طرح پایش آزاد، مُهر تأیید بر عملیات پژوهشی ساختاریافته است

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: طرح پایش آزاد، مُهر تأیید بر عملیات پژوهشی ساختاریافته خواهد بود و از هدررفت تحقیقات به اعتبار حجم بالایی از نیروهای خلاق در قالب دانشجویان تحصیلات تکمیلی، جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دامغان، نعمت‌الله نعمتی رئیس دانشگاه آزاد واحد دامغان از مأموریت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با محور پسته در طرح پایش خبر داد و اظهار کرد: طرح پایش از مهم‌ترین طرح‌های پژوهشی در وسعت ملی است که بنا به درایت و توجه عملیاتی دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه در قالب طرح پاسخگو به نیازهای تحقیقاتی، مطرح شده و بی‌گمان در آینده‌ای نزدیک شاهد آثار علمی مربوط به حل مسائل و پاسخ به نیازمندی‌های پژوهشی در کشور خواهیم بود.

وی، طرح پایش آزاد «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی» را ویژه واحدهای خاص صاحب توانمندی انسانی و پژوهشگران کارآمد در عرصه تخصصی و دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان در یک موضوع خاص پیشران اعلام کرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: برای رفع مشکلات و حل چالش‌های کشور، جایگاهی بهتر و اصولی‌تر از محیط پژوهشی دانشگاه‌های کشور نیست و دانشگاه آزاد اسلامی امروز با مجموعه‌ای از بهترین نیرو‌های تحقیقاتی، تجهیزات مدرن و فضای مطالعات کافی این امکان را دارد که بدون محدودیت در اندیشه پاسخ به نیازمندی‌های ملی در صنعت و اقتصاد در تمام زیرگروه‌های عملیاتی دانش‌محور باشد.

نعمتی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اصرار دارند تا با تحقیقات سامان‌یافته به سمت و سوی توفیقات پژوهشی گام برداریم، خاطرنشان کرد: طرح پایش آزاد، مُهر تأیید بر عملیات پژوهشی ساختاریافته خواهد بود و از هدررفت تحقیقات به اعتبار حجم بالایی از نیروهای خلاق در قالب دانشجویان تحصیلات تکمیلی، جلوگیری خواهد کرد.

وی یادآور شد: دانشجویان در مقاطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد با تعیین مسیر حرکتی می‌توانند علاوه بر حل مشکل با استفاده از نتایج مطالعات پژوهشی دیگران، حاصل مطالعات نهایی را به سازمان‌های اجرایی وابسته ارائه کنند و ضمن تعالی صنعت به شکوفایی اقتصاد نیز امیدوار باشند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان از توفیقات علمی ایران در جهان معاصر گفت و تصریح کرد: برون‌رفت حاصل تحقیقات در قالب مقالات معتبر به سمت جوامع صنعتی، ظلم آشکار به حوزه تحقیقات ملی و بلای مستمر این سال‌ها، وابسته به تحقیقات غیرعملیاتی و مطالعه‌نشده بوده است.

نعمتی اظهار کرد: با طرح پایش، پژوهشگر از زمان انتخاب عنوان و تولید محتوا، می‌داند که در پی حل چه مشکلی است و نهایتاً ماحصل کار تحقیقاتی او، قرار است در کدام حوزه عملیاتی کاربرد داشته باشد؛ بنابراین محقق در طرح پایش با رغبت بیشتری تلاش می‌کند تا علاوه بر طرح خود به‌عنوان محقق ملی بتواند زمینه رشد کشور را در ابعاد مختلف رقم بزند. طرح پایش از این منظر هم قابل توجه است که میل به پژوهش کاربردی و اخذ نتایج مفید را تضمین می‌کند.

وی از ظرفیت‌های واحد دانشگاهی دامغان در تحقیقات پسته به‌عنوان محصول استراتژیک و طلای سبز ایران گفت و تأکید کرد: واحد دامغان از نعمت دانشکده مستقل کشاورزی برخوردار است که با ۱۸ عضو هیئت علمی در گرایش‌های باغبانی، زراعت، اصلاح نباتات، صنایع غذایی، گیاه‌پزشکی و خاک‌شناسی با حمایت رشته‌گرایش‌های علوم پایه به‌ویژه زیست‌شناسی در گرایش علوم گیاهی و شیمی و ژنتیک می‌تواند وظیفه مهم خود در طرح پایش را به اعتبار تحقیقات جامع کاربردی با محور پسته به سامان برساند و موفقیت را تضمین کند.

رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با تأکید بر پیگیری طرح استانی در پایش به محور کویر و ضرورت احیای کویر به‌منظور برخورداری از موهبت‌های ناشناخته آن به بخش دیگری از توانمندی‌های واحد دامغان در طرح پایش اشاره کرد و به آنا گفت: مرکز مطالعات پسته واحد دامغان در سال اخیر با پیشرفت‌های خوبی همراه بود و در موضوع فرآوری پسته و تولیدات دارویی مبتنی بر پسته، خوش درخشید و مورد اقبال شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های مهم در صنعت غذا و دارو قرار گرفت.

نعمتی ادامه داد: این مطلب می‌تواند فرصت مهمی برای ورود دانشمندان صنعت پسته در دامغان و این واحد دانشگاهی باشد و بی‌گمان با این توانایی در مرکز به‌راحتی می‌توانیم بخش مهمی از مطالعات علمی و تحقیقاتی را در مرکز مطالعات پسته، عملیاتی کنیم و از تلاش محققان برای حل مشکلات صنعت پسته بهره‌مند شویم.

سرپرست واحد دامغان از مجله علمی پژوهشی Journal of Nute واحد دامغان با پیشینه تحقیقاتی معتبر گفت و تصریح کرد: دانشکده کشاورزی واحد دامغان با ۶ رشته‌گرایش در مقطع دکتری و ۱۰ رشته‌گرایش در کارشناسی ارشد از موقعیت مطلوب علمی به اعتبار دانشجویان خلاق، برخوردار است.

وی افزود: از سویی دامغان با بیش از ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته که سالانه تا ۵۰ هزار تن محصول دارد، یکی از بهترین موقعیت‌های علمی در صنعت پسته خواهد بود که تلاش می‌شود در طرح پایش با تشکیل گروه علمی در اندیشه راه‌اندازی بین‌رشته‌ای‌های مؤثر در صنعت پسته باشیم تا تحقیقات علمی و تجربی در کنار هم بتوانند ما را به سوی مقصد متعالی هدایت کنند.

نعمتی از دکتر علی‌اکبری رئیس دبیرخانه پایش آزاد اسلامی قدردانی کرد و یادآور شد: پسته دامغان در ابعاد کیفی، زبانزد جامعه جهانی است و هرساله حجم بالایی از محصول صادر می‌شود؛ اما اصرار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان بر آن است تا با درایت علمی و تحقیقاتی و برخورداری از تمام زوایای علمی و عملیاتی طرح پایش بتوانیم ضمن حل مسائل و مشکلات پسته از ارزش افزوده مربوط به فرآوری پسته هم برخوردار شویم؛ زیرا خام‌فروشی پسته دقیقاً تکرار خام‌فروشی نفت مملکت است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان یادآور شد: تمام سعی واحد دامغان به اعتبار پشتیبانی ملی با حضور نخبگان و اندیشمندان علوم باغبانی و صاحبان تجربه در صنعت پسته بر آن خواهد بود که صنایع فرآوری با اتکا به قدرت تولید داروهای گیاهی مبتنی بر پسته، سهم ایران و ایرانی را از ناحیه صادرات فرآورده‌های پسته افزایش دهد.

وی ابراز امیدواری کرد تا طرح پایش که زمینه‌ساز موفق توسعه پایدار در تحقیقات ملی خواهد بود در تمام سطوح دانشگاهی دولتی و غیردولتی، محور و معیار تحقیقات کاربردی شود و در زمینه‌های چهارگانه که محور تأکید دکتر طهرانچی است بتوانیم با تربیت نیروی انسانی کارآمد و ارتقای سطح تولیدات علمی به تعالی فردی و اجتماعی افراد و نخبگان علمی کمک کنیم و با قدرت حل مسئله به تعالی دانش‌محور جمهوری اسلامی بپردازیم و مطابق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی سهم خود در جامعه علمی جهان امروز را تأمین و مردم ایران را از با نتایج تحقیقات حمایت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021183

وب گردی

وب گردی