زمزمه تحولات بنیادین در معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی

حضور سیدمحمد بطحایی بر مسند ریاست آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به سوابق وی در وزارت آموزش و پرورش می‌تواند زمینه‌ساز تحولات بنیادین در این معاونت باشد.

شایان دنیادیده_ به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «سید محمدعلی بطحایی» وزیر سابق آموزش‌و‌‌پرورش 22 تیرماه طی حکمی از سوی دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، به سمت معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی این دانشگاه(سازمان سما) منصوب شد.

معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی که در گذشته تحت عنوان «سازمان سما» فعالیت داشت از جمله مهم‌ترین معاونت‌های این دانشگاه محسوب می‌شود؛ چرا که مدارس و واحدهای دانشگاهی سما در سراسر کشور، زیر نظر این معاونت فعالیت دارند. در حال حاضر 76 هزار و 514 دانش آموز در 846 مدرسه سما مشغول به تحصیل هستند که ظرفیت علمی عظیمی محسوب می شود. البته سازمان سما علاوه برمدرسه، واحدهای پیش دبستانی و مهد کودک نیز در برخی نقاط کشور تاسیس کرده است.

با توجه به گستردگی واحدهای سما در سراسر کشور و همچنین تحصیل بیش از 70 هزار دانش آموز در این مدارس، معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه سنگینی را در راستای رشد و پرورش دانش آموزان بر دوش دارد. رویکرد مدارس سما تا به امروز توجه هرچه بیشتر به مسائل پژوهشی و پرورشی بوده است، موضوعی که به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به موضوعات آموزشی دارد و متاسفانه در بسیاری از مدارس کشور مغفول مانده و توجه چندانی به آن نمی شود.

به همین خاطر، حضور محمد علی بطحایی در معاونت آموزش های عمومی و مهارتی با توجه به سابقه ای که در وزارت آموزش و پرورش دارد از اهمیت بالایی برخوردار است؛ حال با بررسی سوابق وی در بخش های مختلف باید دید که حضورش در مسئولیت جدید، تا چه اندازه می تواند نوید بخش تغییر و تحولات بنیادین باشد.

جوان‌گرایی در بدنه مدیریتی

محمد علی بطحایی متولد سال 1342 در شهر تهران و دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت دولتی با گرایش مدیریت مالی و دکترای مدیریت آموزشی با گرایش اقتصاد‌سنجی است؛جزو مدیران میان سال تلقی می شود. این موضوع می تواند زمینه‌ساز جوان‌گرایی در بدنه مدیریتی و اجرایی مدارس سما و معاونت آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

البته چند سالی است که استفاده از ظرفیت جوانان در معلمان مدارس سما آغاز شده و بازخورد بسیار مثبتی میان دانش آموزان داشته است؛ چرا که معلمان جوان می توانند ارتباط بهتری با دانش آموزان برقرار کنند و صبر و حوصله بیشتری در فضای آموزشی داشته باشند.

استفاده از معلمان جوان در برخی مدارس سما در مقطع پیش دانشگاهی که مقطعی حساس محسوب می‌شود، باعث شد رتبه دانش آموزان در کنکور سراسری سال‌های گذشته ارتقا یابد؛ با توجه به سن نه چندان زیاد محمد بطحایی، این احتمال وجود دارد که حضور افراد جوان و با انگیزه در کادر آموزشی واحدهای سما افزایش داشته باشد.

توجه به حوزه تربیتی دانش آموزان

همان طور که گفته شد، مدارس سما توجه به مسائل تربیتی و پرورشی دانش آموزان را نسبت به حوزه آموزش، در اولویت خود قرار داده اند و نگاه ویژه ای به این حوزه دارند؛ برگزاری مسابقات قرآنی در سطح منطقه و کشور(طرح قدس)، مسابقات سرود و تواشیح، جلسات مشاوره‌ای برای نوجوانان، برگزاری انجمن اولیا و مربیان، مسابقات ورزشی در تمامی رشته ها، کلاس رباتیک و ICDL و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش آموزان در ایام الله دهه فجر از جمله فعالیت‌های مدارس سما در حوزه مسائل پرورشی و تربیتی دانش آموزان محسوب می شود.

متاسفانه حوزه تربیتی در بسیاری از مدارس کشور مغفول مانده و توجه چندانی به آن نمی شود؛ امروز مدارس کشور توجه بسیار زیادی به مسائل آموزشی دارند که در جای خود امری بسیار پسندیده است؛ اما با توجه به فرهنگ دینی و نگاه نظام جمهوری اسلامی ایران به حوزه تربیتی، لزوم فعالیت ریشه ای و بنیادین برای این حوزه، اجتناب ناپذیر است.

محمد علی بطحایی سابقه تدریس در مدارس و فعالیت در حوزه تربیتی را در کارنامه خود دارد؛ به همین خاطر احتمال می رود نگاه ویژه ای به حوزه تربیتی و فرهنگی داشته باشد و انتظار می‌رود اقداماتی بنیادین و اساسی در این راستا انجام دهد؛ همچنین عضویت در کمیته های تخصصی در حوزه های برنامه ریزی درسی، برنامه های توسعه، پژوهش‌های آموزشی و مشارکت در ده‌ها طرح پژوهشی و مطالعاتی در حوزه آموزش و پرورش از دیگر سوابق وی است.

