شکست؛ فرجام جریان رادیکالیسم لیبرال/ سرنوشت فتنه‌گران عبرتی برای دانشجویان است

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: افرادی که در 18 تیر درگیر فضای رادیکالیسم بودند و پرچم مردمی و آزادی را در دست داشتند سال ها بعد در شبکه‌های بیگانه به نقش خود در شکل‌گیری حوادث اعتراف کردند.

پیام مرادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه دو نگاه و رویکرد در جریان دانشجوی مطرح است، تصریح کرد: یک رویکرد ناظر بر عرصه قدرت و یک رویکرد ناظر بر عرصه آرمان‌هاست. اگر دید فعالان دانشجویی ناظر بر عرصه قدرت باشد، تشکل دانشجویی صرفاً مسیری برای ورود به سیاست، پیوستن به حلقه اصحاب قدرت و امکانی برای تمرین سیاست‌ورزی تلقی می‌‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه به عرصه قدرت،‌ آسیب‌های متعددی مانند ضعف و خلل فکری ایجاد می‌کند گفت: دانشجویان زمانی‌که وارد عرصه قدرت سیاسی می‌شوند احساس نیاز شدید برای ارتباط با یک جریان سیاسی خاص دارند. این دانشجویان بسیار محافظه‌کار می‌شوند و نهایتاً در افکار و مبانی فکریشان تغییر حاصل خواهد شد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل جریان دانشجویی را سیال دانست و ابراز کرد: دانشجویان نهایتاً چند سال کوتاه مشغول به تحصیل هستند و به همین دلیل مدت زمان حضور آنها در فضای تشکل‌ها نیز کوتاه مدت است و همین سیال بودن، برای ورود افراد با افکار و ایده‌های جدید به فضای عمومی دانشگاه را می‌توان مثبت ارزیابی کرد.

احزاب به دنبال ایجاد پایگاه در دانشگاه‌ها

مرادی به تمایل احزاب برای ساخت پایگاه در دانشگاه اشاره و عنوان کرد: جریان دانشجویی و دانشگاه به دلیل داشتن بدنه مردمی و قدرت رصد و نقد فعالانه، همواره مورد توجه احزاب و سیاسیون بوده قرار گرفته است. جریان‌های خارج از دانشگاه از روحیه نخبگانی و انتقادی دانشجویان به عنوان کاتالیزور یا محرک برای رسیدن به مقاصد خود سوءاستفاده می‌کنند.

دانشجویان آرمان‌گرا، محافظه‌کار نیستند و اهرم فشار سیاسیون در دانشگاه‌ها و خلأ فکری خود را با توسل به یک جریان سیاسی پر نخواهند کرد

این فعال دانشجویی به تشریح رویکرد آرمان‌گرایانه تشکل‌های دانشجویی، ادامه داد: تصمیم‌گیری در عرصه آرمان‌ها به معنای قطع ارتباط و انقطاع دانشجویان از فضای سیاسی و اجتماعی نیست. طبیعتاً جریان دانشجویی با فضای سیاسی پیوستگی دائمی دارد؛ اما آرمان‌های عمومی، ملاحظات و محافظه‌کاری سیاسیون و کانون‌های قدرت و ثروت بر آرمان‌ها و طرز تفکر آنها تأثیر ندارد.

وی افزود: دانشجویان آرمان‌گرا، محافظه‌کار نیستند و اهرم فشار سیاسیون در دانشگاه‌ها و خلأ فکری خود را با توسل به یک جریان سیاسی پر نخواهند کرد، بلکه بنیه فکری‌شان را با رجوع به مراجعی مانند استادان یا کتب برطرف می‌کنند. آرمان‌گرایی، دانشجویان و محیط دانشگاه را از آسیب‌های دگردیسی فکری و تحت نفوذ قرار گرفتن یک جریان فکری خاص حفظ می‌کند.

کارکرد تشکل‌های دانشجویی ایجاد گفتمان‌سازی در دانشگاه‌ها

مرادی با تأکید بر اینکه جریان دانشجویی بخشی از جامعه است، عنوان کرد: نمی‌توان اقدامات دانشجویان را جدا از جامعه و یک بلوک منزوی و مجزا تعریف کرد. جریان دانشجویی یک بخش از جریان کلی اجتماع است که به واسطه نخبگانی، جوانی و روحیه انتقادی می‌تواند در جریان‌سازی پیشرو باشد.

