آیا امارات عربستان را تنها می گذارد؟

با آغاز خروج بخشی از نیروهای امارات متحده عربی از یمن عملا ائتلاف به رهبری عربستان دچار شکست نظامی و سیاسی شده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، قرار بود حملاتی برق آسا باشد و در عرض چند روز و یا چند هفته معادله یمن را به نفع دولت مستعفی این کشور تغییر دهد و همچنین جلوه هایی از اقتدار و توانایی ماشین بزرگ نظامی آنان را به نمایش بگذارد اما ائتلاف به رهبری عربستان و با مشارکت ویژه امارات متحده پس از پنج سال با درگیر شدن در یک جنگ فرسایشی اکنون سایه جنگ را نیز در کشورهای خود حس می کنند.

امارات متحده برای برون رفت از این باتلاق، از عقب نشینی بخش بزرگی از نیروهایش در یمن خبر داد بنابر گزارش ها ابوظبی تصمیم گرفته است استراتیژی خود در یمن را از جنگ به صلح تغییر دهد. در ابتدا می پرسیم آیا این استراتژی واقعیت دارد یا تنها نمایشی رسانه ای است؟ و سپس تاثیر این خروج نظامی را بر ائتلاف عربی و دولت عربستان را مورد کنکاش قرار می دهیم؟

استراتژی صلح به جای جنگ

با وجود حضور نظامی گسترده امارات متحده و عربستان، به کارگیری هزاران مزدور از سودان تا سومالی و آمریکا لاتین و همچنین صرف ده ها میلیارد دلار جنبش انصارالله همچنان با اقتدار، نقطه آغاز و پایان معادلات راهبردی یمن است. ریاض در تحلیلی آرمان گرایانه همچنان بر طبل جنگ می کوبد و براین باور است این معادله تنها یک راه حل دارد و آن نیز از دهانه توپ خارج می شود.

اما گویا شریک چندین ساله عربستان مدتی است به برداشتی واقع بینانه تر و رئالیستی برای پایان دادن به بحران یمن می اندیشد در همین ارتباط خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام عالی رتبه اماراتی نوشت که خارج کردن برخی از نیروهای نظامی این کشور از یمن در هفته های اخیر با هماهنگی عربستان سعودی و طبق برنامه ریزی یک سال قبل انجام شده است.

رویترز افزود که امارات برخی از نیروهای نظامی اش از جمله جنگندهها، تانکها، هلیکوپترهای جنگی را به صورت تدریجی و بی سروصدا از این عملیات خارج کرده است.

این خبر را خبرگزاری فرانسه نیز تائید کرد و به نقل از یک مسئول اماراتی نوشت که ابوظبی تصمیم گرفته است راهبرد خود در یمن را «از جنگ به صلح» تغییر دهد.

در این میان اما برخی بر این باور هستند این حرکت امارات تنها یک بازی رسانه ای و نمایشی است و در عمل این کشور نیروهای خود را از یمن خارج نمی کند روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان با دفاع از این برداشت مدارکی مبنی بر عدم جابجایی و بازگشت نیروهایی اماراتی ارائه کرده است. با این حال به نظر می رسد دلایلی متعددی برای عقب نشینی ابوظبی از یمن وجود دارد.

چرا امارات از یمن خارج می شود؟

جنگ یمن را اکنون می توان در قالب جنگ های فرسایشی دسته بندی کرد که به تدریج کشور مهاجم باید شکست را بپذیرد بنابراین اماراتی ها می خواهند پیش از وارد شدن تلفات سنگین تر خود از یمن خارج شوند. همچنین امارت هایی همچون شارجه، دبی و راس الخیمه که برای ورود به این جنگ از ابتدا اشتیاقی نداشتند اکنون با افزایش خسارات های مادی و جانی زبان به اعتراض گشوده اند و از سیاست های ابوظبی انتقاد می کنند.

از طرفی دیگر بنابر برخی از گزارش ها مسئولان نظامی امارات به طور مداوم از سطح پائین توانایی های سربازان سعودی در میدان نبرد شکایت دارند و این را نیز به مقامات عربستان اعلام کرده اند. اماراتی ها معتقدند با وجود چنین سربازانی نمی توان تغییری در مقابله با چریک های زبده انصارالله ایجاد کنند. به ویژه آنکه انصارالله با دستیابی با سلاح های جدید و تولید پهپاد و موشک بیش از پیش در میدان نبرد دست بالا را پیدا کرده است.

