تحقق عدالت آموزشی و آموزش الکترونیکی راهبرد اصلی مدارس آموزش از راه دور است

مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های این مدارس را در سال تحصیلی جدید، تشریح کرد.

گودرز شاهمرادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامه‌ها و سیاست‌های مدارس آموزش از راه دور برای سال تحصیلی جدید گفت: آموزش از راه دور به عنوان ظرفیت مکمل آموزش دانش‌آموزان در کشور وظایف، رسالت و اهدافی را تعقیب می‌کند تا دانش‌آموز در هر شرایطی بتواند در شهر و روستا، چه در شرایط عادی و چه در شرایط غیرعادی از مزایای تعلیم و تربیت اسلامی برخوردار شود.

وی ادامه داد: اکنون بیش از هزار و 600 مدرسه آموزش از راه دور این وظیفه را بر عهده دارند که در خدمت دانش‌آموزان در 2 گروه بزرگسالان باشند، این گروه شامل افراد بالای ۱۸ سال و دانش‌آموزان لازم‌التعلیم در 2 دوره اول و دوم متوسطه است که به هردلیلی امکان استفاده از خدمات آموزش حضوری را ندارند.

70 واحد آموزش از راه دور آموزش الکترونیکی دارند

به گفته مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش شعار این مدارس «آموزش از راه دور، آموزش آسان، با کیفیت، همیشه، همه جا، برای همه» است. وی درباره این شعار گفت: فکر می‌کنم تجلی شعار آموزش از راه دور در آموزش الکترونیکی محقق شود. مطمئناً رویکرد ما در مدارس آموزش از راه دور، تقویت آموزش‌های الکترونیکی است.

شاهمرادی به روش‌های آموزش در مدارس آموزش از راه دور اشاره کرد و گفت: مدارس آموزش از راه دور، سه روش آموزشی دارند که شامل کتاب‌پایه و کتاب‌محور، روش دیداری شنیداری و آموزش الکترونیکی است که مدارس باید متناسب با نیاز دانش‌آموزان از این روش‌ها استفاده کنند.

وی افزود:‌ با توجه به اینکه خدمات الکترونیکی نسبت به سایر روش‌ها کیفیت مناسب‌تری دارد، از جمله استراتژی‌های ابلاغی از سوی سازمان می‌توان به الکترونیکی شدن مدارس آموزش از راه دور اشاره کرد. بر اساس این استراتژی، همه مدارس آموزش از راه دور، باید در یک پروسه زمانی به سمت الکترونیکی‌شدن بروند؛ تا این لحظه حدود ۷۰ واحد اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده‌اند. همچنین فرصتی چهار ساله در اختیار مدارس قرار داده شده که خود را در این مسیر آماده کنند تا بتوانیم کیفیت خدمات، سرعت و دسترسی را آسان کنیم.

مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از خدمات آموزشی این مدارس به ادارات آموزش و پرورش مناطق مراجعه کنند، اضافه کرد: سیاست و راهبرد سازمان مراکز و مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در ارتباط با آموزش از راه دور، مشخص است. مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش براساس اسناد فرادستی پیش می‌رود که مهم‌ترین آن‌ها قانون اساسی، چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه آموزش و پرورش، احکام برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی، قانون تأسیس و راه‌اندازی مراکز و مدارس غیردولتی، مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

شاهمرادی ادامه داد: در سند تحول 2 واژه مکرر استفاده شده است که شامل بحث توسعه عدالت آموزشی و ایجاد فرصت برابر آموزشی و دوم بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در تعلیم و تربیت می‌شود؛ این واژه‌ها در سند تحول بنیادین بارها تکرار شده است.

وی تاکید کرد: مدارس آموزش از راه دور با توجه به نهایی‌شدن قانون تأسیس اداره مراکز غیردولتی در آذرماه ۱۳۹۵، رسالت خود را پیگیری می‌کند. در این راستا توسعه ظرفیت‌های آموزش از راه دور یعنی آموزش‌های حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری در برنامه‌های آموزشی و تربیتی براساس نظام تعلیم و تربیت اسلامی و سند تحول بنیادین برای تحقق عدالت آموزشی، از جمله راهبرد آموزش از راه دور به‌شمار می‌رود.

شاهمرادی از اعمال و اجرای چهار سیاست برای پیگیری عملیاتی این راهبرد خبر داد و گفت: برای اینکه این راهبرد به صورت عملیاتی پیگیری شود، چهار سیاست در برنامه‌های سالانه تحصیلی مد نظر قرار می‌گیرد. توسعه آموزش از راه دور در برنامه‌های آموزشی و پرورشی به منظور تحقق عدالت آموزشی، بهبود مستمر فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس آموزش از راه دور یعنی کیفیت‌بخشی از جمله این سیاست‌هاست.

وی بیان کرد: استقرار نظام برنامه‌ریزی در مدارس آموزش از راه دور و تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری از طریق آموزش‌های الکترونیکی که با استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی انجام می شود، از جمله سیاست‌های دیگری است که عملیاتی شدن آن پیگیری می‌شود. لازم به ذکر است در زیرمجموعه هر کدام از این سیاست‌ها، برنامه‌های مشخصی تعریف شده است.

مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در زیرمجموعه هر کدام از این چهار سیاست، برنامه‌های مشخصی تعریف شده است، گفت: سیاست اول توسعه است، در این زمینه پنج برنامه اساسی در دستور کار داریم که شامل توسعه آموزش الکترونیکی، توسعه مدارس در داخل و خارج از کشور، جذب دانش‌آموزان لازم التعلیم، پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در مناطق روستایی و جذب حداکثری دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور از طریق آموزش‌های الکترونیکی است. زیرمجموعه سیاست دوم که بهبود مستمر آموزشی است شامل برگزاری جشنواره قلم سه، برگزاری گردهمایی‌های آموزشی و تقویت تشکل شورای هماهنگی موسسان و ارزیابی عملکرد مدارس است.

وی در پایان تاکید کرد: تهیه و تدوین آیین‌نامه‌های آموزشی متناسب با ساختار جدید آموزش و پرورش، حمایت از مدارس در ابعاد مختلف، انطباق فعالیت‌ها براساس تقویم اجرایی و غیره نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در زیرمجموعه سیاست‌های دیگر در سال ۹۸ پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020549

وب گردی

وب گردی