جریان دانشجویی مسلمان، سال 78 سرمایه‌گذاری ویژه برای گفتمان‌سازی عدالت در اختیار داشت؛ اما در آن برهه نتوانست از ظرفیت خود حفاظت و استفاده کند و حوادث 18 تیر 78 رقم خورد

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به حوادث 18 تیر کوی دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: در یک دوره‌ و برهه‌ای از تاریخ عدالت‌خواهی توسط سیاسیون در کشور مطرح و باعث التهاب در فضای سیاسی و اجتماعی کشور شد. جریان دانشجویی مسلمان، سال 78 سرمایه‌گذاری ویژه برای گفتمان‌سازی عدالت در اختیار داشت اما در آن برهه نتوانست از ظرفیت خود حفاظت و استفاده کند و حوادث 18 تیر 78 رقم خورد؛ زیرا این ظرفیت در خدمت ضد انقلاب قرار گرفت.

وی ادامه داد: در شکل‌گیری حوادث کوی دانشگاه گروه‌های مختلفی اثرگذار بودند که بیشتر آنها از بیرون دانشگاه یا حتی خارج از کشور خط‌دهی می‌شدند و متأسفانه در آن دوران تشکل‌های دانشجویی انقلابی نتوانستند در ختم غائله تاثیرات مثبتی را ایفا کنند.

مرادی درباره گفتمان‌سازی در دانشگاه توسط تشکل‌های دانشجویی برای جلوگیری از نفوذ جریان فتنه تصریح کرد: کارکرد جریان دانشجویی گفتمان‌سازی است. گفتمان‌سازی یعنی باور عمومی مردم را تحت تأثیر قرار دادن، جریان دانشجویی یک دوره باور عمومی را به سمت مقوله‌هایی نظیر آزادی و عدالت سوق داد؛ اما متأسفانه در سال 78 عده‌ای این گفتمان را به بی‌راهه کشاندند. در شکل‌گیری‌ حادثه 18 تیر دانشجویان، استادان، روزنامه‌نگاران، شخصیت‌های سیاسی و برخی از مسئولان نقش داشتند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه جریان دانشجویی در طول این سال‌ها شدت و ضعف داشته اما متوقف نبوده‌است، گفت: جریان دانشجویی فتنه‌های بسیاری در دانشگاه را خنثی کرده است؛ اما باید قبول کرد شاخص نخبگانی و جریان‌سازی در جامعه 80 میلیونی که بیش از 4 میلیون دانشجو دارد، قدری کاهش می‌یابد.

سرانجام عبرت‌آمیز افراد پشت‌پرده حوادث 18 تیر روایت شود

افرادی که پرچم مردمی و آزادی را در دست داشتند سال‌ها بعد در شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه اعتراف کردند که در شکل‌گیری حوادث 18 تیر نقش مستقیم داشتند

وی درباره اهمیت روایت حوادث 18 تیرماه 78 برای افزایش قدرت تحلیل دانشجویان، آگاه‌سازی جامعه و پیش‌گیری از وقایع اینچنینی، ابراز کرد: دانشجویان و افراد متعهد به انقلاب حاضر در واقعه کوی دانشگاه تهران روایتی صحیح و کاملی را ارائه دادند که با مراجعه با اسناد تاریخی به راحتی مشخص می‌شود که چه اتفاقاتی افتاده‌ است. با بازخوانی تاریخ می‌توان به طراحان و دست‌های پشت پرده، برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی جریانات خاص سیاسی، نقش دولت وقت، کوتاهی نهادهای آموزشی و غیره پی برد. حتی می‌توان بیان کرد برخی از مسئولان با جریانات ساختارشکنانه و رادیکالیسم همراهی کامل داشته و با تحریک دانشجویان آنها را سپر خود قرار دادند.

مرادی اضافه کرد: باید برای دانشجویان سرنوشت شبنم مددزاده و امثال آنها روایت شود. افرادی که در 18 تیر درگیر فضای رادیکالیسم بودند فرجام عبرت‌آمیزی دارند. افرادی که پرچم مردمی و آزادی را در دست داشتند سال‌ها بعد در شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه اعتراف کردند که در شکل‌گیری حوادث 18 تیر نقش مستقیم داشتند و با دشمن قسم خورده مردم یعنی آمریکا در یک راه گام بر می‌دارند.

دانشجویان فتنه‌گر 18 تیر؛ تملق‌گوی امروز ترامپ

این فعال دانشجویی فرجام رادیکالیسم مبتنی بر لیبرال را محکوم به شکست دانست و گفت: افرادی که در کوی دانشگاه از جوانی و بی‌تجربگی دانشجویان سو‌ءاستفاده کردند همان افرادی بودند که نامه تشکرآمیز برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران به ترامپ را امضا کردند و خائنین به مردم و کشور هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جریان دانشجویی کارکردش امنیتی و قضایی نیست؛ اما فعال دانشجویی متعهد به انقلاب است و وظیفه دارد فضای سیاسی دانشگاه و مواضع تشکل‌های دانشگاهی را ارزیابی و بررسی کند تا در حد توان از شکل‌گیری فتنه‌های بعد جلوگیری به عمل آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020878

وب گردی

وب گردی