میر: تولید انبوه چای ترش در واحد ایرانشهر، منجر به اشتغال‌زایی خواهد شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیستان وبلوچستان گفت: چای ترش در مزارع متعلق به واحد ایرانشهر به عمل آمده است. تولید انبوه این محصول در مرحله کشت و بسته‌بندی، منجر به اشتغال‌‌زایی در سطح استان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند. در همین راستا، فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد استان سیستان و بلوچستان در حوزه کشاورزی را، اینجا می‌‌‌خوانیم.

سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیستان وبلوچستان در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اهمیت توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در گسترش این صنعت گفت: توسعه کشاورزی در کشور، منجر به عدم وابستگی ما به بیگانگان و تامین نیازهای اساسی در داخل خواهد شد که به دنبال آن اشتغال‌‌زایی و رونق تولید ایجاد می‌‌شود. به دلیل اهمیت این موضوع، دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور، قدم در حل مسائل موجود گذاشته و برای توسعه صنعت کشاورزی وارد عمل شده و تولیدات بسیاری را در زمینه توسعه کشاورزی ارائه کرده است.

وی درباره فعالیت‌‌‌‌‌های کشاورزی در دانشگاه آزاد استان سیستان و بلوچستان افزود: مزارع مختلفی در واحدهای دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان وجود دارد. در واحد خاش کشت پسته داشتیم که برای تامین آب با مشکلاتی مواجه بودیم، در واحد زابل هم اقداماتی در جهت تولید انگور انجام شده است. بیشترین تمرکز ما در حال حاضر به توسعه تحقیقات دارویی و گیاهان دارویی بوده که مزارع ما در دهک و دلگان، جهت کاربرد روش‌های نوین کشاورزی و مکانیزه در توسعه گیاهان دارویی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیستان وبلوچستان یادآور شد: مراکز تحقیقات کشاورزی ما در سطح استان، پشتوانه‌‌‌ای برای عملیاتی ساختن و بهبود امور مربوط به کشاورزی است تا با توجه به شرایط موجود در سیستان و بلوچستان بتوانیم با حداقل امکانات در جهت تامین منابع آبی برای بهبود کشاورزی گام برداریم.

میر در ادامه خاطرنشان کرد: درحال حاضر، یک مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در واحد ایرانشهر داریم و مهم‌‌ترین محصول آن چای ترش است که مورد تایید قرار گرفته است؛ همچنین دو مرکز تحقیقاتی در سطح استان داریم که به طور ویژه در توسعه امر کشاورزی فعالیت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: تولید چای ترش متعلق به واحد ایرانشهر بوده که در مزارع مربوط به این واحد دانشگاهی به عمل آمده است. درحال حاضر، این محصول به تجاری‌‌سازی رسیده و در مرحله تولید انبوه قرار دارد. چای ترش یک محصول دانش‌‌بنیان بوده که خاصیت طبی و دارویی دارد. این محصول ویژه منطقه سیستان‌و‌بلوچستان است که بازار مصرف خوبی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیستان وبلوچستان متذکر شد: تولید چای ترش در مرحله کشت و بسته‌بندی منجر به اشتغال‌‌زایی خواهد شد. بدون تردید، صادرات این محصول علاوه بر درآمد‌زایی برای دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان منجر به ارزآوری هم می‌‌شود.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد و به شکل ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در 21 آذر ماه 1361 فعالیت علمی خود را با ظرفیت 90 دانشجو، در رشته کاردانی عمران، ریاضی و ماشین آلات کشاورزی در ساختمان استیجاری کوچکی آغاز کرد و توسعه روز افزون آن نشان داد که این منطقه مرزی تا چه حد نیازمند چنین اقدامی بوده است و گامی موثر در توسعه و اعتلای اجتماعی- فرهنگی و سیاسی جنوب شرق کشور برداشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020914

وب گردی

وب گردی