سی و هشتمین آزمون ارتقا و گواهینامه تخصصی پزشکی برگزار شد

سی و هشتمین دوره آزمون ارتقا و گواهینامه تخصصی صبح امروز پنجشنبه ۲۰ تیرماه ۹۸ در دانشگاه‌های علوم پزشکی مجری برنامه دستیاری تخصصی پزشکی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سی و هشتمین دوره آزمون ارتقا و گواهینامه تخصصی تعداد ۹ هزار و ۹۹۵ دستیار در آزمون ارتقاء و تعداد ۳ هزار و ۲۳۳ دستیار در آزمون گواهینامه‬ شرکت می کنند.

آزمون ارتقا دستیاری شامل دو بخش ارزیابی درون بخشی و آزمون کتبی است. ارزیابی درون بخشی با ۱۵۰ نمره از سوی گروه‌های آموزشی که دستیار در آن مشغول به تحصیل است انجام می‌شود و بخش آزمون کتبی به صورت نیمه متمرکز در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌شود.

نمره آزمون کتبی ارتقا سالیانه دستیاران در کلیه رشته‌های تخصصی باید بر مبنای ۹۰ نمره محاسبه شده و با منظور کردن نمرات مکتسبه دستیاران در آزمون‌های کتبی دوره‌ای (بر مبنای ۶۰ نمره) نهایتاً نمره آزمون کتبی بر مبنای ۱۵۰ نمره به این دبیرخانه اعلام شود. نمره آزمون کتبی گواهینامه تخصصی دستیاران رشته‌های تخصصی بر مبنای ۱۵۰ نمره محاسبه می‌شود.

در این دوره از آزمون ارتقا و گواهینامه تخصصی پزشکی که با محوریت ۱۰ کلان منطقه آمایشی و در ۲۷ رشته امتحانی برگزار خواهد شد داوطلبان در مجموع به تعداد ۱۵۰ سئوال در هر رشته امتحانی پاسخ خواهند داد.

در این آزمون ۱۵ رشته شامل رشته های جراحی کلیه و مجاری، کودکان، آسیب شناسی، زنان و زایمان، ارتوپدی، بیماری های اعصاب، بیماری های داخلی، بیماری های عفونی، بیماری های قلب، بیهوشی، جراحی عمومی، چشم پزشکی، رادیولوژی، روانپزشکی، گوش و گلو و بینی تعداد ۷۵ سوال به عنوان سوالات مشترک کشوری توسط وزارت متبوع به دانشگاهها ارسال شده و تعداد ۷۵ سوال نیز توسط مناطق آمایشی طراحی شده است.

در ۱۳ رشته شامل رشته های پوست، جراحی مغز و اعصاب، رادیوانکولوژی، پزشکی هسته ای، طب کار، پزشکی قانونی، پزشکی فیزیکی و توانبخشی، طب اورژانس، پزشکی ورزشی، طب هوا و فضا و طب سالمندی، پزشکی اجتماعی و پزشکی خانوداه، تعداد ۱۵۰ سوال مشترک کشوری توسط وزارت بهداشت تهیه شده است.

مهلت اعتراض داوطلبان به کلید اولیه سوالات از ۲۰ تا ۲۲ تیرماه سال جاری خواهد بود . اعتراضات به سوالات لنگر از طریق سایت مرکز سنجش به نشانی http://sanjeshp.ir/ دریافت و اعتراضات به سوالات قطب نیز توسط مناطق آمایشی دریافت و بررسی خواهد شد.

گفتنی است، دوره دستیاری یا دوره رزیدنسی در علوم پزشکی دوره‌ای است عملی و تکمیلی در تحصیلات آموزش عالی که در بسیاری از کشورها پس از اخذ دکترای حرفه‌ای توسط پزشکان گذرانیده می‌شود. به شخصی که این دوره را می‌گذراند رزیدنت گفته می‌شود. دانش آموختگان این دوره به عنوان متخصص، با درجه تخصص رشته گذرانده شده وارد بازار کار می‌شوند پس از پایان این دوره پزشک قادر خواهد بود در دوره فوق تخصص به تحصیل ادامه دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020686

وب گردی

وب گردی