بی‌توجهی به استعدادهای درخشان کشور به دلیل تمرکز فعالیت‌ها در پایتخت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بسیاری از استعدادهای درخشان کشور هم‌اکنون در شهرهای مختلف در حال فعالیت‌های قابل توجهی هستند که متأسفانه به دلیل تمرکز فعالیت‌ها در پایتخت چندان به آن‌ها توجه نمی‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا دیدار کرد.

غیر مرکزی کردن خدمات موردتوجه صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گیرد

عاملی در این جلسه خاطرنشان کرد: بحث غیر مرکزی کردن خدمات از مباحث جدی و عمده‌ای است که باید مورد توجه صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گیرد.

وی افزود: اگر بتوان به طریقی مجموعه صنعت کشور را به‌طور مستقیم به صندوق نوآوری و شکوفایی مرتبط کرد و با کاهش دایره اختیارات مداخله‌گرانی چون بانک‌ها به مبحث غیر مرکزی کردن خدمات این‌چنینی توجه داشت، بهره زیادی می‌توان برد.

عاملی در ادامه گفت: Crowd Sourcing از مفاهیمی است که امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند عوامل پراکنده را تبدیل به منبع انرژی گسترده و مفید کند.

ضرورت توجه به مسئله سرعت در کنار اعتمادسازی در بدنه جامعه

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسئله سرعت و در کنار آن توجه به مقوله اعتمادسازی در بدنه جامعه از مسائلی است که باید به آن اهتمام داشت.

وی افزود: عدم اعتماد مردم به نهادهای دولتی از مشکلاتی است که امروزه می‌تواند باعث لطمات زیادی برای کشور شود.

عاملی در ادامه گفت: اعتمادسازی در نهادهایی چون نهادهای علم و فناوری می‌تواند همراه با شفاف‌سازی تأمین شود.

انتشار هزینه‌ها و تسهیلات؛ کمک بسزایی در جلوگیری از تبعیض می‌کند

وی افزود: اینکه پورتال صندوق نوآوری و شکوفایی هزینه‌ها و تسهیلات ارائه‌شده برای فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور را به لحظه منتشر می‌کند، کمک بسزایی به تأمین هدف شفاف‌سازی و جلوگیری از تبعیض خواهد کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کلام امیرالمؤمنین (ع) که علم را فضیلت بشری خواندند، خاطرنشان کرد: در نگاه فعلی به جامعه توجه اصلی از ذات متعالی و بافضیلت علم به سمت نگاه محصول‌گرا معطوف شده است که نگاه غلطی است و باید به این نکته توجه بیشتری داشت.

نگاه محصول‌گرا به علم باعث لطمات جدی می‌شود

وی ادامه داد: در نگاه محصول گرا به علم عملاً عرصه علوم انسانی به کنار می‌رود و می‌تواند باعث لطمات جدی شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: نیازمند ایجاد نوعی تنوع در بازتعریف محصولات دانش‌بنیان کشور هستیم تا سایر حوزه‌های دانشی نیز مورد توجه قرار گیرد.

یکی از علل اصلی توسعه ایران از مسیر توجه به علوم انسانی می‌گذرد

وی افزود: یکی از علل اصلی توسعه ایران از مسیر توجه به علوم انسانی و علوم اجتماعی می‌گذرد؛ چراکه این عرصه نقشی جدی در احترام به نظم اجتماعی و قانون جاری را ایفا می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ترویج و توزیع از دیگر مفاهیمی است که می‌تواند موردتوجه برنامه‌ریزان صندوق باشد.

وی افزود: ایجاد بنگاهی برای ترویج آشنایی با فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند در شناسایی فعالیت‌های صندوق مفید باشد.

عدم توجه به استعدادهای درخشان کشور به دلیل تمرکز فعالیت‌ها در پایتخت

عاملی ادامه داد: بسیاری از استعدادهای درخشان کشور هم‌اکنون در شهرهای مختلف در حال فعالیت‌های قابل توجهی هستند که متأسفانه به دلیل تمرکز فعالیت‌ها در پایتخت چندان به آن‌ها توجه نمی‌شود.

دعوت از رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی برای حضور در ستاد راهبری نقشه جامع علمی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با دعوت از رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت در جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: آشنایی و آگاهی صندوق نسبت به وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان و ظرفیت‌های علمی کشور که در جلسات ستاد نقشه موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد می‌تواند کمک بسزایی باشد.

ضرورت یکپارچه شدن صندوق‌های حامی علم و نوآوری

وی افزود: بحث یکپارچه شدن صندوق‌های حامی جریان علم و نوآوری در کشور مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشت.

مصوبه بنیاد علم ایران توسط رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد شد

عاملی ادامه داد: در جلسه اخیری که در دیدار با رئیس محترم جمهور داشتم قرار شد ابلاغ مصوبه بنیاد علم ایران که درگذشته به تصویب رسیده است در دستور کار ایشان قرار گیرد.

لزوم توجه به اهمیت مسائل اقتصادی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) ارائه‌شده است، مسائل دانش‌بنیان و فرهنگ مبنا موردتوجه قرارگرفته و با نگاه به بندهای آن لزوم توجه به اهمیت مسائل اقتصادی به‌خوبی ترسیم‌شده است که نگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بایستی با همین منظر تغییر داشته باشد.

