همکاری‌های علوم، فناوری و نوآوری منطقه اکو، با در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصادی برنامه‌ریزی شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همکاری‌های علوم، فناوری و نوآوری در منطقه اکو، بایستی با در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصادی و عوائد و منافع اقتصادی آن‌ها برای منطقه برنامه‌ریزی شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در اجلاس بنیاد علمی اکو که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به همکاری‌های ایران و بنیاد علمی اکو گفت: بنیاد علمی اکو نهمین سال فعالیت‌های خود را پشت سر می‌گذارد. باعث خوشوقتی است که اعلام کنم جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو اکو و میزبان سازمان همکاری اقتصادی (ECO) به همراه سایر کشورها به‌ویژه جمهوری اسلامی پاکستان، همکاری تنگاتنگی با بنیاد علمی اکو داشته و در حوزه‌های گوناگون علوم و فناوری، میزبانی یا حمایت کرده است. مایلم یک‌بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را از بنیاد علمی اکو ابراز کنم.

وی تصریح کرد: منطقه اکو با جمعیت حدود ۴۹۰ میلیون نفر، تولید ناخالص ملی (GDP) 6.3 تریلیون دلار و منابع طبیعی قابل‌توجه، ظرفیت مناسبی برای همکاری دارد. در جهانی که بی‌ثباتی، ناامنی و عدم اطمینان ناشی از دوران گذار بر آن سایه افکنده، همکاری‌های منطقه‌ای به‌خصوص میان کشورهای همسایه، راه‌حلی پایدارتر و کم‌هزینه‌تر برای توسعه و پیشرفت است. همکاری در حوزه علوم، فناوری و نوآوری در جهانی که هر روز شکاف میان کشورهای توسعه‌یافته با کشورهای درحال‌توسعه و کمتر توسعه‌یافته بیشتر می‌شود، یکی از بهترین و پایدارترین مسیرهای حرکت منطقه‌ای است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: دراین‌باره توجه شما را به چند نکته درباره همکاری‌های علمی و فناوری اکو جلب می‌کنم: اول؛ همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران در جلسات قبل هیئت‌امنا تأکید کرده، بنیاد علمی اکو و در سطحی گسترده ترمنطقه اکو، نیازمند نقشه راهی جامع برای همکاری درزمینه علوم و فناوری است. اینکه علوم و فناوری منطقه در کجای جهان امروز قرار دارد؟ باید در کدام مسیر حرکت کند و در میان‌مدت و بلندمدت به چه جایگاهی برسد، نیازمند یک نقشه راه مشترک در بستر زمانی مناسب است. هرچند طی سال‌های گذشته حوزه‌های اولویت‌دار برای همکاری‌های علمی و فناوری بنیاد علمی اکو تعیین‌شده که باید از دست‌اندرکاران آن قدردانی کرد.

وی افزود: نکته دوم؛ بنیاد علمی اکو طی سال‌های گذشته فعالیت‌های قابل‌توجهی انجام داده که شایسته تقدیر است. بااین‌حال، کشورهای منطقه نیازمند ورود به حوزه‌های جدیدتر و جدی‌تری از همکاری‌های علمی و فناوری مشترک هستند. در کنار برگزاری سمینارها، کارگاه‌های آموزشی و کنفرانس‌های بین‌المللی که فعالیت‌های مفیدی هستند پیشنهاد می‌شود که بنیاد علمی اکو وارد حوزه‌های جدی‌تری مانند اجرای پروژه‌های مشترک، انتقال فناوری، تبادل دانشمندان و دانشجویان شود. استفاده از تجارب سایر سازمان‌های منطقه‌ای و به‌کارگیری آن در زمینه‌های بومی - منطقه‌ای، در این زمینه حائز اهمیت است.

غلامی بیان کرد: نکته سوم؛ همه کشورهای منطقه ازجمله کشور ما ایران، کمابیش با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تحریم‌های ظالمانه و ضد حقوق بشری ایالات‌متحده آمریکا دشواری‌های موجود را بیشتر کرده است. هرچند معتقدیم که دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست و ایران شرایط دشوار امروز را با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت، ولی ما و منطقه اکو نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر، بر اساس ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود و درک مناسب از چالش‌ها و دشواری‌ها پیش رو هستیم. همکاری‌های علوم، فناوری و نوآوری در منطقه اکو، بایستی با در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصادی و عوائد و منافع اقتصادی آن‌ها برای منطقه برنامه‌ریزی شود. حال که تبادلات مالی با مشکلات اجرایی مواجه شده، مناسب است از ظرفیت‌های جایگزین کشورهای عضو همچون ارائه بورس، ارائه فرصت مطالعاتی و طرح‌هایی مانند اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با اساتید مشترک و غیره بهره‌برداری کنیم.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با جمعیت دانشجویی ۴.۳ میلیون نفر که حدود یک‌میلیون نفر آن‌ها در تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، بر اساس ایندکس‌های مهم ISI و Scopus ، بیشترین رشد در تولیدات علمی دنیا را طی ۱۰ سال اخیر داشته است. ایران با ۴۱ پارک علم و فناوری و ۲۹ دانشگاه بزرگی که بر اساس رتبه‌بندی تایمز جز دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته است، با تمامی ظرفیت‌های خود از بنیاد علمی اکو حمایت و پشتیبانی می‌کند.
انتهای پیام/

کد خبر: 1020526

وب گردی

وب گردی