پروژه‌های نفتی 10 ساله نتیجه ارتباط نزدیک دانشگاه چمران اهواز با صنعت

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مطالعات ژئوشیمی دشت آبادان از سوی وزارت نفت به دانشگاه شهید چمران اهواز محول شده است و در آینده‌ای نزدیک هم چند طرح پژوهشی دیگر با وزارت نفت منعقد می‌کنیم تا مشکلات این وزارتخانه در میادین نفتی مانند ازدیاد برداشت را حل کنیم.

غلامحسین خواجه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره میزان اثرگذاری دانشگاه‌ها در مقابله با تحریم‌ها اظهار کرد: دانشگاه‌ها به عنوان زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جزئی از دولت هستند. سالیان سال است دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند ارتباط با صنعت و جامعه برقرار شود. هدف دانشگاه‌ها از برقراری ارتباط با صنعت، حل مشکلات صنعت است.

وی ادامه داد: در صورت برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت؛ هم دانشگاه‌ها منتفع شده و هم گرهی از مشکلات صنعت باز می‌شود. بیش از 20 سال است دولت برای ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه تلاش می‌کند تا این ارتباط به خوبی برقرار شود.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد این‌که چرا ارتباط دانشگاه با صنعت به خوبی شکل نگرفته، تصریح کرد: امروزه شرایط بسیار بهتر از سال‌های پیش است؛ اما شرایط روز جامعه ما و اثر منفی تحریم‌ها سبب شده ضرورت ارتباط دانشگاه با صنعت بیشتر احساس شود.

خواجه خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌ها و مجموعه دولت تلاش می‌کنند ارتباط‌های بهتری شکل بگیرد. در همین راستا از تخصص، ظرفیت، توانمندی و امکانات دانشگاه برای حل برخی از مشکلات بهره می‌گیرند؛ از جمله این موراد می‌توان به ارائه طرح‌های پژوهشی، ساخت و تأمین قطعات و مواد مورد نیاز صنعت اشاره کرد. در شرایط فعلی روی این مسائل بیشتر تأکید شده؛ اما دانشگاه‌ها همواره تلاش کرده‌اند این ارتباط برقرار شود.

وی افزود: در یکی، دو سال گذشته در دانشگاه شهید چمران از نزدیک شاهد تلاش برای ارتباط با صنعت بوده‌ایم. تاکنون سابقه نداشته ارتباط دانشگاه شهید چمران با صنعت نفت تا این اندازه گسترش پیدا کند. یکی از اقدامات اخیر اجرای پروژه‌های نفتی مشترک دانشگاه با وزارت نفت بوده که در نشست هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم نیز مورد اشاره معاون اول رئیس جمهوری قرار گرفت.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: پروژه‌های مشترک ما با وزارت نفت، 10 ساله است؛ به طور مثال مطالعات ژئوشیمی دشت آبادان از سوی وزارت نفت به دانشگاه شهید چمران اهواز محول شده است. در آینده‌ای نزدیک هم چند طرح پژوهشی دیگر با وزارت نفت منعقد می‌کنیم تا مشکلات این وزارتخانه در میادین نفتی مانند ازدیاد برداشت را حل کنیم. پمپ‌های میله‌ای مکشی (SRP) را برای رفع این معضل در دانشگاه شهید چمران اهواز ساخته‌ و این صنعت را بومی‌سازی کرده‌ایم. تمام این اتفاقات نتیجه تلاش‌ها برای برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت است.

خواجه تأکید کرد: دولت تصمیم دارد توجهات بیشتری را مخصوصاً از سوی سازمان‌ها و صنایع به مقوله ارتباط دانشگاه با صنعت جلب کند. البته دانشگاه‌ها همیشه مایل به برقراری این ارتباط هستند و صنعت باید تلاش بیشتری انجام دهد.

وی درباره نامه وزیر علوم به رؤسای دانشگاه‌ها برای تسهیل فرایند جذب نخبگان در هیئت‌های علمی گفت: این اتفاق را صددرصد مثبت ارزیابی می‌کنم. منظور منصور غلامی، نخبگانی است که تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار دارند. وزارت علوم تسهیلاتی در نظر گرفته تا مسیر جذب برای نخبگان، کوتاه‌تر شود و آنها سریع‌تر به عضویت هیئت علمی دانشگاه‌ها در بیایند. البته پیش از این هم دانشگاه‌ها تسهیلاتی برای تسریع روند جذب نخبگان داشتند؛ اما اکنون تأکید بیشتری صورت گرفته و دستورالعمل خاصی ابلاغ شده است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان، در مورد متقاضیان پرتعداد داخل کشور برای جذب در هیئت‌های علمی و اعتراض به رقابت نابرابر با نخبگان بازگشته از خارج کشور تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان ایرانی خارج از کشور برخلاف فارغ‌التحصیلان داخلی، باید دو سال انتظار بکشند تا تبدیل وضعیت کرده و به کار گرفته شوند؛ در حالی که می‌توانند ابتدا مشغول به کار شوند و بعد فرایند جذب را طی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020933

وب گردی

وب گردی