افکار عمومی درباره حادثه 18 تیر ابهام دارد/ سرکوب‌گران دیروز؛ مدافعان آزادی امروز

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید برای افکار عمومی و مردم مشخص شود چه افرادی در حادثه کوی دانشگاه سال 78 از خارج کشور جریان برخورد با دانشجویان را خط‌دهی کردند؟

محمد غلامیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به حوادث 18 تیر سال 78 تصریح کرد: این حوادث شروع یک جریان عظیم برای تحول در جنبش دانشجویی بود؛ اما متاسفانه به نتیجه مناسب نرسید.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: در حال حاضر وظیفه جریان دانشجویی بازخواست کسانی‌ است که در روزهای بحرانی سال 78 در تقابل با دانشجویان بودند؛ اما امروز خود را وکیل جوانان و دانشجویان می‌دانند.

وی با بیان اینکه برخی از افراد که 18 تیر 78 دستور ضرب و شتم دانشجویان را دادند امروز شعار آزادی بیان و حقوق دانشجویان سر‌می‌دهند گفت: برخی از داعیه‌داران امروز آزادی بیان، سال 78 نشریات دانشگاهی را توقیف می‌‌‌کردند اما امروز شعار آزادی قلم سر می‌دهند و حتی حاضر نیستند به درخواست دانشجویان در دانشگاه حاضر شده و پاسخگوی سوالات آنها باشند.

غلامیان مطالبات جریان دانشجویی در بازخوانی حوادث 18 تیر 78 را مهم دانست و گفت: بازخوانی تاریخ باید جزو اصلی‌ترین مطالبات دانشجویان قرار گیرد تا روشن شود واقعیت حوادث چه بوده و مقصران آن دادگاهی شوند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: لازم است برای افکار عمومی و مردم مشخص شود در آن سال چه کسانی از خارج کشور جریان برخورد با دانشجویان را خط‌دهی کردند؛ نقش وزارت علوم و دولت در حوادث چه بوده و خاتمی رئیس جمهور وقت در این جریان چه جایگاهی داشته است؟

وی با بیان اینکه هنوز سوالات بسیاری در ذهن مردم بی‌پاسخ مانده‌است، ابراز کرد: سخنرانی حسن روحانی در تیرماه 78 با این مضمون که «ما آمدیم و در خیابان با دانشجویان برخورد کردیم و هر کسی بخواهد در مقابل انقلاب و نظام ایستادگی کند، با آن برخورد خواهیم کرد»، نشان می‌دهد فردی که از مقامات عالی‌رتبه کشور در بطن ماجرا حضور داشته امروز با چرخش بسیار برای جمع‌آوری رأی شعارهای عوامپسند سر داده‌ و نقش خود را انکار می‌کند.

غلامیان با نفی سیاست‌بازی در کشور عنوان کرد: امروز در کشور افرادی نظیر تاج‌زاده وجود دارند که دم از جمهوری می‌زنند؛ اما هر کجا کشور خواست جمهوریت را اجرایی کند به مثابه دیکتاتوری عمل کردند و جمهوری به حق مردم را زیر سوال بردند. سال 78 و 88 نظیر این جریان است و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود احتمال آشوب در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز وجود دارد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی امروز به یک راهکار و رهیاب احتیاج دارد و می‌تواند این راهکار را از دل سابقه تاریخی به‌دست بیاورد. تاریخی که پر از حرکت‌های درست و اشتباه بوده‌ و باید از این تجارب درس بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020483

وب گردی

وب گردی