مسئولان باید دغدغه‌‌مند در توسعه فرهنگ حجاب و عفاف باشند/ الگوهای موفق زنان مسلمان محجبه معرفی شوند

مدیر کل امور فرهنگی واحد اهواز گفت: یکی از مهم‌‌ترین عوامل تبلیغ صحیح حجاب، الگوسازی مناسب برای نسل جوان و معرفی الگوهای موفق زنان مسلمان محجبه است. زنانی که با وجود داشتن پوشش مناسب در جایگاه بالای علمی قرار دارند.

سهام اسدی‌نیا مدیر کل امور فرهنگی واحد اهواز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آثار حجاب در ایجاد امنیت خاطر برای زنان و حضور فعال در اجتماع گفت: بدون تردید، حجاب زنان و رعایت پوشش فردی در اجتماع، علاوه بر تقویت کانون خانواده منجر به تمرکز بیشتر و دوری از حواشی در دانشگاه‌‌ها و مراکز علمی خواهد شد. طی سال‌‌‌‌هایی که در زمینه امور فرهنگی فعالیت داشتم و در ارتباط با قشر دانشجو بودم؛ با توجه به تحقیقاتی که داشتم بیشترین آسیب‌‌ها و حواشی را برای دختران جوانی دیدم که به مقوله حجاب توجهی نداشتند.

وی درباره فعالیت‌‌های فرهنگی در زمینه اشاعه صحیح رعایت حجاب افزود: متاسفانه در کشور ما فعالیت‌‌‌‌‌های فرهنگی مناسبی در زمینه معرفی درست حجاب انجام نشده است. فیلم‌‌‌‌ها و سریال‌ها همچنین بسیاری از کتاب‌‌های ما که همگی از مهم‌‌ترین ابزار انتقال ارزش‌ها و فرهنگ در کشور، محسوب می‌‌شوند الگوسازی مناسبی در این زمینه ندارند. تنها استناد به قانون و پذیرفتن مقوله حجاب به عنوان یک قانون اجباری راه به جایی نخواهد برد بلکه الگوسازی صحیح در این زمینه، نیازمند یک بستر‌‌سازی عمیق فرهنگی برای ارائه فوائد حجاب در جامعه بوده که تاحد زیادی، مغفول مانده است.

مدیر کل امور فرهنگی واحد اهواز در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌‌ترین عوامل تبلیغ صحیح حجاب، الگوسازی مناسب برای نسل جوان و معرفی الگوهای موفق زنان مسلمان محجبه است. زنانی که با وجود داشتن پوشش مناسب در جایگاه بالای علمی قرار دارند. موضوعی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر تقویت عزت نفس و شناخت هویت انسانی برای زنان، منجر به توجه بیشتر به مقوله حجاب خواهد شد. به این ترتیب، زنان به عنوان بخش مهمی از اجتماع همراه با مردان، فعالیت‌‌های سازنده‌‌ای در اجتماع خواهند داشت.

اسدی‌نیا درباره وظیفه مسئولان فرهنگی دانشگاه‌‌ها در تبلیغ مناسب حجاب تاکید کرد: برای ترویج صحیح حجاب در جامعه، مسئولان باید دغدغه‌‌مند در این حوزه باشند. تنها با شعار و اجبار نمی‌‌توان راه به جایی برد باید با فعالیت‌‌های مناسب فرهنگی در این زمینه گام برداریم که مهم‌ترین نقشه راه، در توسعه و توجه به نسل جوان در بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته که باید برای عملیاتی ساختن کلیه این موارد تلاش کرده و وارد عمل شویم.

وی در پایان تصریح کرد: درصددیم با ایجاد هیئت‌‌های اندیشه‌‌ورز فرهنگی در تشکل‌‌های دانشجویی و برگزاری کارگاه‌‌های آموزشی با بهره‌‌گیری از مشاوران فرهنگی در زمینه اشاعه صحیح فرهنگ عفاف و حجاب در واحد اهواز گام برداریم و به طور عمقی و صحیح در تقویت باورهای نسل جوان، جهت پذیرش اثرات مثبت و انکارناپذیر حجاب برای زن ایرانی اثرگذار باشیم.

گفتنی است، به دنبال اجباری شدن کلاه شاپو و ممنوعیت حجاب و سیاست‌های تغییر لباس در دوران پهلوی اول، در تیرماه ۱۳۱۴، آیت‌الله سید حسین طباطبایی قمی به پیشنهاد علمای مشهد جهت مذاکره با رضاخان در مورد این سیاست‌ها راهی تهران شد. قمی در تهران در حصر قرار گرفت و ممنوع‌الملاقات شد.

در ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ مردم مشهد در اعتراض به این اقدام حکومت در مسجد گوهرشاد تجمع کردند. با حضور قوای نظامی این تحصن به شدت سرکوب و بیش از ۱۶۰۰ نفر کشته و زخمی شدند. پس از واقعه مسجد گوهرشاد روحانیان سرشناس مشهد دستگیر و تبعید شدند و به دستور رضا شاه برخی از روسای ادارات مشهد تغییر کردند. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، شورای فرهنگ عمومی کشور، این روز را به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری کرده‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020738

وب گردی

وب گردی