کارخانه‌‌داری و خام‌فروشی باعث ارزش افزوده نمی‌شود/ تنها راه تزریق تکنولوژی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هیچ دانشگاهی در دنیا محصول تولید نمی‌کند، بلکه توسعه صنعت با سرمایه‌گذاری و تجاری سازی است؛ بنابراین راه تزریق تکنولوژی به صنعت خودرو همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مراسم «آغاز تولید آزمایشی پژو301 و بهره برداری از پیشرفته‌ترین سالن بدنه سازی خودرو در خاورمیانه» اظهار کرد: صنعت فضایی است که در آن طراحی و بهینه سازی انجام می‌شود و دانشگاه و صنعت دو بستر متفاوت است.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم نیروی انسانی و فارغ‌التحصیل ماهر در کشور داشته باشیم باید به فکر توسعه صنعت باشیم و با افزایش نه کارخانه راه به جایی نخواهیم رساند .

ستاری با بیان‌ این‌که بیش از ۴.۵ میلیون دانشجو در کشور داریم، افزود: اگر بخواهیم به این سمت حرکت کنیم باید خودمان طراحی را انجام دهیم. بنابراین خام فروشی و کارخانه‌‌داری باعث ایجاد ارزش افزوده نمی‌شود. تا زمانی که طراحی و ماشین‌سازی و بهینه‌سازی نکنیم و دانش نداشته باشیم نمی‌توانیم پله‌های ترقی را بپیماییم.

وی ادامه داد: هیچ دانشگاهی در دنیا محصول تولید نمی‌کند بلکه توسعه صنعت با سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی است و بدون شک راه تزریق تکنولوژی به صنعت خودرو همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از صنایعی که تکنولوژی در آن نقش آفرینی کرده است، صنعت خودرو است که بر همین اساس دیگر قادر نخواهیم بود با نگاه سنتی روند کنونی آن را ادامه بدهیم، این در حالی است که چنین اتفاقی در حوزه تولید گوشی تلفن همراه نیز رخ داده بود، به این معنا که برخی برندهای تولیدکننده از جمله نوکیا، سونی و اریکسون در گذشته تولید داشتند اما اکنون هیچ ردپایی از آنها وجود ندارد و برند اپل که حتی سازنده گوشی تلفن همراه نیز نبوده، کل بازار را به دست گرفته است.

ستاری بیان کرد: در صنعت خودرو نیز پیش از آنکه گروه خودروسازی تسلا پا به عرصه وجود بگذارد، پیش بینی ها بر این بود که خودروهای برقی ۲ تا ۳ درصد میزان تولید را به خود اختصاص دهند، در حالی که اکنون این طور نیست و تسلا اگر چه خود خودروساز نبوده است اما توانسته حجم عظیمی از بازار را از آن خود کند.

وی ادامه داد : کانسپت مفهومی برخی خودروها همچون گوگل و آمازون زمین بازی را در صنعت خودرو تغییر داده اند و ایران خودرو به هیچ عنوان در زمین آنها بازی نمی کند، پس باید خود را با این موضوع تطبیق دهند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: در شرایطی که در مورد دانش‌بنیان ها صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که کارخانه‌داری و خام‌فروشی باعث ارزش افزوده نخواهد شد. این خام فروشی می‌تواند در مورد نفت، معادن زعفران و هر کالای دیگر باشد. در حال حاضر برای ایجاد و ارتقای تولید باید دانش داشته باشیم و از آن استفاده کنیم. خودروساز تا زمانی که خود تولید نداشته باشد، بهینه‌سازی نداشته باشد، دانش را به دست خود نداشته باشد، پیشرفتی صورت نمی‌گیرد. اینکه در زمان تحریم‌ها با چینی‌ها و در شرایط عادی با اروپا همکاری داشته باشیم، همان کارخانه‌داری است.

وی افزود: با پول دولت تحقیقات به سرانجام نمی‌رسد. اگر قرار باشد که از پژوهش، خروجی محصول داشته باشیم، نیاز است که بخش خصوصی ورود کند. اگر طراحی خط تولید انجام شود، کار خوبی است.؛ چرا که روندهای تکنولوژی بسیاری از صنایع سنتی از جمله خودروسازی را در آینده تعطیل می‌کند. ایده‌های جدید صنعت خودروسازی را می‌تواند متحول کند.

ستاری تصریح کرد: در بحث تحقیقات اگر قرار است محصول جدیدی خارج شود، باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آن وجود داشته باشد. تجاری‌سازی باید توسط شرکت‌ها انجام شود. راه تزریق تکنولوژی به صنعت خودرو همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است که این اتفاق در شرکت ایران خودرو در حال رخ دادن است. ایران خودرو به دنبال این است که پلتفرم‌های خود را راه‌اندازی کند و تجربیات خوبی در ساخت پلتفرم داشته و در زمان تحریم‌ها کمک بسزایی کرده است.

وی اظهار کرد: حرکات جدید در زمینه ساخت خودرو در ایران‌خودرو فوق‌العاده است. این بحران‌ها باعث رشد می‌شود و دوست و دشمن شناخته می‌شود. ما اگر بخواهیم صنعت دانش‌بنیان داشته باشیم، باید طراحی و تمام موارد را خودمان انجام دهیم. در بین تحریم‌هاست که رشد صورت می‌گیرد و می‌توانیم خود را نشان دهیم. در حال حاضر مسیر شناخته شده و می‌دانیم که از کدام مسیر باید حرکت کنیم و نهضت خودکفایی ادامه‌دار پیش می‌رود.

وی گفت: در دوران تحریم ها متوجه شدیم که باید به حوزه خودکفایی تغییر جهت دهیم، در حالی که کشور سالها است که از دارایی های خود که عمدتاً در نیروی انسانی خبره نهفته است، بهره نگرفته و ما به خاطر باندهای وارداتی در سراسر کشور مشکلاتی را بر روی تأمین نیازهای صنایع تجربه کرده ایم، ضمن اینکه ساختار اقتصاد ایران متکی بر نفت است و ما واردات‌چی هستیم و اگر بخواهیم کالایی را صادر کنیم، باید زیرساخت های آن را فراهم نماییم.

ستاری خطاب به خودروسازان خاطرنشان کرد: اگر ساختارهای سنتی خود را نشکنیم و به سمت شرکت های دانش بنیان حرکت نکنیم، از چهار بچه که وارد حوزه استارت آپ شده اند شکست خواهیم خورد.

وی سال ۹۷ را سالی بسیار سخت برای اقتصاد ایران و البته خودروسازان دانست و گفت: بحرانی که در صنعت خودرو پیش آمد منجر به این شد که صنعت خودروسازی دوست و دشمن خود را بشناسد و وارد شراکت های پایدار شود، این در شرایطی است که شرکتی همچون پژو که با اخمِ یک طرف دیگر قرارداد را نیمه کاره رها کرده و ایران را ترک می کند، یک شریک استراتژیک برای صنعت خودروی ایران نخواهد بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه هم اکنون راه نهضت خودکفایی در حال تداوم است، افزود: صنایع کشور در حال حاضر به سمت تغییر فضای کاری خود حرکت کرده و البته ما هم به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اقلام تحریمی را در لیست حمایت های خاص خود قرار داده ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021084

وب گردی

وب گردی