وی ادامه داد: همان‌طور که در مفاد بیانیه گام دوم انقلاب مشخص است اقتصاد هدف اصلی ما نیست اما بدون توجه به آن نیز قادر نخواهیم بود سایر اهداف خود را به‌پیش ببریم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: اگر بتوان دامنه مفهوم نوآوری را با توجه به حل مشکلات جامعه گسترده کرد و همچنین از ظرفیت انجمن‌های علمی مردم‌نهاد در این راستا بهره برد می‌توان ثمرات گسترده‌ای را به دست آورد.

تعامل جدی با پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری

وحدت نیز رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در این دیدار خاستگاه و سوابق نوآوری و شکوفایی، خدمات صندوق برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل چهار بخش تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی عنوان کرد.

وی افزود: صندوق به‌منظور تعامل و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های سایر بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور، تعامل جدی با پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های جسورانه بهابازار و بانک‌ها را آغاز کرده است.

تشریح رویکردهای جدید صندوق در ارتباط با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با اشاره به رویکردهای جدید صندوق در ارتباط با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: ابزارسازی و کمک به شکل‌گیری بازار داخلی شرکت‌ها، مشارکت فعال در توسعه فناوری‌های جدید و بریان‌ساز، توسعه زنجیره ارزش و شبکه تأمین دانش‌بنیان شرکت‌های بزرگ صنعتی، تمرکز بر حل مسائل و چالش‌های ملی و راهبردی و توسعه صادرات دانش‌بنیان ازجمله رویکردهای جدید صندوق نوآوری و شکوفایی است.

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان استانی

وی با اشاره به پرهیز صندوق نوآوری از تمرکزگرایی و توجه به ظرفیت‌های استانی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان استانی از ظرفیت‌های قابل‌توجهی در توسعه فناوری و نوآوری برخوردارند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در حال حاضر سه استان برتر ازنظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را تهران با 2300 شرکت، اصفهان با 295 شرکت و خراسان رضوی با 241 شرکت تشکیل می‌دهند.

تغییرات جدی در سیاست‌ها و رویکردهای کلان صندوق نوآوری و شکوفایی

وحدت ضمن اشاره به تغییرات جدی در سیاست‌ها و رویکردهای کلان صندوق نوآوری و شکوفایی در دوره جدید گفت: اقدامات متعددی در راستای سیاست‌های جدید صندوق انجام‌شده است.

وی تصریح کرد: ازجمله آن می‌توان به تخصیص 270 میلیارد تومان تسهیلات و 1000 میلیارد تومان خط اعتباری به صندوق‌های پژوهش و فناوری، تفاهم با 8 بانک برای ارائه 500 میلیارد تومان ضمانت‌نامه و 1500 میلیارد تومان تسهیلات اهرمی در سال جاری، انجام سفرهای استانی با تأکید بر استان‌های محروم کشور و تصویب طرح‌های 100 شرکت به مبلغ 120 میلیارد تومان در 8 سفر استانی اخیر اشاره کرد.

وحدت با اشاره به افزایش بیش از 10 برابری حمایت‌های بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی موسوم به خدمات توانمندسازی در سال 98 نسبت به 3 سال گذشته افزود: خدمات توانمندسازی از حمایت شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی و داخلی، اعزام و پذیرش حیات‌های تجاری، حضور در نمایشگاه‌های دائمی خارج از کشور تا اخذ استانداردها، تأییدیه‌ها و گواهینامه‌های فنی، حفاظت از مالکیت فکری، و انواع خدمات آموزشی و مشاوره‌ای را در برمی‌گیرد.

برگزاری گردهمایی با توجه به اولویت حوزه فضایی نقشه جامع علمی

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به برگزاری گردهمایی 3 روزه اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت حوزه فضایی با همکاری سازمان فضایی ایران در صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در این گردهمایی که با عنایت به اولویت حوزه فضایی در نقشه جامع علمی کشور برگزار شد، نمایشگاهی با حضور 100 شرکت دانش‌بنیان به‌منظور نمایش دستاوردها و ظرفیت‌های این شرکت‌ها، به همراه 7 رویداد معرفی نیازهای فناورانه و نوآورانه فضایی دستگاه‌های اجرایی برگزار شد که 200 نشست تجاری (موسوم به B2B) را در پی داشت.

وی افزود: در پی معرفی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فضایی، این شرکت‌ها بیش از 200 میلیارد تومان انواع خدمات مالی از صندوق درخواست کرده‌اند که این مبلغ بیش از 10 برابر منابع تخصیص‌یافته صندوق به شرکت‌های حوزه فضایی طی 5 سال گذشته است.

آمادگی برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای فرهنگی و خلاق

وحدت همچنین از حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای خلاق و فرهنگی اشاره کرد و گفت: با همکاری صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق حمایت از حوزویان آماده سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای فرهنگی و خلاق هستیم.

در این جلسه منصور کبگانیان رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، دکتر امیری نیا مشاور دبیر شورا در امور بین‌الملل و همچنین ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین معاونان صندوق نوآوری و شکوفایی محمدصادق خیاطیان عضو هیئت عامل، سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه و یاسر عرب‌نیا معاون ارتباطات و بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020947

وب گردی

وب گردی