کنترل نژاد دام‌ها به کمک نرم افزار

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به نیاز کشور به تولید نرم افزارهای کنترل دام‌ها، گفت: سرمایه گذاران دامداری را برای کسب سود ایجاد می‌کنند و برای کنترل شاخص‌های میزان سود آوری و تولید، غذای مصرفی دام‌ها یا عملکرد پرسنل باید از نرم افزارها استفاده کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمد وکیلی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: فعالیت‌های این شرکت در زمینه تولید نرم افزار تخصصی دامداری‌ها از سال ۱۳۷۹ آغاز و در سال‌های بعد تخصصی‌ترین نرم افزارهای کشاورزی، گاو شیری و دام سبک تهیه و ارائه شده است.

وکیلی افزود: نرم افزار ثبت اطلاعات دام سبک این شرکت ثبت انواع نژادها مانند نژادهای خالص ایرانی، نژادهای ترکیبی (ترکیب رومانوف و نژاد ایرانی) یا نژاد خالص خارجی (مانند مورسیا) را تحت پوشش قرار می‌دهد. این نرم افزار هم اکنون می‌تواند ۶۳ نژاد گوسفند و ۵۷ نژاد بز را به صورت تفکیک شده ثبت کند و کاربران با ثبت اطلاعات و آموزش‌هایی که دریافت می‌کنند، می‌توانند کنترل نژادی را به صورت ترکیبی یا جداگانه انجام دهند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه یک دامداری با داشتن دام‌های مختلف برای دامدار "یک ماتریس تصمیم گیری بزرگ (جدول چند معیاره تصمیم گیری) " ایجاد می‌کند تا متوجه سودآوری و برتری نژادها در دام‌های خود شود. طراحی نرم افزارها به شکلی است که کاربران بدون عملیات پیچیده محاسبات اطلاعات لازم را به دست می‌آورند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به نیاز کشور به تولید نرم افزارهای کنترل دام‌ها، تصریح کرد: سرمایه گذاران دامداری را برای کسب سود ایجاد می‌کنند و برای کنترل شاخص‌های میزان سود آوری و تولید، غذای مصرفی دام‌ها یا عملکرد پرسنل باید از نرم افزارها استفاده کنند.

وکیلی تصریح کرد: گاوهای شیری با نژاد هلشتاین در سال ۱۳۵۴ به ایران وارد شد. علت آن نیز نیاز به تولید شیر بود و این نژاد بالاترین میزان تولید شیر را دارد، اما ضریب آب مصرفی (مصارف دامی و محیطی) این نوع گاو بالا است.

وی اضافه کرد: شاید بد نباشد که بدانید میزان مصرف یک گاو بسته به سن و حالت آن، بین چهار الی ۸۰ لیتر در روز است و این میزان مصرف اگر در تیراژ ۱۰ یا ۱۰۰ هزار گاوهای موجود یک دامداری ضرب شود حجم بالای مصرف آب به دست می‌آید. اهمیت مسئله کم آبی سبب کنترل بیشتر گاوداری‌ها شد و این مسئله آنقدر مهم است که گاوداری‌ها موظف به نصب سیستم تصفیه آب به دلیل پساب‌های زیست محیطی شدند.

وی تصریح کرد: دام‌های سبک همیشه مهجور بودند و نیاز به صنعتی شدن آنها حس نمی‌شد. عدم ثبت اطلاعات دام سبک مربوط به سابقه ایرانیان در برخورد با دام سبک است. دام‌های سبک در ایران همیشه وجود داشته اند، اما زندگی آنها در مراتع خلاصه می‌شد. شرایط جدید مانند بروز خشکسالی، گران شدن نهاده‌ها و نیاز به سود آوری موجب صنعتی شدن نگهداری دام‌های سبک شد و از این پس روش‌های صنعتی نیز در این فعالیت نمایان شد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: گاوهای هلشتاین، از کشورهای خارجی مانند آمریکا وارد و همزمان با ورود آنها فرهنگ آنها نیز وارد ایران شد. یکی ازبخش های این فرهنگ اندازه گیری و کنترل مداوم پارامترهای مختلف گاوهای هلشتاین بود که در ایران نیز اطلاعات گاوهای هلشتاین در دامداری‌های صنعتی از سال ۱۳۷۰ به بعد ثبت شدند.

