بودجه طرح توسعه سال 96 گم شد/ صنعت وابسته به خارج نمی‌تواند به دانشگاه‌ها تکیه کند

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: سال 96 بودجه شرکت‌های دولتی ما 1200 هزار میلیارد تومان بود و آنها باید پنج درصد از بودجه را برای طرح توسعه هزینه می‌کردند؛ اما تنها 6 میلیارد تومان برای این منظور هزینه شد.

هوشنگ طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره درخواست دولت از دانشگاه‌ها برای مقابله با تحریم‌ها اظهار کرد: از چند سال پیش تاکنون ارتباط میان دولت و دانشگاه، حداقل از طریق اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برقرار بوده و دولت از ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل مسائل کشور بهره برده است. سال گذشته پیرو جلسات دولت و دانشگاه، پنج خوشه تشکیل شد که دو خوشه در دانشگاه تهران، دو خوشه در دانشگاه علامه طباطبایی و یک خوشه در دانشگاه اصفهان شکل گرفت.

وی ادامه داد: پنج خوشه، مسائل و معضلات کشور را در راستای اقتصاد مقاومتی بررسی کرد. در مجموع کار بسیار خوبی انجام گرفت و گزارش‌های مناسبی به دولت ارائه شد. فکر می‌کنم شرایط تحریم باعث شد دولت به تأکید و مداقه بیشتری برای همکاری با دانشگاه‌ها برسد. البته ابتکار هم‌اندیشی دولت و دانشگاه و برگزاری جلسه رؤسای دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم ارائه شد تا طرفین به صورت مستقیم با یکدیگر صحبت کنند و باب جدیدی برای ادامه صحبت‌ها باز شود.

رئیس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: به نظرم راه درستی انتخاب شده است. نیرو و منابع انسانی خوبی داریم و ظرفیت بالقوه‌ای در کشور وجود دارد که این ظرفیت عموماً در دانشگاه‌های کشور یافت می‌شود. بیش از 80 هزار عضو هیئت علمی نیز در سطح کشور داریم. اگر دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را هم در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم ظرفیت عظیمی از پژوهشگران نوآور در دانشگاه وجود دارد.

طالبی خاطرنشان کرد: دولت می‌خواهد بیش از پیش از ظرفیت دانشگاه استفاده کند. امیدواریم در واقعیت بتوانیم با مدیریت خوب، راهکارهایی ارائه دهیم تا ظرفیت‌سازی شود و دولت از ظرفیت‌های موجود برای حل معضلات و مشکلات کشور در شرایط تحریم بهره ببرد.

صنعت وابسته به خارج نمی‌تواند به دانشگاه‌ها تکیه کند

وی در مورد ارتباط ضعیف صنعت با دانشگاه در ایران و جای خالی دوره‌های کارآموزی در صنایع برای دانشجویان و کمک به حل بحران اشتغال گفت: مقصر نه دانشگاه است و نه صنعت؛ بلکه مسئله اساسی، زیرساخت صنعت است. صنعتی که به کشورهای خارجی وابسته باشد و به صورت وارداتی فعالیت کند، نمی‌تواند در شرایط فعلی از پتانسیل دانشگاه بهره ببرد. صنعتی می‌تواند از ظرفیت دانشگاه استفاد کند که به صورت بنیادی روی پای خود بایستد. صنعت فعلی ما این‌گونه نیست و به همین دلیل وقتی تحریم می‌شویم یا مشکل ارزی پیدا می‌کنیم، صنعت ما به مشکل می‌خورد؛ چون صنعت ما وابسته است و مشکل چنین صنعتی باید به شکل زیربنایی و زیرساختی حل شود.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به ارتباط مستقیم دانشجویان خلاق با صنعت و جاماندن دانشگاه از برندسازی تأکید کرد: باید در بخش صنعت ابتدا طرح توسعه صنعت را راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر قسمت اعظم فعالیت کشورهای بزرگ و صنایع عظیم دنیا متمرکز بر طرح توسعه است؛ به طور مثال شرکت سامسونگ 15 درصد اعتبارات و بودجه خود را صرف طرح توسعه می‌کند؛ یعنی آینده‌نگری کرده و بازار آینده را پیش‌بینی می‌کند و بر اساس آن به نوآوران و دانشگاهیان، سفارش کار می‌دهد تا در صنعت سرمایه‌گذاری کنند و امروز می‌بینیم سامسونگ بخشی از بازار دنیا را قبضه کرده است.

طالبی در ادامه گفت: طرح توسعه صنعت در ایران تا چه اندازه فعال است و صنایع چه مقدار از بودجه خود را برای طرح توسعه صرف می‌کنند؟ شرکت‌های دولتی ما سه برابر بودجه عمومی کشور، بودجه دریافت می‌کنند؛ اما برای طرح و توسعه هزینه کرده‌اند؟ سال 96 بودجه شرکت‌های دولتی ما حدود هزار و 200 هزار میلیارد تومان بود و آنها باید 60 هزار میلیارد تومان از بودجه را برای طرح توسعه هزینه می‌کردند؛ در واقع 10 برابر بودجه آموزش عالی کشور را برای طرح توسعه در نظر گرفتند، اما تنها 6 میلیارد تومان برای این منظور هزینه شده است؛ یعنی تنها یک‌ده‌هزارم بودجه مورد نظر!

وی در پایان تأکید کرد: موشکافانه بررسی کنیم و ببینیم چه مقدار از همین 6 میلیارد تومان وارد دانشگاه‌ها شده و از ظرفیت دانشگاه‌ها برای بررسی و نیازسنجی بازار استفاده شده تا تکنولوژی‌های نوآورانه عرضه کنند؟ فکر می‌کنم اگر کمی زیربنایی‌تر نگاه کنیم و مقطعی به دنبال ایجاد پیوند میان دانشگاه و صنعت نباشیم، زودتر به نتیجه خواهیم رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021184

وب گردی

وب گردی