ایمیل هایی که اعتبار ترامپ را بر باد داد

رسوایی لو رفتن ایمیل های سفیر بریتانیا در واشنگتن، اعتبار، کارایی و تجربه سیاسی رئیس جمهور آمریکا را به شدت خدشه دار کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، آمریکا و بریتانیا متحدان همیشگی و دوستان دائمی، تقریبا هیچ مساله یا موضوع بین المللی وجود ندارد که آنان سیاست همسویی با هم اتخاذ نکنند بسیاری در اروپا با توجه به این مقوله، حتی بریتانیا را «اسب تروی» آمریکا در این قاره می دانند. با این حال این روزها تحت تاثیر رخدادی ناخواسته، متحدان دو سوی آتلانتیک سخنان گزنده ای علیه همدیگر مطرح می کنند.
ماجرا با لو رفتن ایمیل های سفیر بریتانیا در آمریکا آغاز شد ایمیل هایی که دومینووار سران هر دو کشور را نیز درگیر کرد تا جایی که «دونالد ترامپ» ترزا می را به درپیش گرفتن سیاست های آشفته متهم کرد و حتی از پایان همکاری دولتش با سفیر بریتانیا در واشنگتن خبر داد. بحران ایمیل های لو رفته تا کجا پیش خواهند رفت و آیا این موضوع می تواند روابط این دو متحد سنتی را وارد دوران جدیدی کند؟
سفیر چه گفت؟
روز یکشنبه نشریه «میل آن ساندی» یک رشته ایمیل های لو رفته سفیر بریتانیا در واشنگتن را از سال 2017 تاکنون منتشر کرد ایمیل هایی که رئیس جمهور آمریکا را «بی منطق، متزلزل و ناکارآمد» توصیف می کند.
«کیم دارک» در ایمیل های خود به درگیری، هرج و مرج و چند دستگی در کاخ سفید اشاره نیز اشاره می کند و براین باور است دولت ترامپ منطقی تر، نرمال تر و قابل پیش بینی و کارآمدتر نخواهد شد. این دولت ممکن است به «روس های حیله گر» مدیون باشد و همچنین در مقابل ایران «سیاست نامسنجم و سردرگمی» دارد.


سر کیم همچنین در خصوص ادعای دونالد ترامپ که به صورت علنی اعلام کرده بود ۱۰ دقیقه پیش از حمله به نقاطی در ایران که بخاطر کشته شدن ۱۵۰ نفر آن را متوقف کرد نیز می‌گوید که چنین ادعایی با واقعیت هم‌خوانی ندارد.
در ابتدا با انتشار این ایمیل ها، ترامپ آن را موضوع مهمی قلمداد نکرد و سفیر بریتانیا را متهم کرد که به خوبی به کشورش خدمت نکرده و به او علاقه ای نیز ندارد. به نظر می رسید این پایان ماجرا خواهد بود و آمریکا و بریتانیا با حفظ ظاهر و از طریق کانال های مخفی دیپلماتیک موضوع را فیصله خواهند داد اما به یک باره حواشی این حادثه متن آن را تحت تاثیر قرار دارد و دو طرف به شکل عریان تری به هم حمله کردند.
زورآزمایی ترامپ و می
با حمایت ترزا می از سفیرش در آمریکا تنش های دو متحد ابعاد جدیدی به خود گرفت خانم نخست وزیر از اعتماد کامل به سر کیم گفت و سخنگوی وزرات خارجه اش نیز یکی از وظایف سفر را «ارزیابی صادقانه و بی پرده» از کشور محل خدمتش عنوان کرد. موضع گیری هایی که خشم ترامپ را برانگیخت.
اگر سطح تحلیل خود را فردی قرار دهیم و از منظری روانشناختی به تشریح رفتارهای ترامپ بپردازیم او همیشه انتقاد از خود را برنمی تابد و به شدیدترین وجه ممکن به آن واکنش نشان می دهد. در این زمینه ترامپ سابقه استفاده از کلمات و عبارت های نامناسب را حتی علیه شخصیت های مهم آمریکا و کابینه اش را نیز در کارنامه دارد.


