لزوم بازنگری مأموریت‌ سازمان‌ها در راستای استفاده از خدمات فناورنه دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه رازی بر لزوم بازنگری ماموریت‌گرایی دستگاه‌های اجرایی در راستای استفاده از خدمات فناورانه و ثروت‌آفرین دانشگاه‌ها تاکید کرد.

محمد‌ابراهیم اعلمی آل‌آقا در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به الگوهای سنتی آموزش در مدارس و دانشگاه‌های کشور گفت: این موضوع بسیار مهم است و در اجلاس اخیر رؤسای دانشگاه‌‌های کشور نیز مورد بحث قرار گرفت. ساختار کنونی دانشگاه‌ها با ماهیت آموزش‌‌‌محوری و نهایتاً پژوهش‌محوری شکل گرفته است. دانشگاه‌های کشور از روز نخست با هدف تربیت کارشناس و متخصص تاسیس شد و مأموریتی برای ارائه خدمات فناورانه کارآفرینی و ثروت‌آفرینی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده بود.

رئیس دانشگاه رازی گفت: در حال حاضر هم دانشگاه‌ها با ساختار سنتی آموزش‌محور پیش می‌رود. در چنین شرایطی به‌روز‌رسانی مباحث آموزشی و تنظیم آن براساس نیاز جامعه، باید با استفاده از فناوری تحقق پیدا کرده تا دانشگاه در زمینه اشتغال‌زایی دانشجویان خود موفق عمل کند، از طرفی دانشجویان باید بتوانند برای جامعه ثروت‌آفرین باشند. متأسفانه این اقدامات در دانشگاه‌های کشور به خوبی انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به ضرورت بازنگری در مأموریت دستگاه‌های دولتی افزود: در دهه ۶۰، مشکل کمبود پزشک و خدمات تخصصی مربوط به آن در کشور مطرح شده بود، در چنین شرایطی دانشگاه‌های علوم پزشکی با وزارت بهداشت ادغام شد.

اعلمی آل‌آقا ادامه داد: نتیجه ادغام وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌خوبی مشهود است؛ زیرا در حال حاضر حداقل بخش بزرگی از مسائل مربوط به پزشکی، بهداشت و درمان در یک وزارتخانه تجمیع و برای آن تصمیم‌گیری خواهد شد؛ اما در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی این وضعیت حاکم نیست.

وی در پایان تاکید کرد: متأسفانه دانشگاه‌ها به‌رغم توسعه در دانشکده‌های فنی و مهندسی، نتوانسته‌اند در ارائه خدمات فنی به صنایع، عملکرد مثبتی داشته باشند. همچنین دانشکده‌های کشاورزی در ارائه خدمات وزارت جهاد کشاورزی با تنگنا مواجه شدند. در همین راستا به نظر می‌رسد دولت باید در ماموریت‌گرایی دستگاه‌های اجرایی بازنگری داشته باشد تا بتواند از خدمات فناورانه و ثروت‌آفرین دانشگاه‌ها و زیرمجموعه‌های مرتبط با این نهاد علمی، بیشتر برخوردار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021003

وب گردی

وب گردی