وکیلی افزود: در ارتباط با دام سبک، همیشه طول اطلاعات وجود داشته است، اما قطر اطلاعات ثبت نشده است. یعنی ما تاریخچه دام سبک را در ایران داریم، اما اطلاعاتی از دام‌ها نداریم. عدم ثبت اطلاعات تا سال ۹۳ نیز ادامه داشته و اطلاعات دام‌های سبک به شکل محدود تنها در مراکز تحقیقات دام موجود بود.

وی در ارتباط با تفاوت نرم افزارهای این شرکت با نمونه‌های مشابه خارجی و داخلی، اظهار کرد: کشورهایی که در زمینه دام سبک پیشرفته هستند، به جمع آوری و نیز صحت اطلاعات دام‌های سبک اهمیت می‌دهند. این نرم افزار مشابه خارجی دارد، اما سعی کردیم با نمونه‌های خارجی متفاوت باشد. برای فهم تفاوت ابتدا باید توضیحاتی در خصوص روش دیگر کشورها داشته باشیم. تفاوت دیگری که این نرم افزار با مشابه‌های خارجی خود دارد این است که شرکت هزینه‌ای بابت موارد جدید دریافت نمی‌کند، بلکه به صورت رایگان خدمات را در اختیار دامداران قرارمی دهد. اگر دامدار ایرانی بخواهد از مشابه خارجی استفاده کند، باید هزینه بالایی برای گرفتن خدمات مشابه در نرم افزارهای خارجی بپردازد.

وکیلی گفت: این نرم افزار نمونه داخلی ندارد و تنها برای تولید نرم افزارهای دام‌های سبک، باید تحقیقات متعددی انجام می‌شد. این مرکز همچنین تاکنون ۲۰ دوره پنج روزه با حضور ۶۰۰ نفر از سراسر کشور برگزار کرده است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در ارتباط با تولیدمثل دام‌ها، گفت: این شرکت برای دسترسی سریع و ساده به بانک اسپرم، اقدام به راه اندازی آنلاین بانک اسپرم کرد و از این طریق، دامداران می‌توانند پس از استفاده از اسپرم، با یک کلیک، ردگیری شجره را انجام و به سادگی اصلاح ژنتیکی در گله خود را مدیریت کنند.

وی در ارتباط با محصولات دیگر شرکت، خاطر نشان کرد: با توجه به توسعه نرم افزارهای حوزه دامپروری، کشاورزی، گستردگی حوزه، نیاز کشور و مباحث مختلف نرم افزارهای تخصصی، تلاش می‌شود نرم افزارهای قابل توسعه را در اختیار مشتری قرار دهیم.

وی افزود: این نرم افزار یک نرم افزار با تکنولوژی بالا است که با استفاده از داده‌های کاربران برای آنها یک نرم افزار جدید طراحی می‌کند و با نصب آن، نرم افزار به شبکه موبایل این شرکت متصل می‌شود تا با طراحی نرم افزار جدید به پیاده سازی پروژه‌های سنگین بپردازد و بخش‌های مختلف به آن اضافه کند. همچنین با توجه به تنوع نظرات، شیوه‌های اجرا و محصولات در حوزه کشاورزی، پیچیدگی در محاسبه قیمت تمام شده بوجود آمده است.

وکیلی گفت: از جمله دیگر نرم افزارهای تخصصی تولید شده می‌توان به "نرم افزار قیمت تمام شده محصولات دام سبک و نرم افزار تغذیه دام" اشاره کرد که اخیراً برای اتصال سیستم جامع ثبت اطلاعات خوراک دام به سخت افزارها، مذاکراتی در خصوص نرم افزارهای تخصصی شیر دوش‌ها نیز با یکی دیگر از تولید کنندگان این دستگاه‌ها در حال انجام است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1020755

وب گردی

وب گردی