بنابراین قابل پیش بینی بود که تراز می و سفیرش به قربانیان جدید زبان گزنده رئیس جمهور ایالت متحده تبدیل می شوند. ترامپ در یک رشته توئیت شمشیر را از رو بست و از پایان کار دولتش با سفیر فعلی بریتانیا خبر داد و سفیر را فردی معرفی کرد که در آمریکا مورد علاقه نیست و چهره زیبایی هم ندارد. معلوم نیست در این میان چهره سفیر چه ربطی با مسائل سیاسی و استراتژیک دارد!!!
پس از این نوبت به نخست وزیر رسید او بار دیگر در یک ارزیابی رادیکال از مدیریت برگزیت، ترزا می را به درپیش گرفتن «سیاست های آشفته» متهم کرد که حتی اندرزها و نصایح خیرخواهانه او را نادیده گرفته است.
ترامپ در پایان از روی کارآمدن نخست وزیر جدید در بریتانیا و پایان همکاری هایش با ترزا می استقبال کرد.
با این حال آیا این ایمیل های دردسرساز که بریتانیایی ها متعقدند لایه هایی از مقامات دولتی در این کشور آنان را افشا کرده اند می تواند با گسترش تنش ها از سطح فردی خارج شده و روابط استراتژیک این دو کشور را مورد تهدید قرار دهد؟ به عبارتی دیگر آیا بریتانیا نیز به یکی دیگر از قربانیان سیاست یک جانبه گرایی ترامپ تبدیل می شود؟
اعتبار آمریکا و ترامپ زیر سوال
برای پاسخ دادن به این پرسش و بررسی ابعاد دیگر این پرونده با یک کارشناس مسائل بین الملل گفت و گو کردیم. این ایمیل ها توهین واقعی به شخص ترامپ و پرستیژ و اعتبار ایالت متحده محسوب می شوند و احتمالا تبعاتی همچون پایان ماموریت دیپلماتیک سفیر بریتانیا در واشنگتن را درپی خواهند داشت. این بخشی از سخنان «سید علی بیگدلی» بود.


بیگدلی معتقد است این مساله همچنین پیامدهایی در حزب محافظه کار و انتخاب نخست وزیر آینده بریتانیا خواهد داشت اما بعید است این مساله بتواند مناسبات استراتژیک این دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد به ویژه آنکه اکنون بریتانیا در آستانه تحولات مهم و سرنوشت سازی برای آمریکا قرار دارد.
بیگدلی براین باور است ترامپ به شدت از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حمایت می کند زیرا از این طریق یکی از کانون های قدرت جهانی در مقابل ایالات متحده متزلزل و تضعیف خواهد شد بنابراین آمریکا برای دستیابی به منافع استراتژیک خود در اروپا از برجسته کردن این مساله در روابط راهبردی خود با لندن استقبال نمی کند.
سخن آخر
اینکه ایمیل های لو رفته سفیر بریتانیا در واشنگتن چه پیامدهایی استراتژیکی برای دو کشور در برخواهند داشت را به روزها و هفته های آینده موکول خواهیم کرد با این وجود این ایمیل ها ابعاد جدیدی از شخصیت، راهبردهای ترامپ و همچنین دولت او را نمایان ساخت.
این ایمیل ها نشان می دهند متحدان آمریکا نیز از ترامپ ناکارآزموده و بی تجربه به ستوه آمده اند و دیگر تاب تحمل سیاست های او را ندارند. همچنین این فرضیه نیز تائید می شود که کاخ سفید اسیر چندپارگی و سیاست های متضاد است امری که در سه سال گذشته ترامپ آن را به شدت رد کرده است.
شاید بتوان این دو مساله را به عنوان مهمترین پیام این ایمیل ها تلقی کرد پیامی که به یک رسوایی واقعی برای رئیس جمهور آمریکا تبدیل شده است و بعید به نظر می رسد از این به بعد ترامپ با خیال راحت بتواند از اعتبار، کارایی، یکپارچگی و تجربه سیاسی و دیپلماتیک خود و دولتش دفاع کند.

کد خبر: 1020510

وب گردی

وب گردی