دانشگاه آزاد در بخش ارتباط با صنعت سرآمد دانشگاه‌های کشور است / واحد علوم و تحقیقات 8 هزار مترفضا در اختیار مراکز رشد قرار داده است

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد در کوچک ترین شهرهای ایران هم واحد دارد و مأموریت جدید خود را به تأثیرگذاری در مناطق بومی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد در برنامه «تیتر امشب» که با موضوع « هم اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم؛ زمینه ها و چالش ها» از شبکه خبر پخش شد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ویژگی های متفاوتی دارد که در دوران جدید مدیریت دانشگاه به طور خاص مورد توجه قرار گرفته است. شعار دانشگاه آزاد اسلامی را دانشگاهی می‌‌دانیم در خدمت مردم که هدف آن حل مسائل ملی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد به عنوان یک دانشگاه اجتماعی در خدمت مردم است، افزود: دانشگاه آزاد در کوچکترین شهرهای ایران هم واحد دارد که با کاهش جمعیت دانشجویی در سال‌‌‌های اخیر، ماموریت جدید خود را به تأثیرگذاری در حل مسائل منطقه ای و محلی قرار داده است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد تاکید کرد: دانشگاه های نسل سوم و چهارم دانشگاه هایی هستند که می توانند تاثیر و جریان محلی ایجاد کرده و اثرگذار باشند. در این راستا، نیازها و پتانسیل مناطق کشور شناسایی شدند و با یک طرح جامعی که شامل طرح پایش و دانشگاه های فناور و نوآور می شود دانشگاه های محلی را ماموریت مشخص می دهیم برای حل مسائل منطقه ای؛ به این ترتیب، واحد‌های محلی دانشگاه آزاد برای حل مشکلات مناطق بومی مامور می شوند.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: نگاه ماموریت گرایی به صورت جدی در دانشگاه پیگیری می شود به خصوص در حوزه کشاورزی واحد‌های مختلف مأمور شده اند که به تحول در این عرصه کمک کنند و در بازدید از واحد‌های استانی هم رویکرد تحولی و تمرکز به نیازهای بومی مشهود است.

وی درباره نگاه تبعیض آمیز بین دانشگاه آزاد و دانشگاه‌‌های دولتی در چگونگی ارتباط صنایع مختلف با دانشگاه ها تاکید کرد: دانشگاه آزاد یک ماهیت گسترده دارد و در حال حاضر حجم قراردادهایی که دانشگاه آزاد با دیگر دانشگاه های دولتی دارد قابل مقایسه نیست. در استان تهران واحد علوم وتحقیقات فقط از نظر فضایی که برای استقرار شتاب دهنده ها و مراکز رشد دارد نزدیک 6 تا 8 هزار متر مربع بوده؛ با این حال ممکن است چنین دیدگاهی در ارتباط با استان تهران وجود داشته باشد که مورد قبول ما نیست و معتقدیم این نگاه تبعیض آمیز وجود ندارد. در شهرهای دیگر با توجه به اینکه دانشگاه های آزاد هر منطقه برآمده از خود منطقه هستند و مردم آن مناطق دانشگاه آزاد را جزیی از خود می دانند بسیاری از نیازهای صنایع محلی و صنایعی که گسترده هستند توسط دانشگاه آزاد نیاز خود را رفع می کنند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد متذکر شد: ما معتقدیم جنس دانشگاه باید به سمت جدیدی تحول پیدا کند. دهه 60 می‌‌خواستیم محصول دانشگاه ها کارشناس باشد که در مشاغل مختلف به کارگرفته شوند. در دهه 70 و 80 دوره صنایع بزرگ پتروشیمی، نفت و فولاد بود که نیاز به تربیت محققینی در دانشگاه ها داشتیم تا در داخل آن صنایع مشکلات را حل کنند. نسل جدید نسل اشباع دولت، حاکمیت و صنایع بزرگ است. صنعت بزرگ ما علاقه‌مند است مسائل خود را بیرون کند اما علاقه چندانی به جذب پژوهشگر و نیروی انسانی وجود ندارد چون به این نتیجه رسیده که این مدل جواب نمی دهد. به این ترتیب، سراغ دانشگاه ها آمدند و با ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت این مسائل حل شد.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که دانشگاه محصول ساز، تولیدکننده و کارخانه نیست، فضایی است که نیروی انسانی کارآمد برای یک موضوعی را تربیت می‌کند و می تواند مسائل مهم کشور را حل کند. امروز کشور ما دیگر نیازی به دانشگاه نسل دوم و محقق تنها ندارد. دانشگاه باید کارآفرین تربیت کند که بتواند کسب و کار راه اندازی کند.

وی با توجه به نقش دانشگاه ها در تامین نیازهای روز مردم گفت: متاسفانه، بعضی وقت ها دانشگاه ها درگیر مسائلی می شوند که از مسائل روز و نیاز مردم غافل می شوند؛ به عنوان مثال مسئله بذر در کشور و عمده بذری که در کشور استفاده می شود به عنوان یک موضوع اساسی تامین دارو و امنیت غذایی مطرح است. دانشگاه آزاد با تلاش و پیگیری 10 ساله ای که داشته، امروز سرمدار تولید و توزیع بذر اصلاح شده در کشور است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در بیشتر دانشگاه های بزرگ کشور توجه به نیازهای روزانه مردم کمتر دیده می شود. با توجه به عملکردی که دانشگاه آزاد دارد؛ در حوزه صنایع جدید کاملا پیشرو است و به زودی در حوزه صنعت و فناوری های نوین شاهد پیشتازی های دانشگاه آزاد خواهیم بود.

دهقانی فیروزآبادی در پایان تصریح کرد: مهم ترین نیازی که امروز در شرکت های دانش بنیان داریم یک حرکت جهادی برای جلوگیری از واردات محصولاتی است که در کشور تولید می شود. بزرگترین مشکلی که در مجموعه شرکت های دانش بنیان وجود دارد گسترش بازار این شرکت ها و عرضه محصولات آنهاست که باید زمان رشد و توسعه آن ها را بپذیریم، بدون تردید این شرکت های دانش بنیانی که از دل دانشگاه ها در می آیند، آینده ساز کشور خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020456

وب گردی

وب گردی