راه‌های کنار‌آمدن با ترس از شکست

انسان‌ها از همان سال‌های ابتدایی عمر که ناگزیر به یادگیری و تعلیم هستند با یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های زندگی خود به نام «شکست» نیز آشنا می شوند. نگرانی که تقریبا در تمامی مراحل و شاید حتی تا پایان زندگی با فرد همراه باشد. در گزارش زیر راهکارهایی ارائه شده که به افراد کمک می کند بر این ترس بزرگ غلبه کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانش آموزان و دانشجویان در دوران تحصیلی خود همواره با چالش های مختلفی روبرو می‌شوند. ترس از شکست یکی از مواردی است که به مدیریت همه جانبه معلمان و والدین نیاز دارد تا آنها در ابتدای راه پرپیچ و خم آموزش خود باز نمانند.

دانش آموزان در عصر حاضر تقریبا همه چیز را از دوستان و همکلاسی های خود می آموزند. لمس ساده صفحه نمایش و ورود به دنیای دیجیتال یکی از آن موارد است. کودکان تقریبا تا رسیدن به دوران جوانی همواره خود و شرایطی که در آن قرار دارند را با همکلاسی های خود مقایسه می کنند و از آنجایی که دسترسی به تکنولوژی و شبکه های اجتماعی شرایط انجام مقایسه‌ را بیشتر فراهم می کند، اگر آن ها نسبت به دوستان خود به نقطه بالاتری نرسیده باشند؛ اعتماد به نفس خود را از دست خواهند داد.

نداشتن اعتماد به‌نفس از سوی دیگر باعث پس‌رفت دانش آموز در کلاس می شود که همین نقطه کلیدی به وجود آورنده مشکلات بیشتری است. با این که شکست همواره بخشی از زندگی و یک قدم رو به جلو برای یادگیری به حساب می آید؛ اما آن هایی که مدام از شکست اجتناب می کنند، در واقع برای در آغوش گرفتن آن آماده می‌شوند. حال باید دید والدین و معلمان چگونه می‌توانند به دانش آموزان در کنار آمدن با ترس از شکست کمک کنند؟


پناهگاه امن در کلاس درس

مدرسان باید کلاس های درس خود را به مکان‌هایی امن برای دانش آموزان تبدیل کنند که در آن ها مبارزه، استقامت و شکست از رویدادهای روزانه و معمول باشد. در چنین محیط هایی دانش آموز متقاعد می‌شود که تحت حمایت قرار دارد؛ اما این به معنای حمایت کامل و همه جانبه نیست. در واقع باید با جذب دانش آموزان علاقه آن‌ها را به محیط های آموزشی بیشتر کرد.

مدل خوبی باشید

ا

والدین دارای تجربه شکست، می توانند از آن برای آموزش فرزندان خود استفاده کنند. آن ها باید با نشان دادن این که «شکست زمینه‌ها را برای برداشتن قدم های بزرگ فراهم می‌کند» رفتار درست را سرلوحه زندگی خود و کودکانشان قرار دهند.

شکست می‌تواند احساس خجالت یا ناتوانی را در فرد ایجاد کند؛ اما از طرف دیگر به عنوان یک تجربه در یادگیری عملی ایفای نقش داشته باشد تا جایی که با فکر کردن در مورد اشتباه و تلاش برای تکرار نشدن و بهبود شرایط موجود می توان پیشرفت کرد و به اهداف عالی رسید. باید به یاد داشت که یک دریای آرام هیچگاه ناخدای قهرمان نخواهد ساخت.

تلاش‌هایشان را مورد ستایش قرار دهید

صرف‌نظر از این که چندساله باشید، تجربه شکست همیشه هم آسان نخواهد بود. همواره راه های بهتر و مفیدتری به جای سرزنش کودکان وجود دارد که یکی از آنها قدردانی از تلاش های دانش آموزان و تشویق آن‌ها به ادامه کار و سخت کوشی خواهد بود.

کد خبر: 1020824

وب گردی

وب گردی