۸۱ میلیون نفر جمعیت با توقعات روز و مشارکت اقتصادی بالاتر داریم. همچنین انقلاب ایدئولوژیکی رخ داده و تاثیرات منفی و مثبتی روی اشتغال و مسائل دیگر گذاشته است.

وی ادامه داد: اشتغال، بنیان اقتصاد است. اشتغال مفهومی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و نباید به صورت تک‌بُعدی به آن نگاه کرد. اخیرا یک و نیم میلیارد دلار را به ریال تبدیل کرده‌ایم و در تلاشیم آن را در قالب وام‌های ۴ و ۶ درصدی به اشتغال مولد پایدار تبدیل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید امنیت سرمایه‌گذاری را تضمین کنیم تا سرمایه منجر به اشتغال شود.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: اگر به اتفاقات کف بازار بی‌توجه باشیم تحول اساسی در حوزه اشتغال به وجود نمی‌آید. طرح معضلات و راهکارهای ایجاد اشتغال پایدار و فراگیر برای من به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امر دشواری نیست؛ ما باید واقعیت‌ها را ببینیم و گام‌های عملی برداریم.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد منابع مالی در نظر گرفته شده برای اشتغال، هزینه شده؛ اما باید بررسی کنیم و ببینیم چه میزان از آن به اشتغال پایدار انجامیده است. نیازمند تحول در عرصه‌های گوناگونی هستیم و اگر این اتفاق رخ ندهد، با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.

وزیر تعاون ادامه داد: متاسفانه جمعیت زیادی از دانشجویان ما بعد از فارغ‌التحصیلی، فاقد مهارت هستند و باید دوره کارآموزی یا کارورزی را پشت سر بگذرانند تا آماده کار شوند. باید پیش‌تر برای این مسئله فکری می‌کردیم اما حالا نیاز است شورایی تشکیل شود و به تربیت نیروی ماهر متناسب با بازار کار بپردازد.

شریعتمداری تاکید کرد: می‌توانیم از تجربه کشورهایی مانند کره جنوبی در دهه ۹۰ استفاده کنیم. آنها به اشتباه خود پی بردند و نیروی متناسب با بازار کار تربیت کردند. این اتفاق هم نیازمند اصلاح ساختار آموزشی است.

وی در پایان گفت: می‌توانیم از ظرفیت فیزیکی دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور برای آموزش و تربیت دانشجوی با مهارت استفاده کنیم. راه حل اساسی مشکلات کشور، ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری و در نتیجه اشتغال است که دانشگاه می‌تواند در این مسیر به ما کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020392

وب گردی

وب گردی