سامانه‌ و تجهیزات خلأ ایران‌ساخت شد

یک شرکت دانش‌بنیان با دانش فنی بومی بخشی از نیاز صنایع کشور به تجهیزات خلأ را در داخل کشور تولید و تجاری‌سازی کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محصولات ضدعفونی، محصولات کشاورزی، مواد شیمیایی، تعمیر سیستم های سرد کننده، تعویض روغن اتومبیل، بازرسی جوش، ساخت بدنه یخچال، دیسک‌های فشرده کامپیوتری، کامپوزیت‌ها، تحقیقات و پژوهش‌های فناوری پیشرفته تنها بخشی از حوزه‌هایی است که با فناوری وکیوم سروکار دارد.

امین امیدی مدیرعامل «فناوران آینده‌نگر» یکی از شرکت‌های داخلی است که در زمینه تولید تجهیزات و بومی سازی دانش فنی تجهیزات خلأ فعالیت می‌کند.

این فعال فناور درباره کار این فناوری توضیح می‌دهد: این فناوری که دامنه وسیعی دارد و در تولید محصولات و آزمایشات مختلفی به کار می‌رود، دامنه بسیار وسیعی دارد. این فناوری به طور کامل از خارج وارد می شد و از سویی تحریم‌ها نیز بر مشکلات تأمین تجهیزات افزوده بود، به طوری‌که کشور برای رفع نیاز صنایع به تجهیزات این حوزه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد.

امیدی از بازگشت دوباره تجهیزات خلأ به مدار فعالیت با بومی سازی تجهیزات مورد نیاز و دانش بهینه‌سازی این حوزه گفت و ادامه داد: دستگاه‌ها متعددی در کشور به دلیل محدودیت‌ها و مشکلات تحریمی، عملکرد خود را از دست‌ داده بودند. با در نظر گرفتن نیاز مبرم صنایع به این دستگاه هاوارد حوزه تعمیرات و تأمین قطعات ضروری آن شدیم و در مسیر بومی‌سازی دانش‌فنی تولید تجهیزات این حوزه اقدامات فراوانی انجام دادیم.

این فعال فناور، به تولید داخلی تجهیزات و سامانه‌های خلأ گفت و ادامه داد: بیش از 80درصد تجهیزات و قطعات وکیوم که واردات، راه تأمین شان بود و پس از تحریم‌ها وارداتشان عملا غیرممکن شد، بومی سازی شده است. همچنین از گام مونتاژ قطعات فراتر رفتیم و با طراحی این تجهیزات متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای صنایع، یک گام به جلو برداشتیم.

مدیرعامل شرکت فناوران آینده نگر، از ساخت شبیه‌ساز فضا به عنوان یکی از تولیدات این شرکت گفت و ادامه داد: دانش و فناوری خلأ گسترده است و صنایع فضایی و نظامی، جزو مخاطبان این فناوری است. بر همین اساس، شبیه‌سازهای فضا را که برای انجام کامل فرآیند ارسال ماهواره به فضا و قرار گرفتن در مدار، اهمیت دارد، بومی‌سازی و تولید کردیم.

امیدی درباره اهمیت ساخت شبیه‌سازهای فضا می‌گوید: شرایط پیچیده و فناوری بالای ساخت ماهواره، بسیار مهم است. انجام درست این فرآیند، نیازمند آزمایش‌های دقیق و شبیه‌سازی است. زیرا در ماهواره‌های کوچک، هزینه ارسال یک ماهواره از ساخت آن بالاتر است باید فضاسازی و شبیه سازی دقیقی صورت بگیرد.

کوره‌های عملیات حرارتی خلأ یکی دیگر از تولیدات این شرکت فناور است که امیدی درباره آن توضیحی می‌دهد: سخت‌کاری آلیاژها در صنایع گوناگونی از جمله صنایع توربین یا خودروسازی کاربردی ویژه دارد. کوره‌های عملیات حرارتی خلأ این کار را انجام می‌دهند و با توجه به فناوری بالا، بخشی از صنایع مرتبط برای تأمین این تجهیزات دچار مشکل هستند. این کوره‌ها را بومی سازی کردیم و برای فروش یک کوره و تعمیر اساسی 3 کوره با یکی از شرکت‌های بزرگ همکاری داریم.

این فعال فناور، تولید پمپ‌های وکیوم، سیستم‌های پلاسما، لیزر و لایه‌نشانی را از عمده‌ترین دستاوردهای دانش‌آموختگان این شرکت عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: تولیدات دانش‌بنیان را با قیمتی به مراتب پایین‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی عرضه کردیم، زیرا تمامی بخش‌ها را خودمان و در داخل کشور طراحی و تولید می‌کنیم چنین امکانی وجود داشت و برخی از محصولات یک دهم قیمت نمونه مشابه فروخته می‌شود.

امیدی مهم‌ترین نیاز فعالان فناور داخلی برای رونق تولیدات ایران‌ساخت را حمایت از این تولیدات می‌داند و بیان می‌کند: تحریم‌ها اگرچه محدودیت‌ها و مشکلاتی را برای صنایع ایجاد کرد، اما با بستن راه واردات محصولات بی کیفیت وارداتی فرصتی را برای تحرک و تولید محصولات دانش‌بنیان داخلی به ارمغان آورد. اما تداوم روند فعالیت کسب و کارهای داخلی و رونق تولید ایران‌ساخت نیازمند حمایت همه‌جانبه بخش‌های تأثیرگذار و مسئول کشور است.

وی از فعالیت متخصصان حوزه‌های گوناگون به ویژه مکانیک و الکترونیک اشاره و اضافه می‌کند: برای تولید ایران‌ساخت فشارسنج‌های وکیوم خلأ بالا و نیز پمپ‌های روتاری، پمپ روت که جزو نیازهای صنایع کشور است با انجام حمایت‌ها این نیاز فناور کشور نیز تأمین می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020632

وب گردی

وب گردی