درآمدزایی مناسب دانشجویان با مهارت های برنامه نویسی/ بهترین سن برای یادگیری برنامه نویسی 15 سالگی است

دانشجوی دکتری کامپیوتر واحد یاسوج گفت: برنامه نویسی باعث ارزآوری، درآمدزایی، مهارت افزایی و دورکاری افراد می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از یاسوج، لقمان آوند دانشجوی دکترای کامپیوتر در گرایش نرم‌افزار بوده که تحصیلات خود را از کارشناسی تا دکترا در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار گذرانده و به عنوان دانشجوی ممتاز در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه شیراز شناخته شده و اکنون دانشجوی دکتری واحد یاسوج است.

زمینه‌های مورد علاقه وی که در دانشگاه به صورت آکادمیک پیگیری کرده شامل پردازش موازی، پردازش داده‌های حجیم، برنامه‌نویسی همه‌منظوره برای کارت‌های گرافیکی و توسعه برنامه‌های به اصطلاح Map-reduce در بستر هادوپ بوده است. پروژه کارشناسی وی پیاده‌سازی یک Recommendation System برای یک بانک مقالات آموزشی و سیستم پرسش و پاسخ بود و تِز ارشد خود را با موضوع طراحی و پیاده‌سازی تکنیک‌های بهینه‌سازی در یک سیستم همکار CPU-GPU در بستر هادوپ گذرانده است.

وی از سال 1383 تاکنون به صورت مداوم وقت خود را در حوزه وب به تولید محتوا و آموزش مباحث مبتنی بر وب پرداخته است. لقمان آوند در 15 سال گذشته سابقه برنامه‌نویسی با زبان‌های جاوااسکریپت، پی‌اچ‌پی، جاوا، سی، پایتون، اَسمبلی و همچنین CUDA و مکانیزم های MPI و OpenMP را دارا است و در کنار مباحث آکادمیک و به شکل هم‌زمان، به برنامه‌نویسی وب (فرانت‌اند و بک‌اند) علاقمند بوده و بیش از 10 سال است که در زمینه آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی وب درسِون‌لِرن مشغول به فعالیت است.

خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز در یاسوج درباره زبان برنامه نویسی و کاربرد آن در جامعه امروزی به گفتگو نشسته که ماحصل آن را با هم می خوانیم.

ایسکانیوز: از دیدگاه شما برنامه نویسی چیست؟

آوند: برنامه‌نویسی یک طرز تفکر است و نَه صرفاً کدنویسی با یک زبان خاص و همواره تاکید دارد بیش از اینکه برای انتخاب زبان بهتر وقت بگذاریم، باید به دنبال یادگیری کانسپت‌های مستقل از زبان باشیم و این تفکر شامل حل مساله می شود و باید صبر داشته باشد.

ایسکانیوز: فرصت های بازار کار برنامه نویسی شامل چه چیزهایی است؟

آوند: در سالهای اخیر در کشور شرکت های برنامه نویسی و استارتاپ ها رو به رشد هستند که اکثر شرکتها نرم افزاری هستند و ر این نرم افزارها برنامه نویس دارند و افراد زیادی در بحث اجرائی دخیل هستند که برنامه نویسی نقش بسیار مهمی دارد و بازار کار بسیار خوبی دارند که باعث اشتغال می شوند که باعث ارز آوری، مهارت افزایی، راه اندازی استارتاپ و امکان دور کاری می شود با توجه به فرصت های شغلی که در کشور ما وجود دارد یک برنامه نویس فرصت کار زیاد دارد.

ایسکانیوز: با توجه به کمبود افراد متخصص در این رشته شما چه کاری انجام دادید؟

آوند: افرادی که برنامه نویسی را یاد می گیرند و علاقه دارند به شدت وارد بازار کار می شوند و این یک نقطه قوت است حداقل برای برنامه نویس اگر مهارت داشته باشد درآمد خوبی دارد و بیکار نمی ماند ما اکنون جزء هفت شرکت برجسته آموزش برنامه نویسی کشور هستیم که با برگزاری دوره های تخصصی 3ماهه تا 12ماهه افراد می توانند این مهارت را کسب کنند و با مهارت اندوزی افراد این ضعف برطرف می شود و با ظرفیتی که در ارزشی ریال وجود دارد بتوانند ارزآوری کنند.

ایسکانیوز: آیا ساختار آموزشی ما اینقدر پتانسیل دارد که بتواند یک سیستم خوب کاربردی وارد بازار کار کند؟

آوند: در دانشگاه کسی به طور صد در صد نمی تواند آماده بازار کار شود و مهارت یاد بگیرد و نباید دانشگاه را مقصر بدانیم چون خیلی افراد هستند که در دانشگاههای خوب موفق نشده اند و خیلی افراد از دانشگاههای سطح پایین تر موفق شده اند، من شخصا اعتقاد دارم 60درصد به خود فرد برمی گردد.

ایسکانیوز: راه اندازی استارتاپ ها تا چقدر مفید بوده اند؟

آوند: ما چند فاز داریم اول ایده پردازی بعد اعتبار سنجی و سپس اجرا و پیاده سازی، که نقش تک تک اینها مهم هست و برنامه نویسها این مزیت را دارند که می توانند این مراحل را اجرا کنند و دور کاری یک مزیت هست می شود کسب درآمد کرد.

ایسکانیوز: کسی که به فکر آینده است از کجا باید شروع کند؟

آوند: اخیراً با توجه به گرم شدن بازار it خیلی از والدین سئوال می کنند که چه سنی برای شروع کار لازم است که من پیشنهاد می کنم سن حدود 15 سالگی به فکر یادگیری باشند و انتخاب زبان برنامه نویسی و تاثیر یادگیری بسیار مهم است.

ایسکانیوز: با توجه به بازار کار چه زبانهایی را پیشنهاد می کنید؟

آوند: برای برنامه نویسی ابتدا باید حوزه کاری مشخص شود و اگر حوزه کاری مشخص شود انتخاب زبان راحتتر است، در حوزه برنامه نویسی وب و موبایل از زیانهای PHP،JAVA، SWIFT،JAVASCRIPT، KOTLIN استفاده می شود و در بحث هوش مصنوعی از زبانهایPY Thon، java و در بحث سازمان وسیستمی از زبانهای java، C/C++ ، ROST و Assemblyاستفاده می شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1020846

وب گردی

وب گردی