همانندی در یک مطلب، دلیلی بر تقلب نیست

رئیس پژوهشگاه ایرانداک گفت: همانندی در یک مطلب، دلیلی بر تقلب نیست و مؤسسات بعد از دریافت گزارش درباره تقلب یا همانندجویی داوری را انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیروس علیدوستی در حاشیه مراسم رونمایی از پایگاه‌های وب «اصطلاح‌نامه‌های علمی و فنی» و «دانش ایران» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اصطلاح‌نامه در ۱۶ رشته دارای اطلاعات است، این اصطلاح‌نامه در رشته‌های مختلف و علوم جدید نیز اطلاعات دارد.

وی با اشاره به عملکرد سامانه همانندجو گفت: همانندجویی پیش از دفاع دانشجو انجام می شود. هیچ آمار معتبری در این زمینه وجود ندارد؛ اما با این حال گزارش‌هایی که از همانندجویی مطالب دانشجو در اختیار استاد قرار می‌گیرد تا این افراد دریابند در کدام موارد در نگارش پایان‌نامه خود با مشکل مواجه شده‌اند.

رئیس پژوهشگاه ایرانداک گفت: در حال حاضر ۴۰۰ هزار پایان نامه در سامانه همانندجو به ثبت رسیده است، باید به این نکته توجه داشت که همانندی در یک مطلب، دلیلی بر تقلب نیست و مؤسسات بعد از دریافت گزارش درباره تقلب یا همانندجویی داوری را انجام می‌دهند. امیدواریم سامانه همانندجو با حمایت‌های وزارت علوم به بلوغ برسد.

وی با اشاره به ممنوعیت چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها خاطرنشان کرد: در سامانه همانندجو، مقالات و پایان‌نامه‌ها به صورت فایل دریافت می‌شود. امیدواریم اجرای‌ طرح ممنوعیت چاپ کاغذی‌ پایان‌نامه‌ها به زودی تصویب شود و پس از آن دانشگاه‌ها با توان بیشتری بتوانند در این سامانه فعالیت داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021156

وب گردی

وب گردی