فعالیت موفق دانشگاه علم و صنعت در صنایع خودرو و ریلی/ ساخت‌ لکه‌روب نفتی توسط دانشجویان

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: در دانشگاه علم و صنعت، همکاری‌های خوبی با صنایع خودرویی و ریلی شکل گرفته و در بومی کردن قطعات و تولیدات زیرساخت‌های ریلی به جز چند مورد خاص، موفق بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جبارعلی ذاکری امشب دوشنبه 17 تیرماه 98 در برنامه زنده «تیتر امشب» شبکه خبر سیما درباره هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم؛ زمینه‌ها و چالش‌ها اظهار کرد: در دانشگاه علم و صنعت، همکاری‌های خوبی با صنایع خودرویی و ریلی شکل گرفته و محصول ارتباط دانشگاه با صنعت این بوده که در بومی کردن قطعات و تولیدات زیرساخت‌های ریلی به جز چند مورد خاص، موفق بوده‌ایم.

وی ادامه داد: شاید تا 10 سال قبل، قطعات مورد نیاز ناوگان ریلی چه در صنعت و چه در بحث دانش در خارج از کشور تولید می‌شد. مهم‌ترین عنصر در صنعت ریلی، کاملا بومی‌سازی شده و در خدمت راه‌آهن و مترو ایران قرار گرفته است. ارتباط صنعت با دانشگاه در یک صنعت خاص، جواب داده و آخرین اخبار حکایت از تولید 65 درصد قطعات با جزئیات در داخل دارد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: در حالتی که تحریم تشدید نشده بود، ارتباط ما شکل گرفته بود و الان ارتباط قوی‌تر شده است. شرایط تحریمی شاید برای تبدیل تهدید به فرصت، کمک کند. رویکرد تعدادی از شرکت‌ها، حرکت به سوی دانشگاه و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

ذاکری خاطرنشان کرد: شرکت‌ها ابتدا نیازهای جامعه را احصا کرده و بعد برای حل آن اقدام می‌کنند. اگر بتوانند به هدف مورد نظر خود برسند، با هماهنگی دانشگاه یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت دانش‌بنیان تبدیل می‌شوند. در واقع نخست نیازسنجی شده و بعد شرکت‌ها برنامه‌های خود را پیش می‌برند.

وی افزود: به طور مثال در دانشگاه علم و صنعت، بحث لکه‌روبی نفتی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و سال گذشته توانستیم لکه‌روب نفتی کاملا بومی را در دانشکده نوپای فناوری‌های نوین بسازیم. این دانشکده، اعضای هیئت علمی جوانی دارد. تست‌ها انجام شد و مورد تأیید وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و ارزبری را حذف کرد. در مقایسه با نمونه‌های خارجی نیز یک‌چهارم قیمت صرفه‌جویی داشت.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران تأکید کرد: همکاران ما در سال گذشته موفق شدند مخزن نفتی را ترمیم کنند که کاهش هزینه زیادی را به دنبال داشت. موارد مشابه زیادی وجود دارد که موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد.

ذاکری در ادامه گفت: در صنعت ریلی، تولید قطعات خیلی ریز هم در شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد. مسئله‌یابی در دانشگاه ممکن است از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین المان را شامل شود. دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم به دنبال شکل دادن مراکز نوآوری بوده و هستند. شرکت‌های بزرگ و شرکت‌هایی که مشتری محصولات دانش‌آموختگان خلاق هستند، در مراکز نوآوری گفت‌وگوهایی علمی ترتیب می‌دهند. ده‌ها ایده مطرح می‌شود؛ اما ممکن است تنها یکی از این ایده‌ها به نتیجه برسد یا روی سه، چهار ایده سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی یکی از آنها به محصول تبدیل می‌شود.

وی افزود: بعضی از محصولات دانش‌بنیان، کاربردی بوده و حتی در زندگی مردم تأثیرگذار می‌شوند. به طور مثال سال گذشته در دانشگاه علم و صنعت ایران، سرُم‌های خاصی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شد که در جراحی قلب باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش‌تر این سرُم‌ها را وارد می‌کردند؛ اما محصول ما تأیید شد و در داخل به تولید رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020454

وب گردی

وب گردی