راه‌اندازی هیأت ممیزه مستقل برای علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال افزایش امتیاز کتب درسی بوده و درصدد هستیم هیأت ممیزه مستقل برای علوم انسانی و هنر راه‌اندازی کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از واحد شهرکرد، نشست صمیمی حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در واحد شهرکرد برگزار شد.

دکتر خسروپناه در این نشست گفت: در کشورهای توسعه یافته بیشتر گرایش جوانان به رشته های مهندسی و پزشکی است. اما در 12 سال اخیر در ایران، فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و بیشتر مهندسی، گرایش علوم انسانی پیدا کرده و هدف آنان از گرایش به این رشته ها، ایجاد تحول است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در ایران و کشورهای دیگر چهار نگاه کلی علوم انسانی دانش محور، علوم انسانی دانشی، علوم انسانی دانشی مهارتی و علوم انسانی تمدن ساز به علوم انسانی می شود، افزود: نمی گوییم پزشکی تمدن ساز نیست، اما علوم انسانی می تواند پزشکی تمدن ساز درست کند.

دکتر خسروپناه خاطر نشان کرد: در قرون مختلف منشاء تمامی تحولات، علوم انسانی است. مثلاً در آمریکا، ژاپن و انگلیس اگر 2 هزار رتبه علمی وجود داشته باشد حدود 1250 رتبه متعلق به علوم انسانی است و باید علوم انسانی را علوم انسانی تمدن ساز دانست.

وی تصریح کرد: دغدغه، برنامه و ساختار ما در معارف علوم انسانی و هنر این است که علوم انسانی مهارتی داشته باشیم و باید دانشگاه از دانش محوری به دانشگاه کارآمدی تبدیل شود

دکترخسروپناه با اشاره به ضرورت بروز رسانی رشته ها در دانشگاهها، گفت: در تعالی علوم انسانی و در پیوند دانش و کارآمدی سه استراتژی بروزرسانی علوم انسانی، برون‌سازی علوم انسانی و اسلامی سازی علوم انسانی وجود دارد.

وی راهکارهای دست‌یابی به این سه استراتژی را، توانمندسازی مدرسان توسط استادان نمونه و فاضل، ساماندهی مجلات علمی، راه‌اندازی مدارس مهارتی با عنوان مدارس عمومی مهارتی و مدارس عالی مهارتی، تالیف کتب درسی راجع به مسائل بومی جامعه و ساماندهی پایان‌نامه‌ها و رساله ها دانست.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه افزود: به دنبال این هستیم که با مدیریت یک سرگروه، کتب درسی گروهی نوشته شود و هر عضو هیأت علمی که یک فصل از کتاب را می نویسد از نظر ارتقاء ارزش مقاله علمی پژوهشی را داشته باشد. در حال افزایش امتیاز کتب درسی بوده و درصدد هستیم هیأت ممیزه مستقل برای علوم انسانی و هنر راه اندازی کنیم.

وی در پایان گفت: علوم انسانی و هنر دارای سه زیر مجموعه اداره کل آموزش، اداره کل پژوهش و مرکز مطالعات و برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی است که شامل 35 گروه تخصصی است و قرار است در استان چهارمحال و بختیاری یک هیأت اندیشه ورز علوم انسانی و هنر راه اندازی شود که بسیاری از پیشنهادات استادان در آن بررسی کارشناسانه و به سازمان مرکزی دانشگاه ارسال خواهد شد.

این نشست با ارائه نقطه نظرات و دیدگاه های استادان گروه علوم انسانی و هنر و پرسش و پاسخ به پایان رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020973

وب گردی

وب گردی