واردات داروهای گیاهی به یک سوم کاهش یافت

مدیرکل اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: بیشترین ارتباط ما به عنوان نهاد نظارتی و سیاستگذار، با شرکت های تولیدکننده داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، نشست هشتمین همایش « طلای سبز» برای تبیین نقش داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی در بهداشت و سلامت، برگزار شد.

دکتر جعفر میرفخرایی؛ رئیس انجمن تولیدکنندگان داروها و فرآورده های گیاهان دارویی و رئیس شورای سیاستگذاری همایش طلای سبز در نشست خبری این همایش گفت: علم استفاده از داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی، هرساله پیشرفت می کند و گام به گام جلو می رود. چنانچه در کشورهای پیشرفته 40 درصد مصرف داروها به فرآورده های گیاهی اختصاص دارد. همایش طلای سبز تلاش می کند هرسال دستاوردها و نوآوری های جهان امروز را عرضه کند. معرفی این دستاوردها و تبادل اطلاعات باعث می شود تا مصرف کنندگان از فرآورده های طبیعی و داروهای گیاهی بهره بیشتری بگیرند.

دکتر مهناز خانوی؛ مدیرکل اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو و دبیر علمی همایش در این نشست خبری گفت: همایش طلای سبز تا کنون، جایگاه خود را یافته بنابراین نیازی به معرفی این همایش وجود ندارد.

وی به هدف اداره داروهای طبیعی و مکمل های تغذیه ای برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه در برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: سیاست ها و سازوکارهای رشد تولیدکننده امکان پذیر نیست مگر با قابل رویت شدن ارتباط سازمان با تولیدکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی داخلی. این ارتباط باید در فضایی رخ دهد که امکان عرضه فرآورده ها و مطرح شدن مسایل و مشکلات تولیدکنندگان داخلی نیز وجود داشته باشد.

دکتر خانوی گفت تصمیم بر این است که از تجمع تولیدکنندگان در این همایش استفاده شود تا فرآیند آموزش و ارتقا در حوزه تولید فرآورده های داخلی نیز انجام گیرد. به همین دلیل در همایش هشتم طلای سبز برپایی سخنرانی ها و پنل های آموزشی در نظر گرفته شده.

وی با اشاره به اینکه امسال، سال رونق تولید نام گرفته گفت حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کمک به تولیدکننده برای ارتقا کیفیت محصول جزو فعالیت های این همایش است علاوه بر این تسهیل فعالیت های تولیدکنندگان و ارتقا دانش فنی و دسترسی به منبع موثر برای کسب دانش جزو اهداف دیگر این همایش است. او اضافه کرد هدف مهم برگزاری این همایش نزدیک شدن صنعت و دانشگاه است البته در همایش پیش رو به دنبال موارد علمی صرف در سخنرانی ها نیستیم. تنها در مواردی که مسایل و مشکلات صنعت عنوان شود نگاه علمی مطرح خواهد شد.

دکتر خانوی گفت: یکی از مشکلات کشور ما همسو نبودن دانشگاه و صنعت در تولید است در این همایش امتیاز بازآموزی برای پزشکان، متخصصان و داروسازان در نظر گرفته شده و تمام رشته های تخصصی داروسازی به این همایش دعوت شده اند. تلاش این همایش این است که درکنار سخنرانی ها پنل پرسش و پاسخ برگزار شود تا گفتگوها به صورت یکسویه انجام نشود.

وی ادامه داد: مقالات ارسال شده به این همایش بررسی شده و از میان آن 109 مقاله پذیرش شده است. بیشترش این آثار در قالب پوستر ارائه شده و به همین دلیل انتقال اطلاعات بین بیننده و ارائه دهنده و معرفی به پزشکان و داروسازان به سهولت بیشتری انجام خواهد شد. دکتر خانوی گفت این صنایع قدری مهجور مانده و همایش هشتم فرصتی است برای معرفی تولیدکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی داخلی. در این همایش تولیدکنندگان برخوردار از مجوز سازمان اجازه حضور و ارائه محصول دارند و برای نخستین بار هم استارت آپ ها در این همایش حضور خواهند یافت.

سال گذشته 700میلیارد تومان تولید فرآورده های طبیعی داشتیم اما اتفاق مطلوبی که رخ داده این بوده واردات داروهای طبیعی به کشور از 22 میلیون یورو به 7 میلیون یورور رسیده است

دکتر خانوی در پاسخ به میزان تولید و مصرف فرآورده های طبیعی در کشور در سال گذشته گفت: سال گذشته 700میلیارد تومان تولید فرآورده های طبیعی داشتیم اما اتفاق مطلوبی که رخ داده این بوده واردات داروهای طبیعی به کشور از 22 میلیون یورو به 7 میلیون یورور رسیده است و این نشان می دهد سیاست یاری رسان به تولیدکنندگان داخلی داروی گیاهی پاسخگو بوده است.او گفت واردات ماده اولیه در مواردی انجام شده که امکان تولید داخل وجود ندارد.

دکتر خانوی گفت: طی جلسات برگزارشده میان وزارت کشاورزی و تولیدکنندگان مطرح داروی داخلی تولیدکنندگان داروهای داخلی طبیعی توافق نظر داشتند که سال 97 سال موفقی برای داروهای طبیعی بوده است و این با وجود تورم و تحریم و مشکل انتقال تکنولوژی و تجهیزات کارخانه میسر شده. او گفت هوشمندی تولیدکننده ها به موفقیت آنها در سال 97 منجر شده و 98سال قطعا سال بهتری خواهد بود.

لازم به ذکر است هشتمین همایش طلای سبز برای ارزیابی جایگاه فرآورده های طبیعی و داروهای گیاهی برای ارتقا سطح سلامت جامعه و افزایش فرصت های اقتصادی صادرات غیرنفتی همراه با نمایشگاه جانبی در روزهای نوزدهم تا بیست و یکم تیرماه امسال در مرکز همایش های بین المللی هتل المپیک تهران برگزار می شود. بیش از 50 شرکت تولیدکننده داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی در این همایش حضور می یابند. در روز نخست این همایش از تعدادی از محصولات جدد این شرکت ها رونمایی خواهد شد.

همایش طلای سبز نشست خبری هشتمین همایش طلای سبز با هدف اطلاع رسانی درخصوص جزئیات برگزاری این همایش و با همکاری سازمان ها و نهادهایی همچون سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران، انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند و انجمن تولیدکنندگان داروها و فرآورده های گیاهی و انجمن علمی طب سنتی ایران برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020563

وب گردی

وب گردی