صنعت خودروسازی برای ارتقای کیفیت خودروها از مراکز دانشگاهی بهره نمی‌برد

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره اعلام نیاز صنایع خودروسازی به دانشگاه‌ها گفت: یک نمونه خودرو هیبریدی در دانشگاه ما ساخته شده، اما متاسفانه هیچ پیگیری در این خصوص صورت نگرفت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی وزارت علوم، علی خاکی صدیق درباره اعلام نیاز صنایع خودروسازی کشور به دانشگاه‌ها و استفاده آن‌ها از نخبگان دانشگاهی برای کیفیت‌بخشی به تولید خودروهای داخلی گفت: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی یکی از دانشگاه‌هایی موفق در ارتباط با صنعت بوده است و در حال حاضر نیز تعداد زیادی پروژه صنعتی در دست اقدام و اجرا داریم، اما مسئله این است که اکنون از تمام ظرفیت‌مان استفاده نمی‌کنیم، یعنی تنها بخشی از ظرفیت دانشگاه مورد استفاده صنعت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی از همکاران ما که در رشته مربوط به خودروسازی تخصص دارند، در این خصوص با بخش خودروسازی همکاری می‌کنند، ولی تمام ظرفیت آن‌ها به کار گرفته نمی‌شود، البته ما پروژه‌هایی در زمینه خودرو هیبرید و الکتریکی در دانشگاه انجام دادیم و یک نمونه خودرو هیبریدی در دانشگاه ما ساخته شده، اما متاسفانه هیچ پیگیری در این خصوص صورت نگرفت.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در این خصوص افزود: تولید این ماشین هیبریدی یک کار مشترک بین دانشگاه ما و صنعت خودروسازی بود که چندی پیش از آن رونمایی شد و تبلیغاتی هم در این زمینه صورت گرفت، ولی الان ما نیاز داریم حمایتی صورت بگیرد تا پروژ‌ه خودروهای الکتریکی عملیاتی شود و به خط تولید برسد، زیرا ما یک نمونه دانشگاهی و نیمه صنعتی این خودرو را ساخته‌ایم، اما تا الان هیچ پیگیری بابت آن نشده و به هر حال امیدواریم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که پروژه‌های این چنینی پیگیری و صنعت خودرو از توانمندی دانشگاه‌ها بهره‌مند شود.

وی گفت: در ارتباط با کیفیت خودروها می‌توانیم کارهای بسیار بزرگتری را در صورت استقبال خودروسازها انجام دهیم به هر حال دانشگاه ما در حوزه صنعت افراد خبره و درجه یکی در سطح کشور دارد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: یک سری اعضای هیئت علمی داریم که تخصص‌شان خودرو است و سال‌هاست در این زمینه کار می‌کنند و مورد وثوق صنعت هستند و در واقع صنایع از این اعضای هیئت علمی به عنوان مشاور استفاده می‌کنند و پروژه‌هایی را به صورت خاص به این افراد ارجاع می‌دهند و این نشان می‌دهد صنعت متخصصان ما را از نظر تخصصی قبول دارد.

خاکی صدیق گفت: ظرفیت دیگر ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که در حوزه خودرو فعال هستند؛ در حال حاضر تعداد زیادی دانشجوی ارشد و دکتری داریم که اینها در زمینه خودرو تحقیق می‌کنند وتحقیقات اینها می‌تواند دقیقا در جهت نیاز صنعت باشد، البته دانشجویان و دانش‌آموختگان نیاز به حمایت مالی و اطلاعاتی از سوی صنایع دارند.

وی همچنین درباره سرنوشت مبهم اشتغال فارغ‌التحصیلان گفت: دانشگاهی مثل دانشگاه خواجه نصیر وظیفه دارد، دانش آموختگانی تربیت کند که بتوانند در بازار کار موفق باشند اینکه دانشگاه خودش کار ایجاد کند و دانش‌آختگان در آنجا شاغل شوند، جزو شرح وظایف دانشگاه نیست و وظیفه دانشگاه تربیت نیروی انسانی است که مهارت داشته و کارآفرین هم باشد، یعنی پس از فارغ التحصیلی بتواند کارآفرینی کند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در پایان اظهار کرد: یکی از وظایف آموزش عالی این است که فاصله مهارت و اشتغال دانشجویان را کم کند واین اتفاق در همه دنیا وجود دارد .

انتهای پیام/

کد خبر: 1020528

وب گردی

وب گردی