ایسکانیوز از اعتیاد به بازی های ویدیویی گزارش می دهد؛

مثلث، مربع، اعتیاد!

جمعه 22 شهریور 1398 - 08:10
کد مطلب: 1020449
گیم

دانستن این که چرا مردم بازی های ویدئویی انجام می دهند، به تشخیص این که چه کسانی در خطر ریسک ابتلا به اختلال و ناهنجاری های «بازی کردن» قرار دارند، کمک می کند.

تعطیلات تابستانی رو به اتمام است و بیشتر دانش آموزان احتمالا 70 درصد از زمان و اوقات فراغت خود را به بازی های کامپیوتری گذرانده اند. بازی کردن در اوقات فراغت شاید امر چندان نامطلوبی به شمار نیاید اما چنانچه این امر به عادت و سپس اعتیاد مبدل شود، سرآغاز مشکلات بسیار بزرگتری در آستانه بازگشایی مدارس برای آنها و والدینشان خواهد شد. اعتیادی که شاید در دوران بزرگسالی هم دست از سر آنها برنداشته همچنان دنبالشان کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان مطالعه ای را بر روی دانشجویان درباره تعداد دفعاتی که به انجام بازی های ویدئویی، بازی هایی با استراتژی های مقابله ای، اضطراب و علائم بیماری های مختلف روحی از جمله اختلال در بازی پرداخته و کشف کردند که استفاده از بازی های ویدئویی به عنوان مکانیسم مقابله برای علائم اضطراب پیش بینی شده از اختلال بازی به کار می روند. علاوه بر این که سطوح بالاتری از استرس ریسک این خطر را برای این قشر افزایش خواهد داد.

برای اکثر مردم، بازی های ویدئویی یک راه طبیعی و سالم برای از بین بردن استرس است، اما برخی از آنها به نقطه ای می رسند که دیگر نمی توانند رفتارهای خود را کنترل کنند. «داگلاس گنتایل»، استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی «آیووا» می گوید: "از دست دادن کنترل، نشانه ای از اعتیاد است.

اگر دانش آموزان شرکت کننده در این مطالعه استرس بیشتری داشتند و به طور خاص بازی های ویدئویی را به عنوان راهی برای مقابله با آن انجام می دادند، خطر بروز علائم ناکارآمدی در آنها افزایش می یابد.

بازی های ویدیویی همیشه هم بد نیستند

سازمان بهداشت جهانی در ابتدای سال جاری، «اختلال بازی» را به عنوان یک اختلال در زمینه سلامت روان طبقه بندی کرد، اما گنتایل می گوید هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد عوامل خطر احتمالی اعتیاد به بازی های ویدیویی وجود دارد.

وی اظهار داشت: این مقاله از اولین مدارکی است که اثبات می کند استفاده از بازی های ویدئویی برای مقابله با اضطراب عامل مهمی است، عاملی که البته باید در هنگام تشخیص یا درمان اعتیاد به بازی های ویدیویی در نظر گرفت.

گنتایل می گوید که تمام بازی های ویدیویی بد نیستند و مانند نوشیدن یک نوشیدنی گرم بعد از یک روز سخت کاری یا پس از پشت سرگذاشتن یک وضعیت استرس زا می تواند آرامش بخش باشد.

وی می افزاید: تا اینجای کار مساله ای نیست اما مشکل از زمانی آغاز می شود که بازی شروع به مختل کردن عملکرد طبیعی و سالم انسان می کند. این امر ممکن است به معنای بدتر شدن درجه اعتیاد آنها باشد و چنین افرادی برای وقتی که در بازی صرف می کنند دروغ می گویند یا عملکرد ضعیفی در کار خواهند داشت.

داستان «رایان ون کلایو» یک استاد انگلیسی که برای مقابله با استرس ناشی از کار ، مسائل مربوط به روابط و مشکلات روز به روز بازی می کند، در سال 2011 در مقاله ای در گاردین به چاپ رسید.

