چگونه جلوی جاسوسی برنامه های موبایل را بگیریم؟

برنامه های جذاب، مفید و سرگرم کننده گوشی های موبایل که هر روزه با ارائه ویژگی هایی منحصر بفرد، سعی دارند نظر کاربران و مشتریان بیشتری را به خود جلب کنند، بدون اطلاع کاربران در حال سرک کشیدن به اطلاعات آن ها نیز هستند. موضوعی که باعث شد تا در این گزارش برخی از راه های کاستن دسترسی جاسوس ها به اطلاعاتتان را معرفی کنیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات نشان می‌دهند که بیش از 1000 برنامه اندروید، حتی اگر به آن ها اجازه دسترسی نداده باشید، اطلاعات شما را می دزدند.

مطالعات نشان دادند برنامه‌های بدون مجوز از برنامه های مجوز دار بهره می‌برند. این برنامه‌ها حتی می‌توانند داده‌ها را از اتصالات Wi-Fi شما جمع آوری کنند.
گوگل به منظور حفظ حریم خصوصی در اندروید Q، بروز رسانی OS خود را برای گوشی‌های آندروید، در اواخر امسال منتشر خواهد کرد.

اگر نگران این هستید که برنامه‌های گوشی تان با وجود اخذ اجازه از شما جاسوسی می‌کنند راه‌هایی برای افزایش احساس امنیت وجود دارد که با به کار بردن این روش‌ها، راه دستریابی به اطلاعات خود را برای این برنامه‌ها سخت‌تر می کنید.

تنها به داده‌هایی اجازه دسترسی دهید که معنا و مفهوم دارند

ممکن است برنامه‌هایی که دانلود می‌کنید، برای دسترسی به تقویم، دوربین، مخاطبین، مکان و میکروفون، درخواست دسترسی داشته باشند. برخی از مجوزها برای اجرای برنامه لازم است. اگر این یک برنامه نقشه برداری است، مطمئن باشید، اطلاعات مکان را لازم دارد. دقت کنید به برنامه هایی که برخی از اطلاعات برای آن ها لازم نیست، اجازه دسترسی ندهید.

کار زمانی سخت می شود که برنامه‌ها اجازه دسترسی به بخش‌هایی از گوشی شما را بخواهند که مایل به آن نیستید. به عنوان مثال، اگر برنامه‌ها دسترسی به میکروفون را در اختیارتان قرار دهند، ممکن است آن‌ها در حال گوش دادن به شما باشند، بنابراین به دستورات اجازه دهنده، آگاه باشید. در اولین کار با رد مجوزها، می‌توانید از دیدن داده‌ها توسط برنامه‌ها جلوگیری کنید.

اگر برنامه بدون دسترسی به آن مجوز خواسته شده کار نکرد، می‌توانید در مورد مجوز تصمیم بگیرید اما عادت به بررسی مجوز‌ها قبل از صدور آن در مورد برنامه‌ای باعث می شود که نسبت به کارهایی که یک برنامه با تلفن شما انجام می‌دهد، آگاه باشید.

کنترل مجوز جدید Android Q باعث می‌شود که برنامه‌های خود و اطلاعاتی که به آن‌ها دسترسی دارند را ممیزی کنید

مجوزهای برنامه را یکی یکی فعال یا غیر فعال کنید
اگر یک برنامه را با غیرفعال کردن تمام مجوزها نصب کنید، هنوز هم می توانید موارد دلخواه را به صورت جداگانه در تنظیمات مورد نظر فعال کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

1. به تنظیمات تلفن اندروید خود بروید.

2. روی نرم افزار یا مدیر برنامه ضربه بزنید.

3. مجوز برنامه مورد نظر را انتخاب کنید.

4. از این قسمت می‌توان در مورد روشن یا خاموش بودن مجوزهای مختلف مانند دوربین یا میکروفون تصمیم گیری کرد.

برای از بین بردن نقص ها و ویروس ها، دستگاه خود را اسکن کنید

«Google Play Protect» تمامی برنامه‌های شما را اسکن می‌کند تا فایل های خطرناک را شناسایی کند. حتی برنامه‌های مورد اعتماد نیز ممکن است دارای نقیصه هایی باشند که هکرها از آن سوء استفاده می کنند. بنابراین توصیه می‌شود که برنامه‌های روی گوشی را به طور دوره ای اسکن کنید تا از امن بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

1. به تنظیمات تلفن اندروید بروید.

2. روی امنیت ضربه بزنید.

3. Google Play Protect را انتخاب کنید. از اینجا، تمام برنامه‌های اسکن شده و مشکوک را مشاهده خواهید کرد. بنابراین در مورد توقف استفاده از این برنامه‌ها یا حذف آن از گوشی خود تصمیم گیری کنید.

تنظیمات مکان خود را خاموش کنید
ردیابی‌ شما از طریق تنظیمات مکانی ممکن می‌شود. بنابراین بهتر است این تنظیم را خاموش کنید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

1. به تنظیمات تلفن اندروید بروید.

2. موقعیت مکانی را ضربه بزنید.

3. تنظیمات موقعیت مکانی گوگل را انتخاب کنید.

4. برای تغییر گزارش و سابقه موقعیت مکانی، کلید خاموش را انتخاب کنید.

5. شما می‌توانید با حذف همه سابقه موقعیت مکانی خود، یک مرحله جلوتر بروید.

6. اگر به موقعیت مکانی نیاز دارید، می‌توانید آن را به صورت دستی تغییر دهید و بعد از اتمام کار دوباره آن را خاموش کنید.

داده‌های موقعیت مکانی را در عکس‌های خود خاموش کنید
1. به برنامه عکس‌های تلفن اندروید خود بروید.

2. روی منو ضربه زده و تنظیمات را انتخاب کنید.

3. ضربه زده و موقعیت جغرافیایی را حذف کنید.

همچنین می‌توانید مکان یک عکس خاص را خاموش کنید. برای این کار با باز کردن عکس، بر روی آن کلیک کرده و گزینه «No location» را انتخاب کنید.

با راهکارهای ارائه شده می‌توانید کمی از جاسوسی‌های برنامه ها بکاهید اما همواره به خاطر داشته باشید که داشتن گوشی‌های هوشمند امروزی و اتصال به اینترنت کاربر را از داشتن محیط خصوصی دورتر می‌کند و این تصمیم با خود شخص است که داشتن حریم خصوصی یا سود استفاده از تکنولوژی را انتخاب کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020590

وب گردی

وب گردی