دانشجویان دانشگاه آزاد، بورسیه دانش‌‌‌بنیان می‌‌‌شوند

مدیرکل امور اقتصادی دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد گفت: یکی از مدل‌‌های مشارکتی که در شیوه‌نامه اقتصاد دانش‌‌‌‌‌بنیان مطرح شده ارائه طرح بورس دانش بنیان است که دانشجو در قبال فعالیت‌‌های دانش‌‌بنیانی که در دانشگاه انجام می‌‌دهد از تخفیف شهریه بهره‌‌مند خواهد شد.

پیام نجفی مدیرکل امور اقتصادی دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد در گفت‌‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص ارائه شیوه‌نامه فعالیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در این خصوص اظهار کرد: به دلیل سردرگمی مجموعه‌‌‌های دانشگاهی در خصوص فعالیت‌‌ شرکت‌های دانش‌‌بنیان، بدون تردید، روش‌‌ها و تجربه‌هایی که برای فعالیت‌های مشارکتی دانش بنیان وجود دارد سازمان یافته نبوده و باید مسیر مشخصی در ساختار کلی ایجاد کرد. بر مبنای وجود این خلا، شیوه‌‌نامه اقتصاد دانش‌‌بنیان در دانشگاه آزاد تهیه و ابلاغ شد.

وی افزود: در شیوه‌‌نامه اقتصاد دانش‌‌بنیان که حاصل تجاربی از دانشگاه آزاد بوده، ساز و کارهایی که در گذشته وجود داشته در سه مدل مشارکتی تکمیل و اصلاح شده است.

نجفی در خصوص تفاوت فعالیت‌های دانشگاه آزاد در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی در امور دانش‌‌بنیان تاکید کرد: دانشگاه آزاد از ساز و کارهای خوبی برای توسعه مراکز رشد برخوردار است و مسیر مناسبی را برای تجاری‌‌سازی محصولات این مراکز طی می‌کند. تا به امروز، به دلیل عدم آشنایی با طرح‌‌ها و برنامه‌‌‌‌هایی که در در واحد اقتصاد دانش‌‌بنیان ارائه دادیم در مسیر تجاری‌‌‌‌سازی با مشکلاتی رو به رو شدیم.

مدیرکل امور اقتصادی دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر، بازار خوبی برای محصولات و سازو کارهای مناسبی برای سرمایه‌گذاری، تولید انبوه و ایجاد کارخانه وجود ندارد. با تدوین شیوه‌‌نامه اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد به عنوان یک نقشه راه، اگر این دانشگاه مسیر مناسبی را در پیش‌گیرد شاهد پیشرفت‌های این دانشگاه خواهیم بود.

نجفی در خصوص قواعد موجود در شیوه‌‌نامه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان در بحث مشکلات تجاری‌‌سازی محصولات گفت: عدم توانایی ما در تامین مالی، نحوه مشارکت، عدم استفاده از امکانات دانشگاهی برای شرکت‌های دانش‌‌بنیان از جمله مشکلات ما در تجاری‌‌سازی محصولات است. باید شیوه‌‌نامه اقتصاد دانش بنیان را در سطوح مختلف امکانات با طرح‌های مختلف تجاری به صورت عمومی به مشارکت بگذاریم تا تولید محصولات دانش‌بنیان در مسیری قرار گیرد که گسترش یابد.

مدیرکل امور اقتصادی دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد در بحث سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: در بحث سرمایه‌‌گذاری باید منابع خارج از دانشگاه را با طرح‌‌های داخلی دانش‌‌بنیان به شرط توجیه اقتصادی مجاز شمرده و جذب کنیم. با توجه به دغدغه دانشگاه آزاد در بحث اقتصاد دانش‌‌بنیان، طرح‌‌‌های خوبی در این امر مطرح شده تا به جای سرمایه‌‌گذاری در مکان‌های دیگر در طرح‌های دانش‌‌بنیانی که به نفع دانشگاه است مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مدل‌‌های مشارکتی که در شیوه‌نامه اقتصاد دانش‌‌‌‌‌بنیان مطرح شده ارائه طرح بورس دانش بنیان است که دانشجو در قبال فعالیت‌‌های دانش‌‌بنیانی که در دانشگاه انجام می‌‌دهد از تخفیف شهریه بهره‌‌مند شده؛ در عین حال مهارت‌‌های مربوط به این امور را می‌‌‌‌آموزد.

نجفی در خصوص مدل بازاریابی محصولات دانش‌‌بنیان یادآور شد: دانشگاه باید با پیش خرید محصولات دانش‌بنیان و تامین سرمایه و عرضه محصولات خود با ارزش افزوده از این تولیدات حمایت کند. در حال حاضر، مجموعه قواعدی برای حمایت از افراد و مراکز رشد در شیوه‌‌نامه اقتصاد دانش‌‌بنیان وجود دارد. مشکل ما این است که نتوانستیم این محصولات را به بازار عرضه کنیم. اولویت ما تجاری‌‌سازی محصولاتی است که به این مرحله نرسیده‌اند؛ اگر این روند اصلاح شود محصولات با کیفیت‌تری به بازار عرضه خواهد شد.

وی تاکید کرد: با افزایش اختیارات واحد‌‌ها و استان‌‌‌‌‌ها در مجموعه دانشگاه آزاد، ‌‌‌توانمندی واحدهای دانشگاهی در ارائه محصولات دانش‌‌بنیان افزایش خواهد یافت. هر ساله مبلغ مشخصی قبل از ابلاغ شیوه‌‌نامه به واحد‌‌ها مشخص می‌شود که این مبلغ برای واحدها کمتر از دویست میلیون و برای استان‌‌ها کمتر از دومیلیارد تومان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020475

وب گردی

وب گردی