معرفت ذاتی، انسان را از گناه دور می کند

حجت الاسلام قاضی زاده با بیان اینکه انسان های عادی می توانند در بسیاری از مسائل عصمت پیدا کنند، گفت: اگر انسان ها نسبت به گناهان نیز همچون معرفت درونی انسانی آگاه شوند، قطعا از گناه دور می شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحدبوشهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قاضی زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در مراسم جشن میلاد حضرت رضا ( ع) با تبریک فرا رسیدن ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت در خصوص مقام وعظمت امامان مهصوم ( ع) گفت: مباحث در مورد انبیاء الهی و امامان هدایت، آنقدر گسترده است که ظرفیت وجودی انسان ها برای درک و پرداختن به آن بسیار ناچیز و اندک است

حجت الاسلام والمسلمین قاضی زاده با بیان اینکه حتی فرهیختگان و دانشمندان نیز از فهم عظمت وجودی پیامبران و امامان عاجز هستند، تصریح کرد: شأن این بزرگواران به حدی است که درک انسان ها از وجود مبارک ایشان را می توان به میزان دریافت اندک نور و گرمای خورشید توسط زمین تشبیه کرد

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهمی که همواره در میان افراد و به ویژه دانشگاهیان و ذهن های کتجکاو مورد بحث قرار می گیرد، مقوله عصمت پیامبران و ائمه است، تشریح کرد: سوال هایی همچون عصمت به چه معناست؟ آیا انسان های عادی نیز می توانند معصوم شوند؟ عصمت از گناه، چگونه مقام انبیاء و امامان را معرفی و ترسیم می کند و بسیاری دیگر در این بحث، مورد پرسش افراد است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه آیت الله خرازی در کتاب بدایه المعارف الاهیه، عصمت را به دو نوع عصمت اختیاریه و غیراختیاریه تقسیم کرده است، اظهار کرد: در بحث عصمت اختیاریه و مصونیت پیامبران و امامان از گناه و معاصی به این توضیح پرداخته شده است، آیا نمی توانند گناه کنند و یا نمی خواهند مرتکب معصیت شوند.

قاضی زاده با تأکید بر اینکه اگر انسان ها نتوانند گناه کند، عملشان کمال و ارزشی برایشان نخواهد داشت، اذعان کرد: اگر اینگونه بود، فعالیت انسان یک نعمت الهی و خدادادی صرف تلقی می شد که این نعمت می تواند شامل هر موجود زنده ای شود.

وی با بیان اینکه پیامبران و ائمه به واسطه شناخت، معرفت و تهذیب نفس به مرحله ای رسیدند که گناه کردن را برای خود غیر ممکن کرده اند، یادآور شد: انسان های عادی نیز با توجه به ذات طبیعی خود که همان دوری از گناه است می توانند در بسیاری از مسائل عصمت پیدا کنند.

قاضی زاده ادامه داد: اگر انسان ها نسبت به گناهان نیز همچون معرفت درونی انسانی آگاه شوند، قطعا از گناه دور خواهند مانند. هرچه ایمان انسان استوارتر و اعتقاد و ایمانش به مرگ، معاد، عالم برزخ، زندگی پس از مرگ بیشتر شود، ارتکاب به گناه برای او سخت و پرهیزگارتر خواهد شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در خصوص عصمت غیر اختیاریه یادآور شد: این خصوصیت یک نعمت و عنایت الهی و مخصوص انبیاء و امامان است. خداوند متعال به منظور اعتماد عامه مردم به این مهم که پیام الهی بدون نقص، کم و کاست و خطایی از سوی خداوند به واسطه انبیاء و امامان به مردم بیان شده، این موهبت را به معصومین عنایت فرموده است تا در سایه سار این لطف، مردم یقین به دریافت پیام الهی از سوی معصومین کنند.

بنابراین گزارش، در این مراسم از فعالان حوزه حجاب و عفاف با اهدا لوح یادمان تقدیر شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1020951

وب گردی

وب گردی