قدرت منطقه‌ای ایران برای استادان کشورهای اسلامی جذابیت دارد

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: قدرت ایران و نفوذ منطقه‌ای آن برای بسیاری از استادان دانشگاهی کشورهای اسلامی جذاب است؛ زیرا بسیاری از کشورهای اسلامی متاسفانه با سیاست های آمریکا همسو هستند و توانایی عرض اندام در برابر این کشور را ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل، صبح امروز (۲۴تیرماه) در نشست تخصصی «افول آمریکا» که به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد اظهار کرد: در تمامی نقاط دنیا و کشورهای اسلامی استادان دانشگاهی وجود دارند که علاقه‌مند به جمهوری اسلامی هستند؛ زیرا تنها کشوری که امروز روبروی آمریکا ایستاده جمهوری اسلامی است.

وی افزود: کشور ایران یک قدرت منطقه ای محسوب می شود چراکه دارای مولفه های قدرت مانند خود کفایی در مسائل نظامی است؛ در واقع ایران تنها قدرت منطقه ای است که با سیاست های آمریکا همسو نیست. به همین دلیل فشار روی ایران زیاد است.

ایزدی ادامه داد: قدرت ایران و نفوذ منطقه ای آن برای بسیاری از استادان دانشگاهی کشورهای اسلامی جذاب است؛ زیرا بسیاری از کشورهای اسلامی متاسفانه با سیاست های آمریکا همسو هستند و توانایی عرض اندام در برابر این کشور را ندارند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: بسیج اساتید چندی پیش نهادی را تحت عنوان مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها تشکیل داد که بر مبنای اساسنامه، این مجمع باید در تمامی رشته ها گروه های علمی تشکیل دهد و استادان مجرب را در خارج و داخل کشور شناسایی کند. ۱۵ گروه علمی تا بدین لحظه تشکیل شده است. همچنین هفته گذشته ۱۱۵ استاد مسلط به زبان های خارجی به مجمع دعوت شدند تا برای ارتباط بیشتر با استادان خارجی از آن ها استفاده شود.

وی اذعان کرد: در بحث افول آمریکا باید بدانیم این موضوع تا چه حد جدی است و آیا محقق خواهد شد یا خیر؛ جواب این موضوع به هیچ وجه سخت نیست چرا که موضوع افول آمریکا در داخل این کشور تبدیل به یک اجماع شده است.

ایزدی با بیان این که افول آمریکا به نحوی جدی شده که در متون دولتی آمریکا روی آن تاکید می شود، خاطر نشان کرد: افول به معنی این است که ایالات متحده آمریکا به تدریج به کشوری معمولی تبدیل خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه این نشست، با ارائه مستنداتی از شورای اطلاعات ملی آمریکا که نهادی آینده پژوه محسوب می شود، موضوع افول آمریکا را مورد بررسی قرار داد و گفت: در بخشی از سند شورای اطلاعات ملی آمریکا آمده است تا سال ۲۰۳۰ هیچ قدرت هژمونی در دنیا وجود نخواهد داشت بلکه قدرت به شبکه ها و ائتلاف ها منقل خواهد شد. این‌ سند مهر تاییدی بر موضوع افول آمریکا است‌.

وی اضافه کرد: «کریستوفر لین» نظریه پرداز آمریکایی متنی را در یکی از مجلات معتبر این کشور منتشر کرد که بر موضوع افول موریانه وار تاکید می کند؛ همچنین پژوهشگرانی از دهه ۸۰ ظهور کردند که به افول گرایان محشور شدند. این افراد از ۴۰ سال پیش به افول آمریکا معتقد بوده اند.

ایزدی با بیان این که ایالات متحده آمریکا طی چند سال گذشته در مولفه های اقتصادی، سیاسی و نظامی افول داشته است بیان کرد: انتخاب فردی مانند ترامپ بر مسند ریاست جمهوری آمریکا، یکی از نشانه افول سیاسی این کشور محسوب می شود.

این کارشناس مسائل بین‌ الملل در پایان اذعان داشت: متاسفانه جامعه دانشگاهی در حوزه آمریکا شناسی در حالت سکوت قرار دارد؛ در واقع فضای دانشگاهی باید همواره اتفاقات روز را رصد کند و تحلیل کارشناسی ارائه دهد. خوشبختانه تغییر مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد که به راحتی بتوانیم در این حوزه بحث و تبادل نظر کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1021078

وب گردی

وب گردی