قادری‌فر: خودکفایی در تولید مواد دارویی پیشرفته نوترکیب طی دوسال آینده/ بازار صادراتی گسترش می‌یابد

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علم و فناوری، با اشاره به این‌که در تولید تجهیزات پزشکی در دنیا پیش‌رو هستیم گفت: توانمندی ایران در زمینه تولید دارو باعث شده است با وجود مشکلات فراوانی که در تامین داروی کشور وجود دارد، هیچ گاه کمبود محسوسی در این حوزه نداشته باشیم.

اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به تولید دارو در کشور گفت: بیش از 97 درصد داروهای مورد‌نیاز کشور توسط شرکت‌های ایرانی تولید می‌شود و در زمینه اقلام دارویی تنها 3 درصد در حوزه ماده موثره دارویی یا بعضی از بیماری های خاص وابستگی داریم.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم این شکاف را باز کنیم باید از ظرفیت شتاب‌دهنده‌های بخش خصوصی پزشکی و نیز از توان شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم. هم‌اکنون همکاری و تعاملی که با وزارت بهداشت و درمان در بخش داروها و واکسن‌های انسانی و نیز با سازمان دامپزشکی برای بخش واکسن و داروهای دام‌و‌طیور داریم.

برنامه برای تولید 100 قلم دارو توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

قادری‌فر با اشاره به این‌که تولید 100 قلم اقلام دارویی را تبدیل به برنامه عملیاتی کردیم، افزود: تنها 3درصد از اقلام دارویی کشور از خارج وارد می‌شود.

وی ادامه داد: در برنامه راهبردی، ما تولید انواع داروهای نوترکیب و زیست فناورانه و تولید انواع ماده موثره دارویی را با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان هدف‌گذاری کردیم تا جایی‌که منابع خوبی را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه این بخش اختصاص داده است. نکته حائز اهمیت این است که ما در برنامه کلان راهبردی خط ویژه را همزمان با همکاری وزارت بهداشت و درمان‌ و سازمان دامپزشکی کشور در سازمان غذا و دارو ایجاد کردیم.

داروهایی که از دل دانش‌بنیان بیرون بیایند در دریافت مجوز معطل نخواهند شد

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: داروهایی که از دل شرکت‌های دانش‌بنیان براساس استانداردهای معتبر تولید شده و مراحل کارآزمایی بالینی را با موفقیت سپری کرده باشند ما در دریافت مجوز به آنها کمک خواهیم کرد تا در زمان دریافت مجوزهای مربوط سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی معطل و درگیر بروکراسی پیچیده اداری نشوند. این موضوع مورد توجه حمایت جدی وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

قادری‌فر افزود: امیدواریم با تلاش محققان و فناوران و نیز سرمایه گذاران بخش خصوصی گام‌های موثری را در جهت توسعه این بخش برداریم. در همین زمینه برنامه دوساله ای را از 6 سال پیش آغاز کرده و اکنون وارد فاز عملیاتی شده است تا بتوانیم به این 100 قلم داروی حیاتی دست پیدا کنیم.

بازار صادراتی گسترش می‌یابد

وی ادامه داد: در کنار این موارد معاونت علمی و فناوری نگاهی به وضع صادرات دارویی و جایگاه آن در بازارهای بین‌المللی دارد تا بتواند بازار این بخش را توسعه دهد.

تولید 30 قلم دارو توسط شرکت دانش‌بنیان

وی با اشاره به این‌که از 100 قلم داروی هدف‌گذاری شده که حدود 30 قلم توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است، گفت: برنامه داریم با حمایت از این شرکت‌ها بستر را برای تولید انبوه و رونق بازار صادراتی فراهم سازیم.

مردم نگران 3درصد داروی وارداتی نباشند

قادری‌فر با اشاره به بحث تحریم‌ها، افزود: برنامه ای که در حوزه 100 قلم دارو اشاره شده عینا اقلامی است که ما در تحریم با آنها مواجه بودیم؛ یعنی ما از این فرصت تحریم به عنوان فرصت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کردیم تا مردم در همان 3 درصد نگرانی نداشته باشند.

به گفته رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این داروهای جدید با کمک شتاب‌دهنده های موجود در کشور تولید خواهد شد.

خودکفایی در تولید مواد دارویی پیشرفته نوترکیب طی دوسال آینده

قادری فر همچنین تصریح کرد: در این برنامه محوری قصد داریم تا دو سال آینده صددرصد در تولید مواد دارویی پیشرفته نوترکیب به خودکفایی برسیم. توانمندی ایران در زمینه تولید دارو باعث شده است با وجود مشکلات فراوانی که در تامین داروی کشور وجود دارد، هیچ گاه کمبود محسوسی در این حوزه نداشته باشیم که این موضوع نشان‌دهنده توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی تصریح کرد: درست است در دوره اول تحریم‌ها و در آن شرایط سخت دچار تلاطم قیمتی برای برخی اقلام دارویی خاص شده بودیم؛ اما به واسطه ظرفیت‌های بالقوه‌ای که شرکت‌های داروسازی کشور و دانش بنیان داشتند؛ دوران سخت را سپری کردیم. بنابراین در دور جدید تحریم‌ها که استکبار جهانی علیه ملت ایران در پیش گرفته است اینجا هم مردم نگران نباشد؛ چرا که ظرفیت‌های فناورانه، نوآورانه، نخبگان و دانش بنیان همه بسیج خواهند شد که در این 3 درصد را نیز به خودکفایی برسانند.

با برنامه‌ریزی دقیق تحریم‌ها را پشت سر می‌گذاریم

قادری‌فر گفت: یکبار دیگه توانمندی فناوران ایرانی را برای بی‌اثر کردن تحریم‌هایی که ضد بشریت است و سلامت مردم را هدف گرفته است بی اثر کنیم. قطعا با برنامه ریزی انجام شده و منابع تخصیص یافته به این هدف نایل خواهیم شد.

در تولید تجهیزات پزشکی در دنیا پیش‌رو هستیم

وی ادامه داد: در حوزه تجهیزات پزشکی خوشبختانه یکی از کشورهای پیش رو در دنیا هستیم تا جایی‌که جلوتر از از سند چشم انداز به مقاوم اول درحوزه تولید علم و تجهیزات پزشکی رسیدیم. هم‌اکنون انواع و اقسام تجهیزات مصرفی مورد نیاز و تخت های بیمارستان، تجهیزات اتاق عمل یا ابزارهای جراحی با استانداردهای معتبر دنیا تولید می شود و تقریبا وابستگی خاصی نداریم. می‌توان گفت تجهیزاتی که در مراکز درمانی وجود دارد؛ ایران ساخت است.

ارائه 130 نوع خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت: بحث بازارسازی محصولات فناورانه یکی از رویکردها، ابزارها و سیاست‌های حمایتی معاونت علمی و فناوری است تا از طریق انواع مشوق‌ها و اعطای لیزینگ خرید و قایل شدن تسهیلات برای شرکت هایی که بخواهند از محصولات دانش‌بنیان‌ها خرید کنند، سبد حمایتی در نظر گرفتیم. هم‌اکنون بیش از 130 نوع خدمتی که در ذیل شرکت‌های دانش بنیان و فناور در نظر گرفته شده است تا در جهت توسعه بازار محصولات فناورانه گام برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020629

وب گردی

وب گردی