همین مساله نگرانی دیگری برای اماراتی ها ایجاد کرده است. انصارالله در چند هفته های گذشته ده ها بار با پهپاد مواضعی را در عمق خاک عربستان مورد هدف قرار داده است بنابر برخی از گزارش های غیررسمی انصارالله به طرف اماراتی نیز هشدار داده است در صورت تداوم حضور نظامی در یمن، فرودگاهای دبی و ابوظبی نیز طعمه پهپادها خواهند شد.

بنابراین در نگاه اول منطقی به نظر می رسد که اماراتی ها این تهدید را جدی گرفته باشند زیرا در صورتی که پهپادهای شهرهای این کشور را هدف قرار دهند اقتصاد امارات که مبتنی بر جذب سرمایه گذاری خارجی و صدور کالاست با یک اختلال واقعی دست به گریبان خواهد شد. به عبارتی دیگر به نظر می رسد مجموعه این پازل ها نقش مهمی در تغییر رویکرد امارات به جنگ یمن و نگاه واقع بینانه تر آنان داشته است.

عربستان تنها می شود

شاید بتوان عربستان را کشور و یا مرد بازنده بازی های منطقه ای خطاب کرد. استراتژی های آنان در سوریه، عراق، لبنان، لیبی ...همگی به شکست منتهی شده اند. این مساله در کنار منازعات داخلی خاندان آل سعود و پس از آن ماجرای دامنه دار قتل «جمال خاشقجی» این کشور را در یک وضعیت بسیار شکننده قرار داده است.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی انتظار داشت یمن به سرآغازی برای تغییر نتایج عربستان از شکست به برد تبدیل شود اما یمن تاکنون سخت ترین شکست را بر عربستان تحمیل کرده است.

با آغاز بلندپروزای های عربستان و امارات در منطقه بسیاری ها معتقد بودند مغز متفکر این روند را ولیعهد ابوظبی یعنی« محمد بن زاید» مدیریت می کند. بنابراین تا اینجا بن سلمان همچنان به رغم منزوی شدن منطقه ای و جهانی امیدوار بود که یار غارش همچنان او را ترک نکرده است اما اکنون خبرهای بدی، عربستان را در شُک فرو می برد.

اگر امارات به تدریج از نبرد یمن خارج شود در ابتدا این به معنی تنها شدن عربستان در یمن و کل منطقه خواهد بود و احتمال تغییر روند جنگ و ورود نیروهای یمنی به خاک عربستان نیز بعید نخواهد بود. همچنین ائتلاف جنجالی و پر سر و صدای سعودی ها که با صرف ده ها میلیارد دلار و دادن باج و امتیاز به برخی از کشورها تشکیل شد نیز بدون کسب پیروزی دفن خواهد شد.

از بعدی دیگر عربستان دیر یا زود باید به واقعیت های جدید منطقه و توازن جدید قوا کنار بیاید. باید سران سعودی این مساله را قبول و هضم کنند که در حیات خلوت آنان جنبشی مردمی مردم یمن را هدایت خواهد کرد.

سخن آخر

فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی باید پیش از هر جنگی برداشتی واقع بینانه از محدودیت ها و امکانات خود و طرف مقابل داشته باشند تا از این طریق بتوانند راهبردی دقیق برای مدیریت و ادامه جنگ ارائه دهند.

احتمالا سران عربستان و امارات دچار یک خطای برآوردی فاحش شده اند و احساس کرده اند ماشین نظامی آنان در نبرد یمن به راحتی پیروز می شود اما واقعیت هایی را نادیده گرفته اند. ارتش های این دو کشور فاقد هرگونه تجربه جنگی و مهارت های میدانی است در مقابل چریک های انصارالله قرار داشتند که تجارب جنگی فوق العاده ای دارند.

در این میان نبرد اراده ها نیز کار این دو کشور را سخت کرد هیچ گاه نیروهای مزدور نمی توانند یک نیروی با اراده را شکست دهند.

در کنار این واقعیت ها عربستان و امارات موازنه قوای منطقه ای و تضعیف خود در خاورمیانه را نادیده انگاشتند حال آنکه منطقه سالهاست وارد دوران جدیدی شده دورانی که دیگر ابتکار عمل از دست عربستان و متحدان فرامنطقه ای آن خارج شده است.

کد خبر: 1020690

وب گردی

وب گردی