دعوت مجمع عدالتخواه دانشگاه مازندران از استاندار برای بررسی مسائل معدنچیان سوادکوه

مجمع عدالتخواه دانشگاه مازندران از استاندار مازندران برای بررسی مسائل ساختاری خصوصی‌سازی شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی شهرستان سوادکوه دعوت کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجمع عدالتخواه دانشگاه مازندران از استاندار مازندران برای بررسی مسائل ساختاری خصوصی‌سازی شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی شهرستان سوادکوه که موجب عدم نظارت کافی در حفظ سلامتی و جان معدنچیان شده است، دعوت کرد.

در نامه مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه مازندران به استاندار آمده است: همانطور که مستحضرید خصوصی‌سازی شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی شهرستان سوادکوه موجب عدم نظارت کافی در حفظ سلامتی و جان معدنچیان شده است؛ به گونه ای که 30 خردادماه سال جاری حادثه ای منجر به جان باختن 2 تن از کارگران معدن ذغال سنگ شهرستان سوادکوه شهر زیرآب شده و علاوه بر آن در سال های قبل نیز باعث به خطر افتادن امنیت جانی عده ای از کارگران شده بود.

ایرادات اولیه به زعم مجمع عدالتخواه دانشگاه مازندران به شرح زیر ذکر شده:

1. دریافت حقوقی پایین تر از حقوق پایه مصوب شده؛ در صورتی که کار در معدن از شغل های پرخطر محسوب می‌شود.

2. عدم ایمن سازی محل کار معدنچیان قبل از هر نوبت کاری؛ در صورتی که طبق ماده 3 آیین نامه ایمنی در معادن، کلیه معادن و کارگاه های آن اعم از معادن سطحی و زیرزمینی باید قبل از شروع هر نوبت کاری توسط مسئول ایمنی یا نمایندگان وی بر اساس فرم های چک لیست ایمنی، بازرسی شوند.

3. عدم آموزش به معدنچیان؛ که طبق ماده 10 آیین نامه ایمنی در معادن تمام اشخاصی که وارد معدن می‌شوند باید آموزش های ایمنی لازم را توسط مراجع ذیصلاح در ارتباط با نوع کار محوله و ایمنی عمومی معدن دیده باشند.

4. نداشتن امکانات امداد و نجات؛ طبق ماده 451 آیین نامه ایمنی در معادن، در معادن ذغال سنگ با بیش از 50 نفر کارگر باید در هر نوبت کاری از امکانات و نفرات موظف در تشکیلات امداد و نجات و با تعداد نفرات کمتر، از پرسنل غیر موظف معدن که برای عملیات امداد و نجات در مواقع بحران آموزش های لازم را دیده اند، استفاده کنند و همچنین طبق ماده 454 آیین نامه ایمنی در معادن، در شبکه زیر زمینی معادن باید ایستگاه های کمک های اولیه مناسب، تجهیزات امداد و نجات و نیازهای ضروری تعبیه شود.

5. عدم الزام حضور مسئول و مأمور ایمنی به طور دائم

در پایان متن درخواست مجمع عدالتخواه دانشگاه مازندران آمده: با توجه به اینکه پیش از این نیز شاهد سوءمدیریت و عدم نظارت بر شرکت های معدنی و شرکت های خصوصی بوده ایم، دانشجویان دانشگاه مازندران از حضرت عالی دعوت می‌کنند در اسرع وقت خود را به محل حادثه رسانده و ضمن دلجویی از خانواده ها این مسائل ساختاری را بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020751

وب گردی

وب گردی