حجاب شرط ورود به تشکل‌های دانشجویی نیست/ راهکارهای مقابله با بدحجابی درگیر فعالیت‌های کلیشه‌‌ای

دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت گفت: تشکل‌های دانشجویی با خط‌مشی‌های متفاوتی در دانشگاه‌های سراسر کشور وجود دارند که دانشجویان با پوشش‌های متفاوت در آنها فعالیت می‌کنند.

مژگان صلایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره گستردگی تعریف حجاب و عفاف تصریح کرد: پوشش ظاهری در تعریف حجاب، ملاک است؛ اما این مفهوم بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از معطوف کردن آن به ظاهر و نوع لباس افراد است. عفاف در گفتار، حرکات و تفکر افراد نیز وجود دارد.

دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه حجاب و پوشش مناسب، مساوی با چادر نیست گفت: چادر حجاب برتر است؛ اما هیچ فعال مذهبی و فرهنگی پوشش بانوی اسلامی را صرفاً در استفاده از چادر نمی‌داند. کشورهای مختلف بنا به فرهنگ‌شان نوعی از پوشش را انتخاب می‌کنند؛ اما حدودی که اسلام برای بانوی مسلمان در نظر گرفته است را نیز در این انتخاب در نظر خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: در کشورمان پوشش خانم‌ها از شرایط جغرافیایی و فرهنگی تاثیر گرفته است مانند پوشش بانوان سیستان و بلوچستان یا بوشهر که بسیار زیباست و پوشش اسلامی اطلاق می‌شود.

صلایی با تاکید بر اینکه برای فعالیت دانشجویان دختر در تشکل‌های دانشجویی استفاده از چادر اجباری نیست، گفت: در حال حاضر تشکل‌های دانشجویی با دیدگاه‌ها و خط مشی‌های متفاوتی در دانشگاه‌های سراسر کشور وجود دارند که دانشجویان با پوشش‌های متفاوت ذیل آن فعالیت می‌کنند. حتی در تشکل‌های انقلابی، دانشجویانی با پوششی غیر چادر عضو هستند و در پیشبرد اهداف تشکل مربوطه نقش آفرینی می‌کنند.

این فعال دانشجویی درباره جذب دانشجویان به سوی پوشش اسلامی ابراز کرد: در سطح دانشگاه و جامعه افرادی هستند که پوشش ظاهرشان با تفکرشان یکسان نیست؛ یعنی ممکن است در ظاهر پوشش کاملی نداشته باشند اما در تفکر و اندیشه بسیار مقید و انقلابی باشند. در دانشگاه برای جذب این افراد برنامه‌هایی مانند شب شعر، کتاب خوانی، حلقه مطالعاتی و غیره برگزار می‌شود فعالیت‌هایی که ظاهری جذاب و هیجان انگیز دارند و مسائل اسلامی و انقلابی را به گونه علمی برای افراد شرکت کننده با حضور بانوان موفق و مقید به مذهب و پوشش اسلامی بازگو می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین فعالیت‌های عام‌المنفعه که نقطه اشتراک افراد فعال در آن، بشر دوستی و نوع دوستی است در جذب افراد با طرز فکر متفاوت نمونه‌ای موفق است؛ نظیر زلزله کرمانشاه. در جریان خدمت‌رسانی به هموطنان، دانشجویان خانم با پوشش و طرز فکرهای متفاوت گرد هم آمدند و دوستی‌ها شکل گرفت و در نهایت تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنها جذب افکار اسلامی و دینی شدند.

صلایی با بیان اینکه مسئولان باید حجاب و عفاف را یک مقوله فرهنگی بدانند، عنوان کرد: اگر نگاه فرهنگی به حجاب وجود داشته باشد مسئولیت نهادهای فرهنگی نظیر صداوسیما بسیار مهم است و باید پاسخگوی کم کاری‌اش در این حوزه باشد. مسئله حجاب باید از دید علمی، فرهنگی و دینی برای بانوان مورد واکاوی قرار گیرد تا متوجه شوند رعایت حجاب در گام نخست برای آرامش ‌آنها و در گام‌های بعدی برای حفظ سلامت جامعه و بنیاد خانواده‌ها تاثیرگذار است.

دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت خاطرنشان کرد: در حال حاضر نهادهای فرهنگی هزینه‌های گزافی از بیت‌المال را صرف فعالیت‌هایی می‌کنند که جوابگوی دهه 90 نیست و در عین کلیشه‌ای بودن هیچ بازده مناسبی ندارد. لازم است ایده‌های جدید و نوآور وارد طرح‌های ترویج حجاب و عفاف در کشور شود‌.

وی اذعان کرد: رعایت حجاب در کشور اسلامی یک قانون است؛ اما برخی از افراد به اشتباه رعایت حجاب و پوشش را امری شخصی قلمداد می‌کنند. همان‌گونه که رعایت مسائل مذهبی و پوشش مناسب از سنین خردسالی باید به کودکان آموزش داده شود، اهمیت رعایت قوانین حاکم بر کشور نیز در تمامی سنین باید به افراد یادآوری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020774

وب گردی

وب گردی