سیاستگذاری نفت گریزانه و حکمرانیِ مردمگرا از مختصات نظریه نظام انقلابی  است

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: با سیاست ورزی و سیاست زدگی رایج و با هندسه قبیله ای و متصلّبِ اصلاح طلب، اصولگرا، اعتدال گرا و تکنوکرات نمی‌توانیم به‌صورت همه جانبه و متکثر به نظام انقلابی نقل مکان کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجتبی زارعی در جمع اساتید دانشگاه گفت: ما باید بدانیم در کجای تاریخ ایستاده‌ایم و راه فردا را از کدام ایستگاه و مسیر تدارک کنیم، شناخت شناسی و شناسایی تحولات قبل و بعد از الزامات حرکت و پیشرفت ایران اسلامی است. بیانیۀ گام دوم چنین تراز و معیاری به انسانِ ایرانی اعطا می‌کند.

وی ادامه داد: در کنار همۀ امکان‌ها و استعدادهای بیانیه، بعد از مبادی معرفتی، اکتشافِ چارچوبِ سیاستگذاری‌ها و معرفی نوع حکمرانیِ مستخرج از بیانیه گام دوم انقلاب، از ضرورت‌های تاریخی و از الزامات کنش‌گری‌های علمی و سیاست‌ورزی است.

زارعی در آیین تکریم و معرفی رؤسای قدیم و جدید مرکز بسیج اساتید استان خوزستان و در جمع استادان دانشگاه‌های این استان در دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: به یک اعتبار می‌توان، ادوار نظام سیاسی انقلاب اسلامی را به سه دورۀ اول «دورۀ صدر انقلاب و غلبۀ نظام مردم سالار امامت _ امت بر نظام سلطانیسمِ پهلویستی در سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۶۸»، دوم « دورۀ متن و تفصیل انقلاب در سال های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۷» و سوم دوره « شبکه‌ای شدن و تمدنی شدن از ۱۳۹۷ تا سال منتهی به ظهور امام علیه السلام» تقسیم کرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت‌مدرس اضافه کرد: اینک سومین دوره انقلاب با شکست پارادایم روشنفکری _ تکنوکراسی لیبرال، کشور وارد یک نقطۀ عطف تاریخی شده است.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم، به خصوص به آزادسازی ظرفیت‌های تاریخی، ملّی و انقلابی ایرانیان و سرمایه‌های انسانی و به ویژه نیروی جوانی ملّت توجه کرده و طرحِ نظریۀ «نظامِ انقلابی» مندرج در بیانیه به ما می گوید باید به فکر سیاستگذاری و حکمرانی جدید برای چلّه دوم انقلاب باشیم؛ زیرا ممکن است در یک نظامِ سیاسی، ساختار خوب باشد اما سیاستگذاری و حکمرانی و به یک معنا عاملیت، نامطلوب باشد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ابراز کرد: با سیاست‌ورزی و سیاست‌زدگی رایج و با هندسه قبیله‌ای و متصلّب اصلاح‌طلب، اصولگرا، اعتدال‌گرا و تکنوکرات نخواهیم توانست به‌صورت همه جانبه و متکثر به نظام انقلابی نقل مکان کنیم به یک معنا و با تعبیری جامع‌تر، اکنون سپهر اجتماعی ایران با کنش‌گری اول غربگرایان دوم نفت گرایان و سوم مردمگرایان مواجه است.

وی تصریح کرد: ما اگر با این پیکر بندی موافق باشیم باید گفت که « پس از شکست صد سالۀ جریان غربگرا در ایران بخصوص شکست های سنگین معرفتی، علمی و جنبشی (تکاپوهای دکتر سروش و دکتر بشیریه و احزاب و مجلات و انجمن های سیاسی مستخرج از آن) و شکست های حکمرانی دولت های تکنوکرات، اینک باید طرحی نو و سیاستگذاری نو و حکمرانی نو، ازسوی جنبش های استادی و جنبش های دانشجویی و گروههای اجتماعی جهادی در دستور کار قرارگیرد».

زارعی گفت: به نظر می‌رسد دولتِ برخاسته از نظریۀ نظام انقلابی، حتماً ظرفیت‌گرا و ظرفیت‌ساز است، دولتی که سیاستگذاری اش نفت گریزانه و حکمرانی اش مردم پایه و مردمگرایانه است؛ به صحنه آوردن همه امکانات، همۀ استان‌ها، همه اقوام، همه فرق و همۀ گویش‌ها باید از مهارت‌های دولتِ برخاسته از نظریۀ نظام انقلابی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نفت‌گرایی به جای ظرفیت‌سازی از ایرانیان همه را کلافه کرده‌است تصریح کرد: به عبارتی با فروش همین گونۀ نفت، فارس و ترک و کُرد و لر و عرب و بلوچ و گیلک و مازنی و شیعه و سنی توأمان تحقیر می‌شوند و این پیامد مدیریت تکنوکرات‌ها در قریب به ۶۰ سال اخیر است.

وی ادامه داد: پارادایم غرب‌گرایان در صد سال اخیر عقیم بود، نفت گرایان هم، ایرانیان و انقلاب ایران را به گروگان و اسارت نفت برده‌اند و با خام فروشی‌های منابع ایرانی، تولید مزیت نکردند. در چنین فضایی که بیانیه، ما رابا ظرفیت‌‌های تاریخی و اجتماعی ایرانیان آشنا کرده و گزارشگر صادقی است.

زارعی با تاکید بر ظرفیت جنبش استادان عنوان کرد: جا دارد جنبش استادی ایران، برای بسط گفتمان "ظرفیت _ راه حلّ " همه امکانات دانشی و فرهنگی را برای پیشرفت ایران بسیج کند، زیرا ما فقط اساتید بسیجی نیستیم، ما بسیجِ استادان هستیم و باید همه منابع علمی و فرهنگی را برای امتداد اجتماعی دولت برخاسته از بیانیه گام دوم بسیج کنیم.

گفتنی است؛ در پایان این نشست که با حضور استادان دانشگاه‌‌های خوزستان و سردار شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) تشکیل شده بود، از خدمات چند ساله رازقی زاده در طول دوره مسئولیت وی تجلیل و مرعشی استاد روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان رییس جدید بسیج اساتید استان خوزستان منصوب و معرفی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021215

وب گردی

وب گردی