محققان درباره این مورد می نویسند که تجربه ون کلایو نشانگر اعتیاد به بازی های ویدئویی در مدت مدید است؛ چیزی حتی بیشتر از بازی های طولانی مدت.

در حالی که نزدیک به 25 درصد از بازیکنان مردان بزرگسال روزانه چهار ساعت یا بیشتر بازی می کنند ، تحقیقات قبلی گنتایل نشان داد که میزان رشد نرخ اختلال بازی در کسانی که بازی می کنند بین 2 تا 8 درصد است.

مکانیزم کپی

اختلال بازی معمولاً با بازی بیش از حد مرتبط است بنابراین افراد فرض می کنند راه حل این است که به سادگی تعداد دفعات بازی را محدود کنند؛ این در حالی است که «کورتنی پلانته»، محقق سابق دانشگاه آیوا در این باره می گوید: اگر چه تعدد بازی در این امر بسیار دخیل است اما تحقیقات جدید نشان می دهد که اعتیاد در مورد بازی های ویدئویی می تواند به عنوان ابزاری برای مقابله با استرس یا مشکلات پیش رو مورد استفاده باشد.

او می گوید: "این امکان وجود دارد تا افرادی که به دلایل تفریحی یا اجتماعی بازی می کنند، نسبت به افرادی که برای فرار از اضطراب یا استرس بازی می کنند ، کمتر در معرض اعتیاد باشند ، اما باز هم برای اثبات این فرضیه تحقیقات بیشتری لازم است."

"همه می دانیم که عدم کنترل، عامل مهمی در اعتیاد به مواد است و تحقیقات ما نیز نشان می دهد که اختلال در بازی هم شبیه سایر اعتیادها است و باید آن را کنترل کرد."

این تحقیقات مطالعات قبلی را تایید می کند که اختلال بازی ممکن است همراه با سایر اختلالات روانی مانند افسردگی ، اضطراب ، هراس اجتماعی و بیش فعالی ارتباط مستقیم داشته باشد.

برای تشخیص و معالجه مؤثر، پزشکان باید با سؤال از گیمرها درباره عادت های رسانه ای شان ، چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر را درک کنند.

به عنوان مثال گنتایل می گوید بسیاری از دانشجویان سال اول پس از آگاهی از عملکرد ضعیف دانشگاهی خود، به دنبال خدمات مشاوره خواهند بود. اگر یک درمانگر فقط در مورد عادات مطالعه ، خواب و یادداشت برداری بپرسد ، بدون این که اشاره ای به عادت های بازی بکند، روند درمان و حل مساله با مشکل مواجه خواهد شد.

محققان تصدیق کردند از آنجایی که این مطالعه از نوع همبستگی است، نمی توان با اطمینان گفت که اضطراب باعث می شود تا از بازی های ویدئویی به عنوان یک راهبرد مقابله ای استفاده شود، راهبردی که به نوبه خود باعث اعتیاد به بازی های ویدئویی خواهد شد.

محققان در حال کار روی یک مطالعه طولی هستند تا مشخص شود، جوانانی که از بازی ها به عنوان یک استراتژی مقابله ای استفاده می کنند، علائم اعتیاد به بازی های ویدیویی را در خود دارند یا خیر.

یکی از جنبه‌های تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر افراد و به خصوص کودکان و نوجوانان، تأثیرات روان‌شناختی است. منشأ این تأثیرات علاوه بر محتوای بازی‌ها، به ماهیت رسانه‌ای جدید و نیز به چگونگی و میزان استفاده از آن بستگی دارد. در صورتی که چنین مشکلاتی در افراد مشاهده شود، لازم است برای مشاوره به متخصصان روانشناسی برای مشخص شدن ریشه های نهفته در پس این حالت و درمان آن مراجعه کنند.

انتهای پیام/

159 / 159

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار