جزئیات طرح ظرفیت پذیرش پزشکی در استان‌های محروم

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توزیع پزشکان در شهرهای بزرگ و مراکز استان، تمرکز بیشتری دارد که بر همین اساس ممکن است ظرفیت پذیرش برخی مراکز را کاهش یا افزایش دهیم.

محمدباقر لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره توزیع جغرافیایی نامناسب پزشکان و کمبود پزشک در استان‌های محروم اظهار کرد: آموزش مورد نیاز در سراسر کشور و توزیع پزشکان در استان‌ها، دو موضوع جداگانه هستند. هم‌اکنون نیاز ما در بعضی از رشته‌ها برطرف شده است؛ اما توزیع پزشکان در شهرهای بزرگ و مراکز استان، تمرکز بیشتری دارد. مثال‌های زیادی را نیز می‌توان در این باره ذکر کرد.

وی ادامه داد: در همه رشته‌ها، محاسبات نیروی انسانی مورد نیاز را بازبینی می‌کنیم؛ بر همین اساس ممکن است ظرفیت برخی مراکز را کاهش یا افزایش دهیم. باید در بعضی رشته‌ها، ارزیابی دقیقی از وضعیت رشته انجام دهیم و دلایل کاهش تقاضا مانند درآمد، کشیک شب و مسائل دیگر را بررسی کنیم. با توجه به نتایج در برخی رشته‌ها، میزان مراکز آموزشی را کمتر کرده یا گسترش می‌دهیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره تجمع بیش از حد پزشکان در پایتخت تصریح کرد: در محاسبات خود، ضریبی برای توزیع در نظر گرفته‌ایم. در حال حاضر میزان نیاز کشور را حساب کرده و به مناطق آمایشی خود اجازه می‌دهیم آموزش‌های لازم را ارائه دهند؛ به طور مثال به محاسبات استانی منطقه 8 شامل تهران و استان‌های همجوار نگاه می‌کنیم، ممکن است در آن منطقه اجازه دهیم تعداد مراکز تخصصی را رشد دهند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امکان دارد مناطق محروم نیاز بیشتری به آموزش داشته باشد؛ به همین دلیل ممکن است در بعضی مناطق تعداد را کاهش دهیم. 40 درصد از متخصصان برخی رشته‌ها در استان‌هایی مانند مرکزی و تهران جمع شده‌اند. وقتی این تعداد مورد آموزش و تربیت قرار می‌گیرند، می‌خواهند در پایتخت بمانند که این تصمیم به درد ما نمی‌خورد. ما باید آموزش و تربیت را در مناطقی که می‌توانند نیروهای بومی بیشتری داشته باشند، افزایش دهیم.

وی در پایان گفت: اکنون در برخی ظرفیت‌ها مانند سیستان و بلوچستان بیش از 30 درصد نیروی بومی جذب کرده‌ایم. همان‌طور که گفتم محاسبات کلی انجام می‌دهیم. اگر در استانی مثل سیستان و بلوچستان نیروی غیربومی بگیریم، مشخص نیست برای کار به این استان برود یا نرود. در حال تعامل با استان‌ها هستیم تا بتوانیم نیازهای استانی را برآورده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021252

وب گردی

وب گردی