از دیگر اقدامات محمد علی بطحایی در زمان حضور در وزارت آموزش و پرورش، مخالفت همه جانبه با اجرای سند 2030 بود؛ وی در این راستا می گوید: «‌سند 2030 از آن جایی که قصد تغییر هویت و سبک زندگی دانش آموزان را دارد، در برابر اجرای آن مقاومت می کنیم و مقابل آن می ایستیم».

تکریم جایگاه معلمان و فرهنگیان

معلمان و فرهنگیان قشر فرهیخته‌ای از جامعه محسوب می شوند با تمام زحمات و تلاش‌های زیادی که در حوزه تربیت افراد و نخبه پروری انجام می دهند، به حقوق و تکریم جایگاه آن‌ها توجه چندانی نمی شود؛ این موضوع در شرایط زندگی آن‌ها با توجه به مشکلات اقتصادی کشور نمود محسوسی داشته است.

یکی از طرح هایی که در زمان سکان‌داری بطحایی بر مسند وزارت آموزش و پرورش به آن توجه زیادی شد، «نظام رتبه بندی معلمان» بود که می تواند در تکریم جایگاه، ارتقای سطح معیشتی و ایجاد انگیزه در آن ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد؛ در واقع این طرح به منظور ایجاد ساز‌و‌کارهای لازم برای ارتقای شایستگی های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شده است.

بطحایی اردیبهشت ماه سال 1394 در رابطه با طرح نظام رتبه‌بندی معلمان گفته بود: «این یک طرح آغازین و نقطه شروع بسیاری از تحولات در آموزش و پرورش است. رتبه بندی معلمان دو هدف عمده دارد که شامل ارتقای مهارت حرفه ای معلمان و افزایش انگیزه آنهاست. تصور ذهنی معلمان از نظام رتبه‌بندی بر اساس پیشنهاداتی است که قبلا در رابطه با این نظام مطرح بود در حالیکه هنوز شاخص های رتبه بندی را ابلاغ نکرده‌ایم و شاخص ها در حال تهیه است».

با توجه به فعالیت های گذشته وی در راستای ارتقای جایگاه معلمان، می توانیم این انتظار را داشته باشیم که وضعیت معلمان مدارس سما نسبت به گذشته، سر و شکل بهتری پیدا کند و اندکی از دغدغههای معیشتی و اجتماعی آنان کاسته شود؛ البته این موضوع نیازمند گذشت زمان و برنامه ریزی مدون و تخصصی است.

توسعه آموزش‌های مهارتی دانش آموزان

توسعه آموزش‌های مهارتی در مدارس، همواره جزو موضوعاتی بوده که در چندسال گذشته مورد توجه زیادی قرار گرفته است؛ رشد روزافزون صنعت و تکنولوژی باعث شد که مدارس دنیا از ارائه آموزش های تئوریک فاصله بگیرند و به سمت مهارت آموزی و فعالیت های عملیاتی سوق پیدا کنند. در کشور ایران نیز با توجه به مشکلات اقتصادی و مشکل اشتغال جوانان، فراگیری آموزش هایی که پس از دوران فارغ التحصیلی در اشتغال زایی افراد اثر گذار باشد، امری مهم تلقی می شود.

در واقع صرف آموزش های تئوریک نمی تواند تاثیری در مهارت آموزی افراد داشته باشد و مدارس باید نگاه خود را نسبت به این موضوع تغییر داده و به سمت مهارت‌محوری حرکت کنند؛ این موضوع می تواند در اشتغال‌زایی و توسعه کشور نقش اساسی داشته باشد.

محمد علی بطحایی در دوران مسئولیت خود در وزارت آموزش و پرورش نگاه ویژه ای به این موضوع داشت و برای ارتقای سطح مهارتی دانش آموزان در طول دوران تحصیل، دغدغه‌مند بود؛ وی مهرماه 96 در سخنرانی از انعقاد قرارداد وزارت آموزش و پرورش با سازمان آموزش فنی و حرفه ای در حوزه اشتغال خبر داد.

بطحایی معتقد است توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می تواند دانش‌آموزان را برای اشتغال آماده کند؛ وی همچنین یکی از مهم‌ترین عوامل انحراف از این موضوع را فاصله گرفتن آموزش و پرورش و مهارت‌های حوزه اشتغال و خدمات می‌داند.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، آبان ماه 96 از اضافه شدن 500 نوع مهارت به دانش آموزان خبر داد و گفت: دانش‌آموزان از 2 تا 20 ساعت می‌توانند با تجهیزات اندک وارد حوزه مهارت‌آموزی شوند و در کنار پتانسیل وزارت کار از سایر ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

با توجه به نگاه وی به موضوع آموزش‌های مهارتی، شاید بتوانیم حضور وی در معاونت آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی را نویدبخش ارتقای توان‌بخشی دانش آموزان سما در حوزه مهارت افزایی بدانیم.

زمینه‌سازی برای ایجاد تحولات بنیادین

شواهد نشان می دهد حضور محمد علی بطحایی در معاونت آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به فعالیت های گذشته وی در وزارت آموزش و پرورش، می تواند زمینه ساز تحولات بنیادین در این معاونت باشد. آینده کشور در گرو رشد فکری، علمی، فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان است و به همین دلیل توجه به این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تحولات اگر به گونه ای باشد که تمامی زمینه‌های بنیادین فکری و عملی را در بر گیرد، می تواند نقطه امیدی در رسیدن دانشگاه آزاد اسلامی به افق 1404 باشد تا دانشجویان و دانش آموزان با خیالی آسوده و مدبرانه، دانشگاه آزاد را به عنوان مسیر علم آموزی خود انتخاب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021224

وب گردی

وب گردی