جبران خلأهای صنعت نفت و گاز با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان/ شکل‌گیری انحصار در استفاده از فناوری شرکت‎‌های داخلی ممنوع

کارشناس مسائل انرژی با بیان این‌که هنوز شرکتی که بتواند تمامی پروژه‌های کلیدی صنعت نفت را از صفر تا صد به طور کامل انجام دهد و فراتر از مرزهای ایران فعالیت کند، نداریم گفت: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان باید بپذیریم نیاز به عزم جدی همگانی داریم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان در بسیاری از صنایع کلیدی کشور رسوخ کرده و در این راستا دستاوردهای خوبی را به منصه ظهور رساندند. در این بین صنعت نفت و گاز کشور از این قافله عقب نماند و از ایده‌ها و فناوری‌های نوین شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ بهره جسته است.

فعالیت 300 شرکت دانش‌بنیان در صنعت نفت و گاز

حمیدرضا شکوهی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: براساس آمارهای پراکنده حدود 300 شرکت دانش بنیان در حوزه نفت و گاز فعالیت می‌کنند؛ ولی تا امروز فعالیت این شرکت‌ها تا اندازه‌ای در این صنعت پررنگ نبوده است.

وی با اشاره به اینکه حقیقت شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر در حوزه تکنولوژی ورود کرده است، گفت: این امر باعث شده که کمتر شاهد حضور شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه باشیم. خوشبختانه طی یک سال اخیر تلاش‌ها و اقداماتی در صنعت نفت صورت گرفته و اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنایع بالادستی و پایین‌دستی فعالیت می‌کنند.

شکوهی از تشکیل شورای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت خبر داد و گفت: این امر به منظور توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری و فناوری صنعت نفت بوده و درصدد است با برنامه‌ریزی بلندمدت، ایجاد روابط فعال میان ذی‌نفعان، به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در نهادها و بازیگران درونی و بیرونی و حمایت و هدایت گروه‌های کارآفرینی، اقدام به پذیرش موسسه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های مرتبط با صنعت نفت کرده و زمینه لازم را برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی فراهم کند.

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کاتالیست و صنایع تکمیلی

وی با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر در حوزه کاتالیست و صنایع تکمیلی ورود کرده‌اند، گفت: برای توسعه صنایع بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز نیاز به حضور این شرکت‌ها داریم.

عامل اصلی رکود صنعت نفت عدم سرمایه‌گذاری و جذب تکنولوژی

این کارشناس انرژی افزود: یکی از مشکلات اساسی صنعت نفت در حال حاضر عدم سرمایه گذاری و جذب تکنولوژی است به ویژه در شرایط تحریم؛ بنابراین حضور این شرکت‌ها تا حدی می تواند باری از مشکلات این صنعت (برداشت از مخازن نفتی و ضریب برداشت از میادین) را بردارد.

شکوهی با تاکید براین‌که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ نباید تنها بعد مادی داشته باشد، گفت: برای توسعه و حمایت اساسی از این شرکت‌ها بایستی شورای راهبردی در وزارت نفت شکل گیرد تا بتوانیم با استفاده از دستاورده‌های این شرکت‌ها خلأهای موجود این صنعت را برطرف کنیم.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ نباید تنها بعد مادی داشته باشد

وی افزود: این که گفته می‌شود وزارت نفت کارنامه مثبتی در راستای حمایت از ساخت داخل نداشته است؛ منطقی نیست بلکه فضاسازی‌ها برخی از رسانه‌هاست. حضور شرکت‌های بزرگ خارجی یا تلاش برای جذب شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا برای توسعه صنعت نفت و گاز هیچ مغایرتی با حمایت از شرکت های داخلی ندارد. بنابراین بحث سرمایه گذاری، جذب تکنولوژی و استفاده از توان داخلی در کنار شرکت‌های بزرگ خارجی بوده است.

کارشناس مسائل نفتی ادامه داد: با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه توانستیم فازهای متعددی از پارس جنوبی را به بهره‌برداری برسانیم. این امر به‌ علت تجربه ای بود که شرکت‌های داخلی در کنار شرکت‌های خارجی کسب کردند.

حضور شرکت‌های خارجی مغایر با استفاده از توان داخلی نیست

وی تاکید کرد: حضور شرکت‌های خارجی مغایر با استفاده از توان داخلی نیست؛ اما در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان باید بپذیریم که نیاز به عزم جدی همگانی داریم. همچنین بدنه اجرایی و مدیریتی وزارت نفت باید این اعتماد و اعتقاد را داشته باشند تا با گذشت از موضوعات کلیشه‌ای زمینه را برای توسعه این شرکت‌ها فراهم کنند و اینطور نباشد که یک نوع انحصار در استفاده از فناوری شرکت‎‌های داخلی شکل گیرد.

شکوهی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از توان داخلی با قدمت صنعت نفت تناسب دارد یا نه، گفت: متاسفانه هنوز شرکتی که بتواند تمامی پروژه های کلیدی را از صفر تا صد به طور کامل انجام دهد و فراتر از مرزهای ایران فعالیت کند، نداریم. این امر برای این است که تا سال 29 صنعت نفت در اختیار کشور ما نبود و از سال 29 تا 57 ملی شدن صنعت نفت بیشتر شرکت‌های خارجی حضور داشتند و از سال 57 تا به امروز جنگ و بحث تحریم را داشتیم؛ همه اینها موانعی را برای توسعه صنعت نفت و شکل گیری شرکت‌های داخلی ایجاد کرده است.

هنوز یک شرکتی که بتواند تمامی پروژه های کلیدی را از صفر تا صد به طور کامل انجام دهد و فراتر از مرزهای ایران فعالیت کند، نداریم

جبران خلأهای صنعت نفت و گاز با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان

وی افزود: واقعیت امر این است که بسیاری از فازهای پارس جنوبی و نیز پروژه‌های بزرگ صنایع بالادستی توسط شرکت‌های توانمند ایرانی اجرا شده است؛ اما کافی نیست. در اینجاست که یا باید به فکر حضور شرکت‌های خارجی در کشور بود یا اگر به دلیل شرایط تحریم‌ها نمی توانیم کار توسعه صنعت نفت را انجام دهیم؛ حداقل با ارائه تسهیلات و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم تا حدی خلأهای موجود این صنعت را جبران کنیم.

گفتنی است در حال حاضر تعداد قابل توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه قطعات و تجهیزات و مواد شیمیایی در حوزه نفت فعالیت می‌کنند که نیاز به حمایت اساسی از سوی مسئولان دارند.

شرکت‌های دانش‌بنیان در روزگاری که تحریم‌ها و محدودیت‌ها، صنعت نفت کشور را نشانه رفته‌اند باید به توان داخلی اتکا کرد و یکی از راه‌های رسیدن به این مهم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

باید به توان داخلی اتکا کرد و یکی از راه‌های رسیدن به این مهم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است

همچنین جایگاه استارت‌آپ در این صنعت برکسی پوشیده نیست تا آنجا که وزیر نفت نیز حمایت از این شرکت ها را در اولویت کاری وزارت نفت قرار داده است. شرکت‌های دانش بنیان اگرچه خط‌شکن عرصه خودکفایی‌اند؛ اما خود نیازمند حمایت‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021216

وب گردی

وب گردی