۶۳ دانشکده پزشکی مورد تأیید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار گرفتند

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۳ دانشکده پزشکی مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدباقر لاریجانی در نشست خبری گواهی بین‌المللی آموزش پزشکی عمومی که امروز دوشنبه ۲۴ تیرماه در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: نحوه اعتباربخشی ما در آموزش پزشکی مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار گرفت که اهمیت زیادی دارد و تا ۱۰ سال آینده نیز اعتبار دارد.

وی ادامه داد: اگر دانشکده‌های پزشکی مورد تایید قرار نگیرند، اصلا مدارک آنها بررسی نمی‌شود. با تلاش وزارت بهداشت این اتفاق خوب رخ داد و تاییدیه ۱۰ ساله‌ای به ایران دادند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: البته فعالیت ما در سطح گسترده‌تری در حال انجام است و مراکز پزشکی را در سال جاری مورد تایید قرار می‌دهیم. ۶۳ دانشکده پزشکی مورد تایید قرار گرفته‌اند و امیدواریم از این موضوع برای پیشرفت کشور استفاده شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های تهران و اصفهان و سازمان سنجش آموزش کشور در این راه به ما کمک زیادی کرده‌اند. برای اولین بار ۵۹ دانشگاه از نظر استانداردهای شاخصی و ترجیحی مورد تایید قرار گرفته‌اند.

وی افزود: مسیر اعتباربخشی را درباره مراکز درمانی نیز دنبال می‌کنیم و امیدواریم تا پایان سال ۹۸ تمام مراکز برای یک بار اعتبارسنجی شوند؛ اتفاقی که برای اولین بار در کشور رخ می‌دهد.

به گفته لاریجانی؛ وزارت بهداشت از سال گذشته برای کاهش مدرک‌گرایی و ترویج مهارت‌آموزی، ۲۶ دوره مهارتی را تصویب کرده‌ است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه گفت: آمادگی همکاری با تمام نهادها را داریم؛ اما مراکز آنها باید مورد اعتبارسنجی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ما حدود ۲۰ هزار عضو هیئت علمی داریم. هزار هیئت علمی به زودی در دانشگاه‌ها توزیع می‌شوند. آزمون دستیاری را هم پنجشنبه گذشته برگزار کردیم و پذیرفته‌شدگان می‌توانند برای خدمت به مناطق مختلف بروند. حدود ۳ هزار نفر با مدارک تخصص و فوق تخصص تا ماه‌های آینده امکان خدمت‌رسانی خواهند داشت.

لاریجانی با بیان اینکه آموزش مجازی پزشکی نیز در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: تمام دانشگاه‌ها امکان ارائه آموزش مجازی را دارند. درحال حاضر ۶۹ دانشگاه سامانه اختصاصی برای خود راه‌اندازی کرده‌اند. بیش از ۳۰۰ محتوای الکترونیک هم در سایت ما وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین دوره‌ها برای پزشکی عمومی است و امیدواریم در یک دوره ۱۰ ساله، ۱۵ هزار پزشک دوره پزشکی خانواده را به صورت مجازی پشت سر بگذارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از امتحانات به صورت الکترونیک برگزار می‌‌شود افزود: وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها اجازه داده رساله‌ها را به صورت الکترونیکی دریافت کند. این امر هم صرفه‌جویی و هم ارتقای کار را به دنبال دارد.

لاریجانی با اشاره به توسعه پزشکی در کشور یادآور شد: تمایل داوطلبان به تحصیل در رشته پزشکی همچنان بالاست و هنوز مورد توجه دانش‌آموختگان دبیرستانی قرار دارد. در هشت سال گذشته تعداد دانشگاه‌های ما حدود ۶۰ دانشگاه است. ایران دارای 45 دانشکده‌ پزشکی است؛ اما در تمام اروپا فقط ۲۰۰ دانشکده وجود دارد.

وی ادامه داد: از نظر تعداد رشته و مقطع، رشد بسیار زیادی در یک دهه اخیر داشته‌ایم. حدود ۴ هزار و ۵۰۰ دندانپزشک و ۱۱ هزار دانشجوی داروسازی داریم. ۵۰ هزار دانشجوی پرستاری مشغول به تحصیل هستند. برخی که نگران رشد رشته‌ها هستند باید کمی صبر و حوصله داشته باشند؛ چون هفت سال زمان می‌برد این افراد فارغ‌التحصیل شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به طور مثال در رشته رادیولوژی به قدری رشد داشته‌ایم که ۸۰ درصد صندلی‌های اورژانس ما خالی مانده و نشان می‌دهد باید برای بازار کار آنها فکری کنیم.

وی با اشاره به کارت قرمز گرفتن ۲۸ بیمارستان آموزشی تصریح کرد: بیمارستان‌ها باید سنجه‌های مورد نظر را داشته باشند؛ اما این بیمارستان‌ها نتوانستند خود را به حداقل‌ها برسانند. دانشگاهی هم که نتواند خود را به حداقل‌ها برساند، آموزش رشته جدید در آن متوقف خواهد شد. البته اگر شرایط مساعد باشد، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های ما به وضعیت مطلوب خواهند رسید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: 3 هزار دانشجوی خارجی داریم و از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم تعداد دانشجویان خارجی را افزایش دهند. هر چند با توجه به تحریم‌ها، شرایط کمی سخت است؛ اما یا تغییر مخاطبان تلاش می‌کنیم روند بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها را ادامه دهیم. از طرفی اعزام دانشجو به دلیل مشکلات ارزی با کاهش مشخصی روبرو بوده است. البته ما این اتفاق را مشکل نمی‌دانیم؛ چون آموزش در داخل کشور به خوبی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021096

وب گردی

وب گردی