باید از ورود کالاهای مشابه تولید شرکت‌های دانش‌بنیان جلوگیری کرد/ کاهش  ۱۵ درصدی میزان اشتغال در صنعت برق

رئیس سندیکای صنعت برق با اشاره به این‌که تجهیزات وارداتی این صنعت اکنون توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید و ساخته می‌شود، گفت: سندیکای صنعت مراقب است کسی کالای مشابه را وارد نکند تا ایده‌ها به مرحله اجرایی و تجاری‌سازی برسد.

علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: در بخش‌هایی که اقتصاد کشور در حوزه صادرات به مشکل برخورده همیشه صنعت برق کمک کرده است؛ بنابراین اگر این نکته قوت را شناسایی و تقویت کنیم در واقع می توان بسیاری از گره ها را باز کند.

وی با تاکید براین‌که مشکلات در صنعت برق ناشی از نامتوازن بودن اقتصاد برق است، تصریح کرد: امروزه صنعت برق کشور یک اقتصاد ورشکسته است؛ بایستی اقتصاد صنعت برق اصلاح شود.

بخشی افزود: طرح تثبیت قیمت حامل‌های انرژی که در مجلس هفتم تصویب شد، میخی بود بر تابوت صنایع مرتبط با انرژی‌. زمانی که نتوانیم متناسب با قیمت تمام شده کالای خود را به فروش برسانیم، اختلاف باید جبران شود نه این‌که فشار آن به بخش خصوصی وارد شود.

رئیس سندیکای صنعت برق گفت: ما اعتقاد داریم، وقتی صنایع از برق مصرف می کنند باید قیمت واقعی را پرداخت کنند. به طور یقین هر صنعتی که کالایی را تولید و ارزانتر بفروشد در آینده نه چندان دور ورشکست خواهد شد. متاسفانه اکنون همین بلا سر صنعت برق کشور آمده است.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون وضعیت شبکه برق در وضعیت هشدار قرار گرفته است و این امر بیشتر ناشی از این است که عمر مفید اکثر تجهیزات به اتمام رسیده و آنها را به‌روز نکردیم.

بخشی گفت: تحریم ها در این صنعت کمتر دخیل بوده است. در واقع ورشکستگی این صنعت به دلیل اقتصاد برق و نیز اشتباه تعریف شدن روابط بخش دولتی و خصوصی است. همچنین قراردادهایی که بین بخش خصوصی و دولتی منعقد می شود نگاه این است که تمام مشکلات را به بخش خصوصی ربط دهند. سوم این که نهادهایی مثل تامین اجتماعی و اقتصاد و دارایی در این عرصه همکاری های لازم را ندارند.

رئیس سندیکای برق تاکید کرد: طبق آمار در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ میزان اشتغال در صنعت برق ۱۵ درصد کاهش، میزان تولیدات تجهیزات در صنعت برق ۳۰ درصد کاهش، میزان خدمات فنی ۷۵ درصد و میزان صادرات تجهیزات ۱۴ درصد کاهش داشته است. در صورتی که مسئولان در کشور ادعای افزایش اشتغال‌زایی در کشور را دارند.

وی ادامه داد: سندیکای صنعت برق در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یک کمیته تخصصی را تشکیل داده است. همچنین با صندوق سرمایه گذاری و صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قراردادهایی را منعقد کرده است.

بخشی افزود: تجهیزات که قبلا به صورت وارداتی وارد کشور می‌شد هم اکنون توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید و ساخته می‌شود. به عنوان نمونه در حال حاضر تجهیزات ریل آرتی و تجهیزات مربوط به حفاظت و کنترل برق توسط این شرکت‌ها تولید می‌شود. می‌توان گفت؛ صنعت برق کشور صنعتی است که تقریبا به مرز خودکفایی رسیده است.

وی ادامه داد: در قانون رفع موانع تولید برای حق بیمه قراردادهای پیمانکاری بندی مصوب و ابلاغ شده بود؛ اما سازمان تامین اجتماعی این قانون را نپذیرفت که اجرا کند. بنابراین ما زورمان به تامین اجتماعی نمی رسد.

رئیس سندیکای صنعت برق خاطرنشان کرد: ما برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در پژوهشگاه نیرو واحد تجاری‌سازی را راه اندازی کردیم تا افراد ایده های خود را به صورت دانش بنیان ارائه دهند. مثلا اگر کالایی توسط شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود سندیکای صنعت مراقبت می کند که کسی کالای مشابه را وارد نکند تا ایده‌ها به مرحله اجرایی و تجاری سازی برسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020857

وب گردی

وب گردی