انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه بناب با دانشگاه‌های شرق ترکیه

رئیس دانشگاه بناب ضمن بازدید از دانشگاه‌های منطقه شرق ترکیه در راستای گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی با این دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه بناب، حسین پیری رئیس دانشگاه بناب در راستای دعوت به عمل آمده از طرف دانشگاه‌های منطقه ارزروم ترکیه طی یک سفر چند روزه از دانشگاه‌های Atatürk ، Bayburt ، Gümüşhane ، Binali Yildirim و Ağri Ibrahim ÇeÇen بازدید کرد.

در این بازدیدها، همکاری‌های علمی متقابل بین دانشگاه بناب و دانشگاه‌های مذکور و ارتباطات و روابط دوجانبه در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و تبادل تجارب مهندسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پیری در حاشیه این دیدارها ارتباط مستمر دانشگاه بناب با دانشگاه‌های اتحادیه قفقاز را بسیار ضروری دانست و گفت: دیدار با روسای دانشگاه‌های مختلف از کشور ترکیه و برگزاری جلسات مختلف و معرفی توانمندی‌ها و خواسته‌های دانشگاه بناب در راستای دستیابی به حوزه‌های مشترک همکاری‌های علمی دانشگاه بناب با دانشگاه های کشور ترکیه از جمله اهداف این سفر بود و دانشگاه بناب امروز ظرفیت لازم برای توسعه همکاری علمی و آموزشی با دیگر دانشگاه‌های جهان و به ویژه با کشورهای منطقه را دارد.

وی ادامه داد: کشور ایران و ترکیه به خاطر داشتن تاریخ و فرهنگ مشترک به راحتی می‌توانند ارتباطات و همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف را توسعه دهند و در همین راستا دیپلماسی علمی نیز بهترین گزینه برای توسعه همکاری‌های مشترک است که امیدواریم در چارچوب همکاری علمی بین 2 کشور، طرفین از ظرفیت‌ها و تجارب یکدیگر به نحو شایسته استفاده کنند.

در طی بازدید از دانشگاه آتاتورک ترکیه پرفسورعامر چوماکلی ریاست این دانشگاه نتایج دیدار و مذاکرات فیمابین دو دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به توافق موجود بین دو دانشگاه، تبادل دیدگاه‌ها در مورد مسائلی مانند شتاب‌بخشی به فرآیند مبادله اعضای هیئت علمی و تحرک بیشتر در حوزه پژوهشی و تعریف پروژه های علمی مشترک، تبادل دانشجو و فارغ التحصیل یا برگزاری کارگاه‌های مشترک تخصصی، کنفرانس‌ها، کنگره‌های علمی، تبادل اطلاعات دانشگاهی، نشریات و سایر زمینه‌ها از جمله مسائلی بود که در جلسه مشترک با هیئت دانشگاه بناب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گفتنی است، دانشگاه آتاتورک ترکیه، بزرگترین دانشگاه شرق ترکیه با بیش از ۶۰ سال قدمت و بیش از ۲۰ دانشکده، ۱۸ کالج، ۳۰ مرکز پژوهشی و بالغ بر ۲۸۰ هزار دانشجو و ۳ هزار عضو هیئت علمی، یکی از برجسته ترین مراکز علمی و آموزشی منطقه است.

دانشگاه Gümüşhane ، مرکز علمی دیگری بود که رئیس دانشگاه بناب از آن بازدید کرد و با مسئولان آن دانشگاه گفت‌گو کرد که در حاشیه این دیدار، خلیل ابراهیم زیدبک رییس دانشگاه Gümüşhane ترکیه گفت: از زمان تاسیس دانشگاه، اولویت‌های اصلی ما افزایش فعالیت‌های علمی بین المللی بوده است و در این راستا، امروز یک توافقنامه همکاری با دانشگاه بناب از ایران امضا کردیم؛ ما معتقدیم که همکاری میان دو کشور همسایه با روابط قوی تاریخی، که امروزه هر دو کشور از قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی به شمار می‌روند، نمونه‌ای موفق برای همکاری‌های دیگر کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: توسعه یک جامعه بدون علم و دانش امکان‌پذیر نیست. ما در عصر اطلاعات دیجیتال هستیم، بنابراین به عنوان موسساتی که دانش را در بالاترین سطح تولید می کنند، سعی خواهیم کرد که توافقات همکاری بین‌المللی را با کشورهای همسایه و کشورهای مختلف جهان افزایش دهیم.

