افزایش  35 درصدی  دیابت در 10 سال اخیردرکشور

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان غدد ایران گفت: میزان شیوع بیماری دیابت طی دهه اخیر در ایران ۳۵ درصد افزایش یافته و ازجمله مهمترین دلایل این افزایش، رواج سبک غلط زندگی در بین مردم است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیور، علیرضا استقامتی شب گذشته در حاشیه مراسم رونمایی از داروی جدید دیابت در هتل استقلال در جمع خبرنگاران افزود: ابتلای مردم به دیابت نوع ۲ در کشور رو به افزایش است به طوری که حدود 5میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس مطالعات انجام شده ۱۰ درصد کل هزینه های بهداشت و درمان کشور صرف بیماری دیابت می شود.
وی با اشاره به اینکه دیابت نوع یک جنبه ارثی دارد، تصریح کرد: علت افزایش دیابت نوع ۲ در میان ایرانیان به دلیل شیوه غلط زندگی و تغذیه نامناسب است.
استقامتی ادامه داد: صدور دستورالعمل های متعدد برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ کافی نیست بلکه مسئولان بهداشت و درمان کشور باید نسبت به آگاه سازی و توانمندسازی افراد جامعه و برخورداری از شیوه درست زندگی سالم اقدام کنند.
استقامتی اضافه کرد: تغذیه مناسب حتی از دوران جنینی باید آغاز شود به طوری که به سلامت تغذیه مادر باردار اهمیت داد و در دوران کودکی و نوجوانی باید افراد را از عادت کردن به خوردن غذاهای چرب و شیرین پرهیز داد.
وی با بیان اینکه مسئولان باید نظارت کامل بر مواد غذایی تولیدشده داشته باشند، اظهار داشت: ضرورت دارد شیوه زندگی مردم اصلاح و روش صحیح زندگی آموزش داده شود.
استقامتی افزود: بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت دیابت یکی از مهمترین بیماری های جهان از جمله ایران به شمار می رود و با توجه به اقدامات بسیار خوب در حوزه سلامت و دارویی کشور همچنان ۵۰ درصد بیماران دیابتی تحت درمان با انسولین، به اهداف درمانی خود دست نیافته اند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افت قند خون همچنان به عنوان بزرگترین مانع برای درمان و رسیدن به اهداف درمانی دیابت مطرح است.
به گفته استقامتی، اگر چه داروهایی مانند انسولین های آنالوگ موجود در بازار در مقایسه با انسولین های قدیمی انسانی این مشکل را کاهش داده اند، ولی همچنان این عارضه مورد توجه پزشکان و بیماران است.
عضو انجمن متخصصان غدد ایران در مورد مزایای انسولین های جدید گلارژین ۳۰۰ واحدی گفت: انسولین های جدید با ایجاد سطح مطلوب و یکنواخت تر قندخون در مقایسه با انسولین های نسل قبلی، سبب کاهش ریسک افت قند خون به ویژه به هنگام شب می شوند.
استقامتی تصریح کرد: این انسولین انعطاف پذیری بالاتری در زمان تزریق برای بیماران فراهم می کند و نسبت به انسولین های نسل قبل سبب افزایش وزن کمتر نیز می شود.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1020740

وب گردی

وب گردی