لزوم تدوین قوانین تشویقی  برای حجاب/ آموزش‌های حجاب از سنین کودکی مناسب نبوده است

دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: باید به جای قوانین سلبی از قوانین تشویقی استفاده شود و افراد با حجاب تشویق شوند نه اینکه افراد بی حجاب مورد تنبیه قرار گیرند.

فاطمه‌سادات طباطبایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به روز "ملی حجاب و عفاف" تصریح کرد: حجاب دو بُعد دینی و اجتماعی دارد. از بُعد اجتماعی حجاب علاوه بر ایجاد مصونیت برای بانوان بر حفظ سلامت جامعه نیز اثر گذار است.

دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه پوشش و حجاب تفاوت معنایی با یکدیگر دارند، گفت: حجاب نوک پیکان را به سوی بانوان نشانه می‌گیرد و در اذهان تداعی‌گر چادر است اما واژه «پوشش» صرفا در برگیرنده بانوان و استفاده از چادر برای آنها نیست.

وی چادر را برترین حجاب دانست و افزود: در حقیقت نمی‌توان حجاب را محدود به چادر و بانوان دانست.

طباطبایی با تاکید بر جنبه‌های روانشاختی و جامعه‌شناسی پوشش٬ گفت: اگر بانوان با پوشش مناسب وارد جامعه شوند کم‌تر مورد آزار و اذیت قرار گرفته و آرامش ذهنی و روحی بالاتری دارند.

این فعال فرهنگی طرح‌های ترویج عفاف و حجاب در جامعه از سوی نهادهای فرهنگی را کم اثر دانست و ابراز کرد: بخش بزرگ ناکارآمدی طرح‌های ارائه شده به نوع بیان رعایت حجاب از سوی مسئولین برمی‌گردد که نتوانستند به مردم آموزش دهند که حجاب امر شخصی نیست بلکه موضوعی اجتماعی و قانونی است.

طباطبایی ادامه داد: اگر حجاب را مسئله شخصی تلقی شود؛ فرد می‌توانند پوشش و نوع حجابش را انتخاب کند اما حجاب مسئله‌ای اجتماعی است و باید باید با فرهنگ‌سازی مناسب به افراد آموزش داده شود که برای ورود و فعالیت در جامعه رعایت حجاب یک قانون اجتماعی است و افراد ملزم به رعایت آن هستند.

دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل درباره لزوم فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف در جامعه عنوان کرد: فرهنگ رعایت حجاب و پوشش مناسب باید از سنین خردسالی و در نهاد اولیه یعنی خانواده آغاز و در ادامه توسط آموزش و پرورش در مدارس نهادینه شود. کتب درسی پایه‌های ابتدایی مانند دین و زندگی و هدیه قرآنی دید درستی از حجاب ارائه نمی‌دهند و باید تعیین سرفصل‌های درسی علاوه برعنوان مزایای رعایت حجاب برای بانوان به سمت قانونی جلوه دادن حجاب حرکت کنند.

وی افزود: در گام دوم فرهنگ‌سازی٬ باید در برخی قوانین بازنگری انجام شود به عنوان مثال یک مدرسه نباید استفاده از چادر را اجبار کند بلکه باید به جای قوانین سلبی از قوانین تشویقی استفاده شود. افراد با حجاب تشویق شوند نه اینکه افراد بی حجاب مورد تنبیه قرار گیرند.

طباطبایی به برخی اشتباهات رایج در جامعه درخصوی حجاب و پوشش اشاره کرد و گفت: یک خانم بزهکار نباید حتما با چادر در دادگاه حاضر شود این یک قانون نادرست است یا به بهانه ایجاد فضای شاد در مهدکودک یا مدارس پخش موسیقی یا جشن های ناهنجار برگزار کرد زیرا کودکان در این سنین شخصیت‌شان پایه ریزی می‌شود.

این فعال دانشجویی وظیفه صدا و سیما را در فرهنگ‌سازی بسیار حائز اهمیت برشمرد و تصریح کرد: سازمان صدا و سیما باید در برنامه‌های تولیدی خود شخصیت یک زن سیاست‌مدار یا پزشک موفق را با چادر نشان دهد یا در برنامه‌های کودک قهرمان داستان بانوانی با پوشش مناسب باشند تا در ناخود‌آگاه افراد تصویر‌سازی درستی از مقوله حجاب شکل بگیرد.

وی رویکرد گشت ارشاد در زمینه ترویج حجاب یا مبارزه با بدحجابی را ناموفق عنوان کرد و گفت: برخورد ضربتی گشت ارشاد بازده بالایی ندارد و باید در این مورد بازنگری و راهکار مناسب فرهنگی برای معضل ارائه شود. گشت‌های ارشاد می‌توانند به جای برخورد قهری و فیزیکی با ملایمت بیشتری با افراد رفتار کنند به عنوان مثال حضور فرد بد حجاب به مدت 20 ساعت در دوره‌های مشاره‌‌ای یا نوشتن مقاله با موضوع آسیب‌های بد حجابی در جامعه و غیره.

طباطبایی در پاسخ به این پرسش که آیا کلمه بدحجایی مترادف بی‌حیایی است گفت: باید دید واژه بی‌حیایی در مقابل چه عبارت قرار دارد. مسئله حیازدایی در جامعه وجود دارد که حاصل نفوذ و تهاجم فرهنگی دشمنان است. اگر بی‌حیایی نقطه پیشرو حیازدایی بدانیم، بد حجابی مساوی است با بی حیایی.

دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در پایان خاطر نشان کرد: جذب قشر خاکستری دانشجویان در دانشگاه‌ها در تمامی موضوعات اهمیت دارد، تشکل‌های دانشجویی برای جذب دانشجویان به سمت حجاب برتر برنامه‌های متنوعی مانند همایش با عناوین جذاب، کلاس‌های مشاوره‌ای، تریبون آزاد و تولید محتوا به صورت مکتوب و الکترونیکی و غیره انجام می‌دهند تا تفکر برتر در دانشگاه درباره حجاب دغدغه‌سازی شود و در مرحله بعد با رفع شبهات و تشویق دانشجویان را به حجاب کامل سوق دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020678

وب گردی

وب گردی