بهرام رادان برای اجرا پول نگرفت/ «خانه خوبان» گسترش می‌یابد

دبیر رویداد «خانه خوبان» که به فروش آثار هنری با اهداف خیریه اختصاص دارد، از ادامه‌دار بودن این رویداد و تسری آن به دیگر ایام سال خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، حراج «خانه خوبان» که به فروش آثار اساتید و پیشکسوتان هنرهای تجسمی به نفع آسیب‌دیدگان سیل اختصاص داشت، در آخرین روز خردادماه گذشته برگزار شد و ۷۹ اثر با مبلغ بیش از ۸۶۵ میلیون تومان فروخته شد. بیش از نیمی از این مبلغ برای تجهیز مدارس ۳ استان سیل‌زده کشور مصرف می‌شود.

محسن سلیمانی درباره این رویداد نمایشگاهی و فروش آثار هنرهای تجسمی به نفع سیل‌زدگان اخیر کشور، با بیان اینکه رویداد «خانه خوبان» می‌تواند در ایام دیگر سال هم تکرار شود، گفت: امیدواریم برای مردم هیچ‌وقت گرفتاری و اتفاق غیرمترقبه مانند سیل و زلزله پیش نیاید، اما «خانه خوبان» همیشه می‌تواند ادامه‌دار باشد و برای همدلی بیشتر با مردم مناطق محروم، گرفتار سیل، زلزله و ... انجام شود.

وی افزود: مثلاً در آغاز سال جدید تحصیلی جشن «عاطفه‌ها» و در آستانه سال جدید جشن «نیکوکاری» از سوی کمیته امداد برگزار می‌شود. «خانه خوبان» می‌تواند در کنار این دو جشن، حضور پررنگی داشته باشد و آثار هنری را به نفع نیازمندان و محرومین به فروش بگذارد.

سلیمانی درباره شیوه فروش آثار هنری در رویداد خانه خوبان گفت: «خانه خوبان» به معنای حراج واقعی نبود، بلکه فروش به صورت همت عالی بود. یعنی آثار قیمت‌گذاری شده بودند و به صورت پله‌کانی با پیشنهاد خریداران قیمت بالا نمی‌رفت، اما اگر کسی قصد داشت اثری را با قیمت بالاتر خریداری کند، بلااشکال بود.

او به همراهی ارزشمند هنرمندان با این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: برخی هنرمندان ۵۰ درصد، برخی ۷۰ درصد و حتی برخی ۱۰۰ درصد مبلغ فروش اثر خود را به سیل‌زدگان اهدا کردند. اجرای برنامه هم بر عهده آقای بهرام رادان بود و زمانی که برای اجرا تماس گرفتیم، بسیار استقبال کردند و یک ریال بابت این اجرا نگرفتند.

سلیمانی درباره چگونگی شکل‌گیری «خانه خوبان» توضیح داد: پس از واقعه ناگوار سیل امسال، به این فکر افتادیم که مانند دیگر هنرمندان کاری را برای کمک به عزیزان سیل‌زده انجام دهیم. به همین دلیل طرحی را با عنوان «خانه خوبان» با الهام از شعر زنده‌یاد نادر ابراهیمی (ما برای اینکه ایران خانه خوبان شود، رنج دوران برده‌ایم) کلید زدیم. سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در این طرح مشارکت کردند؛ از جمله سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که آغازگر رویداد بود و در ادامه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اسلامی، موسسه تصویر شهر، سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور، خانه سینما و قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان هم پای کار آمدند.

وی گفت: ۱۲۶ اثر از ۸۶ هنرمند دریافت کردیم که شامل چهره‌های شاخص و همچنین جوانان بود. یعنی به صورت مشخص سراغ هنرمندان می‌رفتیم و از آن‌ها اثر می‌گرفتیم. بنابراین اثرها به صورت انتخابی نبود. اما دو اثر که کیفیت لازم را نداشتند، حذف کردیم.

سلیمانی یادآور شد: علاوه بر خرید آثار توسط مجموعه‌داران و مردم، خیرین مدرسه‌ساز در روز پایانی تعداد ۵۲ اثر را به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کردند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم ۴ اثر به مبلغ ۱۷۸ میلیون تومان خریداری کرد و جمع کل آثار فروخته شده به ۸۶۵ میلیون تومان رسید که پس از پرداخت سهم هنرمندان، مابقی برای تجهیز مدارس سیل‌زده هزینه می‌شود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1020798

وب گردی

وب گردی