لزوم گفتمان‌سازی، ساختارسازی و کاربردی‌سازی علوم انسانی اسلامی

اولین نشست شوراهای علمی استان‌ها در طرح گفتمان انقلاب اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه در اولین نشست شوراهای علمی استان‌ها در طرح گفتمان انقلاب اسلامی، با بیان اینکه کارهای زیادی ازجمله انتشار مقاله و کتاب در بحث علوم انسانی اسلامی در کشور صورت گرفته است، گفت: در این زمینه گفتمان‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیقی صورت نگرفته و لازم است زمینه برای معرفی آثار منتشرشده در حوزه علوم انسانی اسلامی فراهم شود.

وی با بیان اینکه ایجاد یک سایت محتوایی علوم انسانی اسلامی برای اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه ضروری است، اظهار داشت: با ایجاد این سایت، تعداد کتاب‌ها، مقالات و نظریات منتشرشده در این مبحث به اطلاع علاقمندان رسیده و دستاوردهای این حوزه به جامعه معرفی می‌شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کتاب و مجلات نیز می‌تواند در زمینه معرفی آثار حوزه علوم انسانی اسلامی مؤثر واقع شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از امور مهم در زمینه علوم انسانی اسلامی، کاربردی کردن این مباحث است. اساتید و نظریه‌پردازان این حوزه باید بتوانند نظریه‌های علوم انسانی اسلامی را در یکی از موارد «توصیف»، «تبیین»، «تفسیر» و «تغییر» کاربردی کنند و رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها را به این سمت حرکت دهند. در واقع نظریه‌های علوم انسانی اسلامی باید کشف و شناسایی شده و با پدیده‌های اجتماعی درگیر شود.

وی ابراز امیدواری کرد با برگزاری چنین نشست‌هایی، گام‌های اساسی در عرصه گفتمان‌سازی، ساختارسازی و کاربردی‌سازی علوم انسانی اسلامی برداشته شود.

برگزاری نشست گفتمان اسلامی، مصداق بارز وحدت حوزه و دانشگاه است

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه‌ آزاد اسلامی گفت: برگزاری گفتمان انقلاب اسلامی یک کار فاخر و ارزشمند است که دانشگاه آزاد اسلامی افتخار میزبانی آن را دارد.

وی با بیان اینکه برگزاری این نشست‌ها یکی از مصادیق بارز وحدت حوزه و دانشگاه است، اظهار داشت: این نشست‌ها می‌تواند گامی در مسیر رشد بوده و آزاداندیشی دینی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است را ترویج کند. البته باید از امور غیرضروری و انتزاعی صرف پرهیز شده و مسائل کاربردی مورد بررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری سرپرست اداره کل امور پژوهشی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این نشست، با بیان اینکه طرح گفتمان انقلاب اسلامی با همکاری سه‌جانبه آستان قدس رضوی، حوزه علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: این دوره با موفقیت همراه شده و مورد استقبال دانشگاه‌ها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه موفقیت طرح گفتمان انقلاب اسلامی به خاطر چهار مؤلفه مطابقت با نیاز جامعه، مطابقت با اهداف دانشگاه، سادگی طرح و مدیریت جهادی بود، اظهار داشت: تقویت فضای هم‌اندیشی، ایجاد شبکه گفتمان علمی انقلاب اسلامی، تشکیل اتاق‌های فکر و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی می‌تواند در موفقیت بیشتر این طرح اثرگذار باشد.

خیری خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر، زمینه مناسب‌تری برای پیگیری مباحث مربوط به گفتمان انقلاب اسلامی فراهم کرده است.

در این نشست، مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان‌ها، مسئولان دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه، برخی مسئولان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و... حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020880

وب گردی

وب گردی