زید بک در ادامه گفت: ما یک قرارداد ۵ ساله امضا کردیم و به عنوان یک نتیجه از این توافقنامه همکاری، قصد داریم با درک متقابل در مورد مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، آموزش و تحقیقات متقابل بین دو دانشگاه را توسعه دهیم و امیدوارم این توافقنامه با تلاشهایی که بعد از این صورت خواهد گرفت، نتایج مفیدی برای همه ما به ارمغان بیاورد.

دانشگاه Binali Yildirim مقصد بعدی هیئت اعزامی دانشگاه بناب بود که این مرکز دانشگاهی واقع در شهر ارزنجان و دارای ۲۲ هزار دانشجو و از دانشگاه‌های نوپا و جامع با بیش از ۱۰ دانشکده و ۱۲ مرکز آموزشی می‌باشد؛ این دانشگاه در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده و در سالهای اخیر فعالیت چشمگیری در عرصه فناوریهای نوین و علوم مهندسی و علوم پایه داشته است و همچنین عضو طرح‌های مولانا و فارابی وزارت آموزش ترکیه است.

آکین لوینت، رییس دانشگاه Binali Yildirim نیز در پایان نشست مشترک با رییس دانشگاه بناب از عزم این دانشگاه برای توسعه همکاری‌های آتی علمی و پژوهشی با دانشگاه بناب خبر داد. همچنین تفاهم نامه همکاری مشترک در انتهای این دیدار بین دو دانشگاه امضا شد.

رئیس دانشگاه بناب در ادامه دیدارهای خود از دانشگاه بایبورت نیز دیدار به عمل آورد که این دانشگاه از جمله دانشگاههای فعال در حوزه های فنی مهندسی می باشد که با ۶ هزار دانشجو در حوزه های مهندسی عمران، مکانیک، صنایع و همچنین در حوزه های علوم اجتماعی و اقتصاد از شاخص ترین مراکز آموزشی منطقه ارزروم به حساب می‌آید.

حنیف برکت معاون دانشگاه Bayburt در این دیدار تقویت روابط فرهنگی دو کشور را از نتایج همکاری متقابل بین دو دانشگاه خواند و پیگیری جدی همکاری متقابل بین دو دانشگاه را در زمینه‌های مشترک خواستار شد.

دانشگاه Ağri Ibrahim ÇeÇen ، آخرین دانشگاهی بود که هیئت اعزامی دانشگاه بناب از آن دیدار به عمل آوردند که این مرکز در سال ۲۰۰۷ از دانشگاه آتاتورک جدا شده و به عنوان دانشگاه مستقل در منطقه آناتولی شرقی فعالیت می‌کند، حدود 7 هزار دانشجو و ۳۰۰ عضو هیئت علمی فعال دارد.

کارابولوت عبدالهلیب رئیس دانشگاه Ağri Ibrahim ÇeÇen در این دیدار ضمن اشاره به مضامین مشترک فرهنگی کشور ترکیه با ایران گفت: ما در دانشگاه آغری به دلیل نزدیکی جغرافیایی با ایران به همکاری مشترک با دانشگاههای ایرانی اهمیت زیادی قائلیم و امیدواریم این دیدار و این تفاهم‌نامه مشترک آغاز یک همکاری سازنده و مستمر باشد.

در پایان این دیدارها، تفاهم‌نامه‌های همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی بین دانشگاه‌ها به امضا رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020636

وب گردی

وب گردی